نان های رژیمی یا نانهای کامل ازغلاتی تهیه می شوند که هنگام تهیه آرد سبوس آنها جدا نشده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، جو- جو دوسر- گندم کامل- بلغور و نانهای تهیه شده از آرد سیاه مثل سنگک سنتی، این مواد دارای نشاسته، فیبر، چربیهای مفید، ویتامین ها، املاح معدنی، آنزیمهای گیاهی، هورمونها و صدها ماده دیگر است.
عمل تصفیه و سفید کردن آرد باعث می شود که جویدن و هضم و جذب نشاسته موجود در غلات آسان می شود. در واقع این فرایند باعث تخریب روغنهای مفیدی موجود در سبوس غلات می شود.همچنین این فرایند باعث از بین رفتن بیش از 50% ویتامین های گروه Bو 90% ویتامینE و کل فیبر موجود در غلات می شود.
فیبر موجود در پوسته غلات کامل باعث می شود که آنزیمهای بدن مجبور می شوند تا پروسه طولانی تر را تحمل کنند تا به نشاسته غلات به قند سهل الهضم گلوکز تبدیل شوند/فیبرهای محلول موجود در غلات کامل باعث کاهش کلسترول بد می شوند/فیبرهای غیر محلول موجود در غلات کامل باعث تسهیل دفع مواد زاید از دستگاه گوارش می شوند/ فیتو استروژنها (استروژنهای گیاهی) نوعی هورمون موجود در غلات کامل باعث محافظت بر علیه سرطانها می شوند/ منیزیم- سلنیوم- مس- منگنز موجود د غلات کامل باعث کاهش خطر بیماریهای قلبی و دیابت می شوند.
مطالعات نشان می دهند که افرادی که 5 بار یا بیشتر در هفته برنج می خورند خطر دیابت در این افراد 17% بیشتر از افرادی است که کمتر برنج میخورند و جایگزینی برنج قهوه ای به جای برنج سفید می تواند اثر مفیدی در این زمینه داشته باشد./س

برچسب ها: نان سفید ، سبوس ، سلامتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.