انتخاب یحیی السنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس از سوی مقاومت مورد استقبال قرار گرفت و این انتخاب ادامه راه اسماعیل هنیه عنوان شد.

انتخاب یحیی السنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس که سه‌شنبه شب اعلام شد، با واکنش‌های مختلفی در سطح منطقه و جهان روبه رو شد و برخی این انتخاب را در راستای تقویت مقاومت و ادامه راه شهید اسماعیل هنیه دانستند.

 گروه‌های فلسطینی و محور مقاومت از انتخاب السنوار استقبال کرده و آن را نشانه انسجام حماس دانستند.

جنبش حماس خود با صدور بیانیه‌ای به این انتخاب واکنش نشان داد و ضمن ابراز اطمینان به برادر "ابو ابراهیم" به عنوان رهبر خود در این مرحله حساس و شرایط پیچیده داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، از درگاه خداوند سبحان مسألت داریم او را موفق و گام‌هایش را استوار و پیروزی قاطع را نصیب ملت و آرمان فلسطین گرداند.

در ادامه بیانیه حماس آمده بود: ما در این لحظه تاریخی ضمن گرامیداشت یاد شهید اسماعیل هنیه "رحمه الله" که در مسیر جهادی خود نمونه بارزی از یک رهبر شجاع، دانا و منعطف بود، یقین داریم که برادر یحیی سنوار و دیگر برادرانش در جنبش حماس راه او و رهبران سابق جنبش را ادامه خواهند داد و میراث جهادی و مبارزاتی آنان را تا آزادسازی این سرزمین و تحقق حق بازگشت حفظ خواهند کرد.

در همین راستا «اسامه حمدان» از اعضای ارشد حماس گفت انتخاب سریع السنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی با اتفاق آرا بیانگر پویایی حماس است.پیام حماس این است که کسی را به عنوان رهبر انتخاب کرده که بیش از ۳۰۰ روز است امانت‌دار جهاد و مبارزه در میدان نبرد در غزه است.

«جهاد طه» سخنگوی حماس نیز در این باره گفت: انتخاب السنوار یک تصمیم کورکورانه نبوده بلکه پس از یک سری رایزنی‌های داخلی مبتنی بر چارچوب‌های سازمانی صورت گرفته است. انتخاب یحیی السنوار در واقع پاسخی سیاسی به ترور شهید هنیه و پیامی به دشمن است مبنی بر اینکه این جنبش وارد مرحله جدیدی از مقاومت شده است.

وی ادامه داد: این جنبش از زمان شهادت شیخ احمد یاسین به عنوان بنیانگذار حماس و همچنین پس از شهادت عبدالعزیز الرنتیسی و شیخ صلاح شحاده و همه رهبران بنیانگذاری که مرحله جدیدی از اقدامات مقاومتی را پی ریزی کردند، به توسعه و گسترش خود ادامه می‌دهد و آنها در تعیین مسیر این جنبش علی رغم چالش‌های بزرگ سهیم بودند

حزب الله لبنان

این گروه در واکنش به انتخاب السنوار اعلام کرد که این انتخاب از نوار غزه تحت محاصره، تاکیدی است بر اینکه اهداف دشمن صهیونیستی از ترور و شهادت رهبران مقاومت شکست خورده و راه به جایی نبرده است.

حزب الله این انتخاب را، پیامی قوی و قاطع به دشمن صهیونیستی و آمریکا و دیگر همپیمانان آن است مبنی بر اینکه حماس در تصمیم‌گیری‌هایش کاملا یکپارچه و متحد، در اصول خود قاطع و در پایبندی به گزینه‌های اصلی خویش ثابت است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین

جنبش جهاد اسلامی به انتخاب السنوار واکنش نشان داد وضمن تبریک انتخاب السنوار تاکید کرد که رایزنی‌های داخلی موفقیت‌آمیز برادران در جنبش حماس و پر کردن سریع خلأ ایجاد شده پس از ترور شهید هنیه (رحمه الله) با وجود ادامه جنگ، پیامی قاطع به دشمن صهیونیستی است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که این انتخاب بیانگر این است که حماس همچنان قوی و منسجم است و دشمن با وجود نسل‌کشی در غزه نتوانسته به چارچوب و ساختار این جنبش خدشه‌ای وارد کند.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین

این گروه در بیانیه‌ای در واکنش به انتخاب رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که برای السنوار که به جای شهید اسماعیل هنیه این مسئولیت بزرگ را برعهده گرفته، آرزوی موفقیت می‌کنیم.

گروه اخوان المسلمین

این گروه انتخاب السنوار را تبریک گفت و تاکید کرد که ما دستان او را می‌فشاریم و بار دیگر بر موضع قاطع و راسخ در حمایت از حق ملت فلسطین برای دفاع از سرزمین خود و آزادسازی آن از لوث اشغالگری تاکید می‌کنیم.

گروه اخوان المسلمین همچنین تاکید کرد که در مرحله حساس کنونی، ایستادن پشت سر رهبری و حفظ وحدت و یکپارچگی واجب است.

محافل رژیم صهیونیستی درخصوص انتخاب السنوار چه گفتند؟

انتخاب السنوار با واکنش محافل رژیم صهیونیستی روبه رو شد و برخی آن را پیامی برای اسرائیل دانستند که او زنده است و رهبری حماس در غزه قوی و پابرجاست.«یسرائیل کاتس» وزیر امورخارجه رژیم اسرائیل، اما مدعی شد: تعیین السنوار به عنوان رهبر حماس علت دیگری برای حذف وی و محو حافظه این گروهک از زمین است.

روزنامه معاریو چاپ سرزمین‌های اشغالی در این باره گزارش داد که انتخاب السنوار درواقع مانوری از سوی حماس است.

دانیل هاگاری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد: تنها تدارکات و هدفی که اسرائیل برای السنوار دارد این است که وی را به سرنوشت محمد الضیف فرمانده نظامی ارشد گردان‌های عزالدین القسام دچار کند.

«یونی بن مناحم» یکی از تحلیلگران صهیونیست نیز در این باره افزود: انتخاب السنوار، به مثابه پیروزی ایران است.

شبکه کان رژیم صهیونیستی نیز در این باره گزارش داد که انتخاب السنوار نشان می‌دهد که حماس در غزه همچنان پرقدرت است.تعیین السنوار یک اقدام غیرمنتظره و پیامی به اسرائیل است که وی زنده است و رهبران حماس در غزه قدرتمند و استوار بوده و خواهند بود.

نیویورک تایمز: انتخاب السنوار به معنای عدم پشیمانی حماس از عملیات ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که انتخاب السنوار به عنوان جانشین هنیه، اشاره به این دارد که رهبران حماس با گذشت ۱۰ ماه از آغاز جنگ، همچنان حامی عملیات ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) هستند.

 منابع خبری سه شنبه شب اعلام کردند که جنبش حماس یحیی السنوار را جانشین شهید اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه کرده است. این تصمیم پس از شهادت شهید هنیه در ۱۰ مرداد صورت گرفت که در عملیات کور و بزدلانه رژیم صهیونیستی به همراه محافظش در اقامتگاهش در تهران به شهادت رسید.

السنوار ۶۲ ساله پیشتر رئیس جنش حماس در نوار غزه بوده است. یحیی ابراهیم السنوار مشهور به ابو ابراهیم رئیس حکومت حماس در نوار غزه در ۲۹ اکتبر ۱۹۶۲ (آبان ۱۳۴۱) متولد شده است.از او به عنوان موسس سازمان امنیتی حماس (مجد) یاد می‌شود و ارتش اسرائیل السنوار را عامل اصلی حمله ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) می‌داند.

رژیم صهیونیستی حذف السنوار را یکی از اهداف جنگ علیه غزه اعلام کرده، اما تاکنون موفق به چنین کاری نشده است. وی از جمله رهبران حماس به شمار می‌رود که آمریکا نام او را در فهرست ادعایی افراد تحت تعقیب قرار داده است.

السنوار در سال ۱۹۸۹ میلادی (۱۳۶۸ شمسی) از سوی دادگاهی در اسرائیل به چهار باره زندان ابد به علاوه ۲۵ سال زندان محکوم شد، اما در نهایت بعد از ۲۲ سال زندان در سال ۲۰۱۱ در معامله و مبادله زندانیان با اسرائیل آزاد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار