بنابر گفته مسئولان، هم اکنون همه بانک‌ها امکان پذیرش و پردازش چک دیجیتال به صورت بین بانکی در سامانه چکاوک را دارند.

۲۱ آبان سال ۱۴۰۱ بود که از چک الکترونیکی سه بانک در بانک مرکزی رونمایی شد اکنون بنابر جدیدترین آمار‌های اعلامی ۱۵ بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی، سینا، شهر و اقتصادنوین این خدمت را ارائه می‌کنند و تاکنون بیش از ۳۹۱ هزار فقره چک دیجیتال صادر شده است که کمتر از یک درصد آنها برگشت خورده و ۸۵ درصد این چک‌ها تاکنون نقد شده است و همچنین مابقی این چک‌ها نیز در دست اشخاص در حال تبادل است.

چک الکترونیکی که پیش از این مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص آن اظهار کرده بود: زیرساخت ­های فنی چک الکترونیک در همه ۳۰ بانک کشور به طور کامل فراهم شده است. به این معنا که همه بانک­‌ها، چک الکترونیک سایر بانک‌ها را می­ پذیرند و نقد می ­کنند.

به تازگی هم آمنه نادعلی‌زاده مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌ها می‌توانند برای اشخاص حقوقی، حقیقی و دارندگان حساب مشترک دسته چک دیجیتال صادر کنند، عنوان کرد: هم اکنون همه بانک‌ها امکان پذیرش و پردازش چک دیجیتال به صورت بین بانکی در سامانه چکاوک را دارند.

در ادامه هم سیاوش غیبی‌پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت در رابطه با مزیت چک الکترونیکی اظهار کرد: استفاده از چک الکترونیکی  سرعت و سهولت بیشتری نسبت به چک کاغذی دارد. این نوع پرداخت الکترونیکی به صورت آنی و بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل پرداخت خواهد بود همچنین با استفاده از چک الکترونیکی، خطرات مرتبط با چک کاغذی مانند گم شدن، دزدی، یا تقلب کاهش می‌یابد و امنیت تراکنش‌ها افزایش می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه عنوان کرد: استفاده از چک الکترونیکی می‌تواند هزینه‌های مرتبط با چک کاغذی مانند هزینه چاپ، پست‌کردن و پردازش را کاهش دهد و با توجه به پیشرفت فناوری، چک الکترونیکی به راحتی با سیستم‌های مالی و بانکی مختلف سازگار است و حتی امکان انجام تراکنش‌های بین‌المللی را فراهم می‌کند.

او همچنین گفت: استفاده از چک الکترونیکی می‌تواند به افزایش اعتبار و اعتماد مشتریان نسبت به تجار کمک کند، زیرا این نوع پرداخت الکترونیکی بهبود امنیت و سرعت تراکنش‌ها را فراهم می‌کند علاوه بر این تراکنش‌های انجام شده با چک الکترونیکی قابل ردیابی و ثبت است که این امر می‌تواند به مدیریت مالی بهتر و دقیق‌تر تجار کمک کند.

پیش از این هم نوری کارشناس امور چکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: چک الکترونیکی آخرین حلقه نهایی جهت تکمیل شدن فرآیند‌های مربوط به چک است که در قانون پیش بینی شده است به عبارتی چک الکترونیکی ابزاری جدید است اگر در ابتدای کار خیلی از بانک‌ها آن را ارائه نکنند در واقع سرعت حرکت آن کاسته می‌شود و اساسا به شکل صحیحی پا نمی‌گیرد. بنابر این ارائه خدمت چک الکترونیکی توسط بانک برای شکل گیری و پا گیری آن بسیار ضرورت دارد و باید به این فرآیند سرعت بخشید.

در نهایت بر اساس ماده الحاقی ۵، برنامه هفتم بانک مرکزی مکلف است به گونه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشد که تا پایان سال سوم برنامه، چک‌های کاغذی از نظام بانکی حذف شود موضوع که مسئولان بانک مرکزی هم با تاکید بر آن اعلام کرده‌اند چک کاغذی از شبکه بانکی تا ۳ سال آینده حذف و با چک الکترونیکی جایگزین می‌شود.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار