سالهاست رژیم صهیونیستی در مقابل انفعال جهانی فرماندهان فلسطینی را در خارج از مرز‌های این سرزمین به شهادت می‌رساند.

ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، کشتار و جنایات رژیم صهیونیستی علیه فرماندهان فلسطینی را بار دیگر مقابل چشمان همه تکرار کرد. صهیونیست‌ها سالیان سال است با این روش بسیاری از رهبران جنبش‌های مقاومت و گروه های فلسطین را به شهادت رسانده اند با این خیال که شاید هر بار به اهداف شوم خود در حذف مقاومت نزدیک شوند، اما دریغ که هرگز از تاریخ درس عبرت نگرفته اند و مقاومت هر روز گسترده تر و با اقتدارتر شده است.

 در ذیل تنها به بخشی از این جنایات نگاهی گذرا می اندازیم.

ژانویه ۲۰۲۴: صالح العاروری

العاروری معاون وقت حماس، دوم ژانویه ۲۰۲۴ (۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۲) در پی حمله هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت در ضاحیه به شهادت رسید. وی ۵۷ ساله، معاون دفتر سیاسی حماس و یکی از بنیانگذاران شاخه مسلح این گروه (گردان‌های قسام) بود.

 او پس از گذراندن ۱۵ سال در زندان‌های رژیم اسرائیل، در تبعید در لبنان زندگی می‌کرد. پیش از آغاز جنگ در هفتم اکتبر، نتانیاهو او را تهدید به ترور کرده بود. رژیم اسرائیل مسئولیت ترور او را برعهده نگرفت؛ با این حال، «دنی دانون» فرستاده سابق اسرائیل در سازمان ملل، از این حمله استقبال کرد و به ارتش اسرائیل (شین بت) و موساد برای ترور العاروری تبریک گفت.

فادی البطش

مه ۲۰۱۸: فادی البطش

بطش استاد ۳۵ ساله فلسطینی (مهندس برق) دانشگاه کوالالامپور، ساکن مالزی بود که اول اردیبهشت سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸) پس از شلیک گلوله به خودرواش توسط گروه ترور رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. برخی از فعالان فلسطینی و اعضای خانواده البطش، «موساد» را به دست داشتن در این ترور متهم کرده بودند. دستگاه جاسوسی رژیم اسرائیل این امر را تکذیب کرد، اما جنبش حماس در غزه توانست فردی را دستگیر کند که به همدستی با موساد در این ارتباط اعتراف کرد. منابع فلسطینی گزارش دادند که این جاسوس اعتراف کرد ماموریتش در مالزی را به همراه یک نفر دیگر (شخص دوم) و بنا به سفارش موساد انجام داده است.

دسامبر ۲۰۱۶: ترور مهندس محمد الزواری

گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد مهندس محمد الزواری یکی از فرماندهان این جنبش و ناظر طرح‌های پهباد‌های ابابیل بود که در جنگ ۲۰۱۴ در نوار غزه نقش مهمی داشتند. حماس اسرائیل را مسئول ترور الزواری در تونس اعلام کرد. وزارت کشور تونس بعد‌ها اعلام محمد الزواری توسط افراد مسلح ناشناس در شهر صفاقس این کشور کشته شد.

وبسایت صهیونیستی «واللا» نوشت محمد الزواری با گردان‌های عزالدین القسام در ارتباط بوده و به ساخت پهباد‌های که در جنگ غزه در ۲۰۱۴ استفاده شد، کمک کرده است. وی سه بار از طریق تونل‌ها به غزه وارد شده و ناظر طرح گسترش قابلیت‌های هواپیما‌های بدون سرنشین حماس بوده است.

فوریه ۲۰۱۶: ترور عمر النایف

او یکی از اعضای جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در سفارت فلسطین بود و در بلغارستان ترور شد. النایف در سال ۱۹۸۶ به اتهام قتل یک یهودی بازداشت و به حبس ابد محکوم شد، اما در سال ۱۹۹۰ توانست از زندان فرار کند و به بلغارستان برسد. بعد‌ها رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که سرویس اطلاعاتی موساد این کشور در قتل النایف که عملیاتی ضد اهداف این کشور در کرانه باختری انجام داده، دست داشته است.

محمود المبحوح

ژانویه ۲۰۱۰: محمود عبد الرؤوف محمد المبحوح

المبحوح از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و از مؤسسان گردان‌های القسام، شاخه نظامی این جنبش بود که تواسط مزدوران موساد در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۰ (۲۹ دی‌ماه ۱۳۸۸) در دبی ترور شد. وی برای نخستین‌بار در سال ۱۹۷۸ میلادی در مسجد «ابو خوصه» در اردوگاه جبالیا مبارزات سیاسی خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۸۶ توسط نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و به اتهام نگهداری سلاح و عضویت در جنبش اسلامی بازداشت و یک سال را در زندان مرکزی غزه گذراند. اندکی پس از آزادی از زندان مرکزی غزه، تحت تعقیب نیرو‌های اشغالگر قرار گرفت.

او در حالی که بیش از ۲ ماه تحت تعقیب نیرو‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه بود، به همراه شماری از دوستانش از نوار غزه به مصر رفت و از آنجا عازم لیبی شد. پس از اینکه حضورش در مصر افشا شد رژیم صهیونیستی از دولت مصر خواست وی را به اسرائیل تحویل دهد. سرانجام مزدوران سازمان جاسوسی موساد، المبحوح را در حالی که در یکی از هتل‌های دبی (امارات) حضور داشت، ترور کردند.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در همان زمان با انتشار گزارشی با اذعان به اقدام این رژیم در ترور المبحوح، نوشت: ۱۰ نفر از عناصر وابسته به سازمان جاسوسی موساد از جمله سه زن در ترور وی دست داشتند. رئیس پلیس دبی نیز در آن زمان گزارش داد، بازرسی‌ها آشکار کرد که موساد در این ترور دست داشته است.

سپتامبر ۲۰۰۴: عزالدین الشیخ خلیل

عزالدین الشیخ خلیل از اعضای جنبش حماس در انفجار خودروی خود در دمشق ترور شد. جنبش حماس اسرائیل را عامل این انفجار دانست. کانال دوم اسرائیل به نقل از منابع امنیتی این کشور گزارش داد که اسرائیل در این انفجار دست داشته است.

خالد مشعل

سبتامبر ۱۹۹۷: ترور نافرجام خالد مشعل

ده تن از اعضای سرویس اطلاعاتی موساد با دستور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با گذرنامه جعلی کانادایی وارد امان اردن شدند. دو مامور موساد به مشعل در خیابان «مصفی التل» در امان با ماده‌ای بسیار سمی حمله کردند، اما در اثنای فرار توسط پلیس اردن و محافظان مشعل بازداشت شدند.

حسین بن طلال پادشاه وقت اردن از نتانیاهو خواست پادزهر این سم کشنده را به اردن تحویل دهد. مشعل از این ترور جان به سلامت برد. مسؤولین اردن ۲ عضو موساد را در ازای آزادی احمد یاسین، موسس جنبش حماس که به حبس ابد محکوم شده بود، آزاد کردند.

فتحی شقاقی

اکتبر ۱۹۹۵: ترور فتحی الشقاقی

فتحی الشقاقی، مؤسس جنبش جهادی اسلامی در فلسطین و دبیرکل آن هنگام بازگشت از سفر خود از لیبی در جزیره مالت ایتالیا به شهادت رسید. روزنامه «یدیعوت احارونوت» اسرائیل در ماه ژوئن ۲۰۰۷ فصلی از کتاب «نقطه بدون بازگشت» را منتشر کرد. براساس این کتاب اسحاق رابین نخست وزیر وقت دستور قتل شقاقی را به موساد به اتهام قتل ۲۲ اسرائیلی صادر کرده است.

ژوئن ۱۹۹۲: عاطف بسیسو

جنبش فتح، موساد را مسئول ترور عاطف بسیسو مسؤول امنیت این جنبش در پارس فرانسه می‌داند. به نظر اسرائیل بسیسو در عملیات گروگانگیری ورزشکاران اسرائیل در حین المپیک مونیخ در سال ۱۹۷۲ دست داشته است.

ابوجهاد

آوریل  ۱۹۸۸: ابوجهاد

«خلیل الوزیر» معروف به ابوجهاد، یک شخصیت کلیدی در سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بود و در اواخر دهه ۱۹۵۰ (۱۳۲۹) به تأسیس فتح کمک کرد. او سال‌ها معاون «یاسر عرفات» رئیس وقت ساف بود. وی در سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) توسط ماموران رژیم صهیونیستی در یک حمله تروریستی کماندویی به شهادت رسید. اسرائیل نزدیک به ۲۵ سال مسئولیت این ترور را انکار کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۲ یک روزنامه اسرائیلی، مصاحبه‌ای با سرباز اسرائیلی با عنوان «ناهوم لو» را منتشر کرد که گفته بود او ابوجهاد را ترور کرد. خلیل الوزیر شخصیت دوم در جنبش آزادی بخش فلسطین در خانه اش در تونس کشته شد. به گفته رسانه‌های اسرائیلی ۲۴ عضو موساد از ساحل تونس به منزل الوزیر حمله کرده و وی را ترور کردند.

ژوئن ۱۹۸۶: خالد نزال

نزال دبیر کمیته مرکزی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین (DFLP) و یکی از رهبران ساف ژوئن ۱۹۸۶ (خردادماه ۱۳۶۵) توسط ماموران موساد در آتن ترور شد.

آوریل ۱۹۷۳: ترور محمد النجار، کمال عدوان و کمال ناصر

افرادی از موساد محمد النجار، کمال عدوان و کمال ناصر اعضای جنبش فتح در بیروت ترور کردند.

غسان کنفانی
ژوئیه ۱۹۷۲: ترور غسان کنفانی

غسان کنفانی نویسنده و ادیب سرشناس و از رهبران جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در بیروت لبنان در پی انفجار بمب دست سازی در خودرو وی کشته شد.

دسامبر ۱۹۷۲: ترور محمود همشری

محمود همشری نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین در فرانسه در پی انفجار بمب در پاریس جان باخت.

خبرنگار: سمیه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار