مدیرعامل صندوق پنبه گفت: بر اساس آمار امسال از مجموع ۹۰ تا ۹۵ هزار هکتار سطح زیر کشت پیش‌بینی می‌شود که ۶۵ هزار تن پنبه محلوج تولید شود.

محمدحسین کاویانی، مدیرعامل صندوق پنبه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش دمای هوا و قطعی برق چاه های کشاورزی اثر منفی بر تولید پنبه خواهد گذاشت به طوریکه امسال پیش بینی می شود تولید پنبه از ۶۵ هزار تن فراتر نرود.

به گفته او، هم اکنون نرخ جهانی هر کیلو پنبه یک دلار و ۷۴ سنت است، اما دیگر کشورها به تولیدکنندگان یارانه پرداخت می کند ، در حالیکه در کشور ما هیچ گونه یارانه ای داده نمی  شود.

کاویانی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی قیمت تضمینی هر کیلو وش را ۳۷ هزار تومان اعلام کرده است تا در صورت عدم خرید صنایع، دولت خرید تضمینی کرده باشد.

مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه قیمت پنبه داخلی و خارجی با یکدیگر قابل مقایسه نیست، افزود: با توجه به پرداخت ارز نیما به صنعت نساجی، هر کیلو پنبه زیر ۹۰ هزار تومان وارد می شود، در حالیکه با خرید هر کیلو وش با قیمت ۳۷ هزار تومان از کشاورزان، پنبه محلوج ۱۲۰ هزار تومان تمام می شود که در نهایت اختلاف قیمت پنبه داخلی و خارجی موجب شده تا محصول روی دست کشاورزان بماند و در نهایت دولت ناگریز به خرید محصول با قیمت تضمینی است.

خودکفایی پنبه با تولید ۲۰۰ هزار تن در سال امکان پذیر است

او ادامه داد: عدم حمایت صنعت نساجی از تولید داخل منجر به کاهش سطح زیرکشت محصول می شود و در جلسه اخیر با وزارت جهاد این موضوع را مطرح کردیم.

کاویانی سطح زیرکشت پنبه را ۹۰ تا ۹۵ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: بر اساس سیاست خودکفایی پنبه در برنامه هفتم و شرایط آبی کشور، سطح زیر کشت پنبه باید به ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یابد تا تولید ۲۰۰ هزار تن پنبه در داخل تحقق یابد.

مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه صنعت نساجی ظرفیت تولید ۴۱۰ هزار تن نخ را دارند، گفت: با توجه به ظرفیت صنعت نساجی نیاز است که در آینده نزدیک تولید پنبه حداقل به ۲۰۰ هزار تن برسد که در این صورت خودکفایی محقق می شود.

به گفته او، با توسعه سطح زیر کشت پنبه به ۲۰۰ هزار هکتار پیش بینی می شود که در مزارع ۶۰۰ هزار تن وش و ۲۰۰ هزار تن پنبه تصفیه شده برداشت شود، البته این موضوع به شرطی امکان پذیر است که زراعت مقرون به صرفه باشد.

کاویانی با تاکید بر حذف ارز نیما از واردات پنبه افزود: با توجه به آنکه کشاورزان سموم و بذر کشاورزی را با ارز آزاد تهیه می کنند، از این رو امکان رقابت با پنبه خارجی ندارند، بر این اساس در راستای حمایت از کشاورزان انتظار می رود که ارز نیما از واردات پنبه حذف شود.

۴۵ درصد پنبه مورد نیاز صنعت نساجی در داخل تامین می شود

مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه ۴۰ تا ۴۵ درصد نیاز صنعت نساجی در داخل تامین می شود، گفت: با توجه به سیاست خودکفایی پنبه به عنوان یکی از محصولات استراتژیک، حمایت همه جانبه از تولید باید صورت بگیرد.

او درباره آخرین وضعیت واردات پنبه افزود: بنابر آمار سال گذشته ۱۰۸ هزار تن پنبه وارد کشور شده است، در ۳ ماهه نخست سال ۲۵ هزار تن وارد شده و کماکان نیاز است که تا پایان سال حداقل ۱۰۰ هزار تن دیگر وارد شود.

کاویانی ادامه داد: اگر بدنبال کاهش واردات پنبه هستیم، نمی توانیم صنعت نساجی را تعطیل کنیم. لذا برای کاهش واردات باید تولید داخل را افزایش دهیم که تحقق این امر نیازمند برنامه مدون چندساله است چراکه پتانسیل تولید ۵۰۰ هزار تن پنبه تصفیه شده در کشور را داریم.

او با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی ۱۰۰ درصدی پنبه در کشور وجود دارد، گفت: طی یک برنامه منسجم ۵ ساله امکان تولید ۵۰۰ هزار تن پنبه در کشور وجود دارد چراکه نمی توان کشاورز را وادار کرد که در صورت عدم صرفه اقتصادی زراعت پنبه این محصول را کشت کند یا صنعت نساجی را مکلف کرد که در شرایطی که پنبه خارجی ارزانتر از تولید داخل است، اقدام به خرید محصول از کشاورزان کند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار