طبق گزارش یک پایگاه خبری آمریکایی، سفر از پیش برنامه‌ریزی شده وزیر خارجه این کشور به منطقه غرب آسیا به تعویق افتاده است.

 وبگاه «آکسیوس» خبر داد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا سفر خود را به منطقه که قرار بود امشب انجام شود، به دلیل عدم اطمینان درباره وضعیت غرب آسیا به تعویق انداخته است.

همچنین، «باراک راوید» خبرنگار اسرائیلی این پایگاه خبری در شبکه اجتماعی «ایکس» به نقل از دو مقام آمریکایی که هویت آنها به علت اهمیت موضوع فاش نشده است، نوشت که «آن‌ها انتظار ندارند پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی امشب انجام شود.»

پیشتر، راوید طی پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اعلام اینکه بلینکن به منطقه سفر خواهد کرد، به نقل از منابع آگاه گفت، آنتونی بلینکن در جریان این سفر به قطر، مصر و سرزمین‌های اشغالی خواهد رفت.

پس از ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه فلسطینی حماس در ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد) در تهران و همچنین شهادت فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت در ۳۰ ژوئیه (۹ مرداد)، تنش‌ها در غرب آسیا افزایش یافته است.

ایران و حماس، رژیم صهیونیستی را عامل ترور هنیه می‌دانند و گفته‌اند که به این اقدام جنایتکارانه پاسخ خواهند داد.

در همین راستا، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران با تاکید بر اینکه «بدون شک، جنایت شنیع ترور مهمان بلند پایه و رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در تهران، نقض آشکار حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد و حقوق بین‌المللی بشر محسوب می‌شود» خاطرنشان کرد: این اقدام، همچنین مسئولیت قطعی رژیم جنایتکار صهیونیستی و همچنین حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران بر دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل را در پی دارد.

وی تصریح کرد: این جنایت تروریستی از یک سو مصداق روشن «قتل خودسرانه» و «اعدام فراقضایی» است که نقض اساسی‌ترین حق بشر، یعنی حق حیات به شمار می‌آید که در چارچوب اسناد بین المللی و لازم‌الاجرای حقوق بشری، از جمله ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی به‌عنوان حق غیرقابل تعلیق شناسایی شده است و نقض آن، به بیان دیوان بین‌المللی دادگستری حتی در شرایط مخاصمات مسلحانه نیز ممنوع می‌باشد.

به گفته غریب آبادی، این جنایت تروریستی که رهبر سیاسی یک جنبش مقاومت شناخته شده و محبوب فلسطینی را هدف قرار داده، نقض آشکار ماده ۴۸ پروتکل الحاقی اول کنوانسیون ژنو ناظر بر ممنوعیت مطلق حمله به اهداف و اموال و افراد غیر نظامی را نیز در پی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار