رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برای اجرای الگوی کشت گیاهان دارویی و کم آب بر، برنامه ۵ ساله جهت توسعه ۲۰ هزار هکتاری این محصولات تدوین شده است.

علیرضا دهمرده گفت: تاکنون ۱۳۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان افزوده شده است.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای بیش‌از ٢٠٠ گونه گیاهی زراعی، باغی، جنگلی و مرتعی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: عمده گیاهان دارویی که در هدف برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی قرار دارد شامل حنا، چای ترش، نیل یا وسمه، گل محمدی، سیر و زیره سبز، رازیانه و سیاهدانه قرار دارند.

وی تصریح کرد: برای تحقق توسعه گیاهان دارویی، تولید و توزیع انواع بذر، احداث واحد‌های فرآوری، اسانس گیری و گلاب گیری، احداث مزارع الگویی با همکاری مراکز تحقیقاتی و همکاری با بهره‌برداران در کشت و صادرات محصولات تولیدی را در دستورکار سازمان جهادکشاورزی قرار داده‌ایم.

دهمرده گفت: در دو سال اخیر با صرف اعتباری بالغ بر۷۲۶ میلیارد ریال و اجرای ۲۱۵۳ هکتار سیستم نوین آبیاری، سطح اراضی کشاورزی مجهز شده به این سیستم‌ها در سطح استان به ۵۰هزار هکتار ارتقاء یافته که زمینه صرفه جویی ۲۶۸ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی را فراهم کرده است.

وی افزود: با هدف حفظ، احیا و افزایش آبدهی قنوات در دوسال گذشته با اعتباری بالغ بر ۹۷۸ میلیارد ریال، ۳۸۸ پروژه اجرایی گردید که از لحاظ تعداد پروژه‌های اجرا شده رشد ۵ برابری و از لحاظ میزان اعتبار ۸ برابر افزایش داشته است.

دهمرده خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته با هدف ارتقای تولید، حفظ اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار برای ۶ هزار نفر و با سرمایه گذاری بیش از ۹۹۲۵ میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی و آورده بهره برداران در زیر بخش‌های کشاورزی، در قالب اجرای ۱۳۰۰ طرح و پروژه سرمایه‌گذاری انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار