عضو دفتر سیاسی انصارالله تاکید کرد پاسخ یمن به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به استان الحدیده و ترور رئیس دفتر سیاسی حماس «دردناک، کوبنده و هولناک» خواهد بود.

«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن درباره مسائل مختلف داخلی و منطقه‌ای اظهارنظر کرد.

القحوم در مصاحبه با الجزیره، درباره تحقق صلح دائم در یمن گفت: در صلح باز است. اولویت پرونده‌های انسانی، توقف تجاوز، لغو محاصره، خروج نیروهای خارجی، بازسازی، جبران خسارت‌ها و حل مشکلات اقتصادی از جمله پرداخت حقوق‌ها و تقویت اقتصاد و لغو اقدامات علیه نظام بانکی است. همچنین باید اقتصاد و منابع ملی را از نزاع‌ها و اختلافات سیاسی دور نگه داشت چرا که این‌ها دستاوردهای اقتصادی ملی و متعلق به تمام ملت یمن هستند.

او با بیان اینکه «این‌ها گام‌های اولیه برای کاهش رنج و مشکلات انسانی است که در طول ۹ سال گذشته ایجاد شده است»، توضیح داد: این مرحله نخست و یک مسئله ضروری و مهم برای حل پیامدهای تجاوز و محاصره به عنوان یک بخش از مراحل نقشه راه تحقق صلح است و این مسئله عاملی برای به حرکت درآوردن چرخه صلح و ثبات برای یمن، منطقه و کشورهای همجوار همراه با توجه به منافع مشترک و ایجاد روابط برابر و حل مشکلات با گفتگوهای سیاسی است. این مسئله جسارت و اقدامی جدی بدون تعلل یا حیله‌گری را می‌طلبد. این‌ها حقوقی است که از آن کوتاه نمی‌آییم.

انصارالله: دستی که به یمن تجاوز کند، قطع می‌شود؛

توافق اقتصادی با عربستان یک گام مثبت است

این مقام انصارالله با تاکید بر این نکته که «حاکمیت، استقلال و وحدت ملی یمن پرونده‌هایی هستند که کوتاه آمدن از آن به هیچ وجه ممکن نیست»، به شبکه قطری گفت: هیچ جایی برای تاکتیک سیاسی یا به دست آوردن زمان برای تغییر فضای بین‌المللی یا منتظر بودن برای نتایج انتخابات آمریکا جهت تغییر مواضع و رویکردهای صلح و تحقق آن در یمن وجود ندارد. انتظار برای این مسئله یک شرط بندی اشتباه است. کسی که به چنین چیزی فکر می‌کند باید ببیند در طول ۹ سال تجاوز به یمن چه اتفاقی افتاد. یمن یک کشور است و رهبر و مردم و موضع ملی ثابتی دارد که حوادث و فضای سیاسی بین‌المللی آن را تغییر نمی‌دهد. صلح خواسته تمام یمنی‌هاست.

او درباره توافق برای کاهش تنش اقتصادی در یمن نیز گفت: توافق اقتصادی که با عربستان صورت گرفت یک گام مثبت است و ما منتظر اجرای آن هستیم. این اقدام باید بدون تاخیر اجرا شود. پرونده اقتصادی ربطی به پرونده سیاسی ندارد. اجرای این توافق منفعتی برای تمام ملت یمن و کشورهای همجوار است.

مقام یمنی درباره توافق راه‌اندازی پروازهای هوایی از فرودگاه صنعا به قاهره و هند و دلیل تاخیر آن گفت: بله توافقی در این باره وجود دارد اما کارشکنی واضح و عمدی برای به تاخیر انداختن اجرای این توافق با نظارت سازمان ملل و استقبال بین‌المللی و منطقه‌ای وجود دارد. این کارشکنی به نفع آن‌ها نیست. این‌ها حقوق ملت یمن است و اجرای آن یک نیاز ضروری برای کاهش رنج و مشکلات مردم است. وعده‌هایی برای اجرای این توافق وجود دارد و ما امیدواریم که محقق شود وگرنه کشورهای چهار جانبه مسئولیت آن را بر عهده خواهند داشت و تبعات پافشاری بر کارشکنی و نادیده گرفتن حقوق ملت یمن به نفع آنها نیست.

القحوم درباره پرونده صادرات نفت یمن گفت: این یکی از پرونده‌های حیاتی است به ویژه اینکه پرونده‌های ملی و منابع ملی که حق تمام ملت یمن هستند باید از پرونده‌های سیاسی دور نگه داشته شوند و راه‌حلی برای آن ایجاد شود. به ویژه اینکه گام اولیه و ضروری برای تحقق صلح است.

به ترور شهید هنیه حتما پاسخ می‌دهیم

شهید هنیه نماینده امت است و همه باید به ترور او پاسخ دهند

او درباره پاسخ صنعا به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: سید عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن در اظهارات اخیر خود گفت که پاسخ به ترور شهید هنیه حتما اتفاق خواهد افتاد. شهید هنیه یک رهبر فلسطینی و نماینده این امت است و همه باید به ترور وی توسط صهیونیست‌های جنایتکار پاسخ بدهند، به ویژه اینکه یمن موضع آشکار و واضحی در حمایت از نوار غزه و ملت مظلوم آن دارد. عملیات نظامی بزرگ و استراتژیک یمن تا زمان توقف تجاوز علیه غزه و لغو محاصره آن ادامه دارد و این موضع ثابتی است که هرگز تغییر نخواهد کرد اما درباره چگونگی پاسخ و ماهیت آن این مسئله به رهبری و وزارت دفاع برمی‌گردد و آن‌ها مشخص می‌کنند که چگونه، کی و کجا پاسخ بدهند اما این پاسخ حتما اتفاق خواهد افتاد.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله درباره پاسخ یمن به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به استان الحدیده گفت: تجاوز رژیم صهیونیستی به استان الحدیده یک تجاوز جنایتکارانه بود که مراکز غیرنظامی را هدف قرار داد و به زیرساخت آسیب زد. این یک خط قرمز و نقض حاکمیت یمن است و ثابت می‌کند که جنگ اقتصادی علیه ملت یمن یک جنگ آمریکایی، انگلیسی، اسرائیلی است. دستی که این تجاوز را انجام داده قطع خواهد شد و پاسخ به آن حتمی خواهد بود. پاسخ به تجاوز اسرائیل طوری انجام خواهد شد که انتظار آن را نخواهد داشت. این پاسخ دردناک، کوبنده و هولناک خواهد بود.

القحوم افزود: عملیات نظامی یمن در حمایت از فلسطین تا زمان توقف جنگ غزه و لغو محاصره آن ادامه خواهد داشت. این عملیات اکنون در مرحله پنجم خود است و با هدف قرار دادن تل‌آویو معادله جدیدی را ثابت کرد مبنی بر اینکه تل‌آویو دیگر امن نیست. این یک معادله راهبردی، مهم، کارآمد و تاثیرگذار است و توازن قدرت و قواعد درگیری را دگرگون کرد. همچنین این عملیات کابوس آزاردهنده‌ای برای رژیم صهیونیستی است؛ رژیمی که بی‌تردید نابود خواهد شد. این عملیات رهبران جنایتکار آن را سردرگم کرد و ضعف و شکنندگی سامانه‌های دفاعی آن را آشکار و ثابت کرد که دست برتر از آن یمن است به ویژه با افزایش توانایی‌های نظامی و صنایع جنگی یمن که سلاح‌ها و تجهیزات نظامی پیشرفته و استراتژیکی دارد که یمن را در مصاف کشورهای ابرقدرت قرار می‌دهد.

تجاوز به یمن

یمن تا زمان پیروزی به حمایت از فلسطین ادامه می‌دهد

او درباره حملات آمریکا و انگلیس به یمن گفت: حملات آمریکا و انگلیس به یمن همچنان ادامه دارد و تاکنون حدود ۵۰۰ حمله را انجام داده‌اند. این حملات به خاطر شکست در حمایت از اسرائیل و توقف عملیات نظامی یمن در حمایت از غزه صورت گرفت. این تجاوز نقض حاکمیت یک کشور عربی اسلامی در راستای تلاشی شکست خورده برای حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده است. این حملات هوایی تاثیر خاصی نداشته است اما تجاوز و نقض حاکمیت محسوب می‌شود و به منابع ملت یمن آسیب می‌زند. پاسخ یمن به این تجاوزات قوی، مداوم، کارآمد و تاثیرگذار است و این مسئله در مواضع آمریکا و انگلیس و هیاهوی سیاسی آن‌ها آشکار است.

مقام یمنی افزود: این مسئله ثابت می‌کند که یمن یک کشور قدرتمند است و دست برتر را در حمایت از حاکمیت، استقلال و حمایت از مسائل عربی و اسلامی و در راس آن مسئله فلسطین و قدس دارد و همواره عربی و اسلامی باقی خواهد ماند و اسرائیل نابود خواهد شد. لجبازی و پافشاری اسرائیل، آمریکا و انگلیس بر ادامه تجاوز و محاصره غزه و قتل ملت فلسطین نشان می‌دهد که این مسئله فاجعه‌ای برای خود آن‌هاست و باید مسئولیت آن و عواقب وخیمی را که درباره گسترش دامنه نزاع دارد بر عهده بگیرند. موضع یمن ثابت است و تا زمان پیروزی به حمایت از فلسطین ادامه می‌دهد.

القحوم درباره از سرگیری مذاکرات مسقط برای تبادل اسرا در یمن نیز گفت: بله مذاکراتی در مسقط برای بررسی پرونده اسرا برگزار شد و ۲ ماه دیگر مذاکرات برای تکمیل رایزنی‌ها و توافق با آزادی تمام اسرا از سر گرفته می‌شود. موعد تعیین شده تغییری نکرده است و ما امیدواریم که این پرونده را با موفقیت حل کنیم. این گام مهمی برای پیشرفت به سمت صلح و ثبات است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار