معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با توجه به تمایل مردم به استفاده از نان سفید به جای نان کامل، توجه آحاد جامعه به جایگزینی نان سبوس دار را می‌طلبد.

مصطفی صالحی زاده در کمیته علمی تولید آرد و نان استان گفت: نان پرمصرف‌ترین ماده غذایی مورد استفاده خانوار‌های ایرانی است و در برخی موارد حدود نیمی از انرژی دریافتی روزانه بدن از نان تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه نان کامل سرشار از فیبر، ویتامین‌های گروه E و B و آنتی اکسیدان، پروتئین و اسید‌های آمینه ضروری، چربی غیراشباع، املاح معدنی مثل روی و منیزیم می‌باشد، تصریح کرد: سبوس گندم موجب افزایش سوخت و ساز چربی، موجب احساس سیری و کاهش دریافت غذا و کمک کننده به هضم غذا می‌باشد.

وی ادامه داد: نان کامل نیز به دلیل وجود سبوس و جوانه گندم در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله مشکلات قلبی – عروقی، دیابت، مشکلات گوارشی، سرطان ها، چاقی و مشکلات متابولیکی تاثیرگذار است.

وی در رابطه با مشکلات موجود مصرف نان گفت: تمایل مردم به استفاده از نان سفید به جای نان کامل از بزرگترین چالش‌های موجود می‌باشد که این موضوع نیازمند اصلاح فرهنگ مصرف با بیان مشکلات نان سفید و اشاعه فواید مصرف نان کامل می‌باشد.

وی لزوم ایجاد تغییر در ساختار خطوط تولید کارخانجات آرد و ایجاد ساختار‌های جدید برای تولید آرد کامل، را یکی از چالش‌ها موجود برشمرد و افزود:: در همین راستا کمیته علمی بررسی تولید آرد و نان کامل در سطح استان با محوریت معاونت غذا و دارو تشکیل شده تا با مشارکت سایر دستگاه‌های دخیل در این حوزه، چالش‌های موجود را بررسی و با ارائه راهکار‌های علمی و عملی، زمینه را برای تولید آرد و نان کامل و بهبود کیفیت نان تولیدی در استان هموار کنیم.

برچسب ها: غذا و دارو ، نان سفید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار