مدیر برنامه‌ریزی صنعت پتروشیمی از صادرات ۳۰ میلیون تنی محصولات پتروشیمی به خارج از کشور خبر داد.

عباس زاده مدیر برنامه‌ریزی صنعت پتروشیمی در برنامه میز اقتصاد گفت:صنعت پتروشیمی باتوجه به سند بالادست در میدان گازی و نفتی شکل گرفت به طوری که ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی شکل گرفته است، خوشبختانه در کشور در صنعت پتروشیمی در بخش تولید انجام شده به طوری که ۳۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور صادر و حدود ۱۲ میلیون تن به صنایع پایین دستی داخلی می‌دهیم.

او افزود: همچنین محصولاتی در صنعت پتروشیمی تولید و صادر می‌کنیم همچنین معادل ۲ میلیارد دلار محصول پتروشیمی به داخل کشور وارد می‌کنیم چرا که این محصولات هدف گذاری در این صنعت نشده اند.

عباس زاده گفت:ارزش محصولات پتروشیمی که ایران وارد می‌کند، ۵ برابر محصولات صادراتی آن است. این آمار‌ها به خوبی نشان می‌دهد که خام فروش در صنعت نفت و پتروشیمی همچنان ادامه داشته و شرایط برای مقابله با آن هر روز سخت‌تر می‌شود. درد خام فروشی که دولت‌های مختلف نتوانستند علاجی برای آن پیدا کنند به نظر می‌رسد که در دولت سیزدهم هم درمان نشده است. البته مسولین صنعت پتروشیمی مدعی اند که برای مقابله با گام‌های ابتدایی برداشته شده و امیدوارند که در طول اجرای برنامه هفتم توسعه تا حدودی درمان شود.

او تصریح کرد:در حال حاضر در قالب ۲۰ بسته سرمایه گذاری طرح‌هایی به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار برای توسعه و ایجاد زنجیره ارزش تعریف شده است. موافقت اصولی برخی از طرح‌ها صادر و حتی عملیات اجرایی برخی از آنها نیز صادر شده است.

عباس زاده بیان کرد:در حال حاضر متوسط ارزش محصولات وارداتی پتروشیمی به کشور ما چیزی حدود ۲۵۰۰ دلار بر تن است. این در حالی است که متوسط ارزش محصولات صادراتی ما تقریبا ۵۵۰ دلار بر تن است. به عبارت دیگر ارزش محصولی که وارد می‌کنیم ۵ برابر محصولی است که صادر می‌کنیم

مدیر برنامه‌ریزی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: تقریبا می‌توان گفت که سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها چیزی حدود ۳.۵ میلیارد دلار است. ضمن اینکه این طرح‌ها می‌توانند حدود ۳ میلیارد دلار برای ما فروش داشته باشند.

او افزود: پلی اُرتان‌ها که در صنعت خودرو و مبل سازی مورد استفاده واقع می‌شود، وارداتی است. اگر این طرح در کشور توسط پتروشیمی مارون اجرایی شود، جلوی ارز بری زیادی گرفته می‌شود ضمن اینکه به توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد اشتغال در کشور هم کمک می‌کند. جالب است که بدانید همین زنجیره چیزی حدود ۲۰۰ میلیون دلار در سال ارز بری دارند

در ادامه نجفی عضو انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت:باید زنجیره پتروشیمی باتوجه به اقتصاد کشور فعال و تکمیل شود، اما باید سرمایه‌گذاری در این بخش به صورت مطلوب انجام شود، امروز خوراک، بازار داخلی و خارجی و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی در اولویت‌ها است.

او افزود:متاسفانه صنعت پتروشیمی صنعت مظلومی شده به طوری که امروز سرمایه گذار داخلی و خارجی زیاد در این صنعت استقبال نمی‌کنند همچنین تحریم‌های ظالمانه هم دور از تصور نیست، امروز ۴۰ درصد بورس متعلق به صنعت پتروشیمی است .

نجفی اضافه کرد:امروز متاسفانه بازار به گونه ای شده است که کالای ساخت داخل خودمان در کشور‌های اطراف با ما رقابت می‌کند در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ ما بیش از یک میلون کمباین کاهش محصولات پلی اتیلن در کشور داشتیم

او بیان کرد: ما  در بخش بازرگانی پتروشیمی جم یکسری برنامه‌ها را برای حفظ بازار‌های سنتی مان مثل بازار‌های چین، کشور‌های مشترک المنافع و ترکیه دنبال می‌کنند که عملکرد فروش همکاران ما در این حوزه گواه است و با قدرت در نمایشگاه‌های بین المللی حضور پیدا می‌کنند و یکسری برنامه‌ها برای جذب بازار‌های جدید مثل بازار‌های هند، اروپا و آفریقا داریم که نتایج خوبی تا آخر سال خواهد داشت.

خبرنگار:رضا زارع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار