مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت: هم اکنون واکسیناسیون تب برفکی در ۱۷ استان در حال انجام است.

رضا اسدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فاز نخست برنامه ملی واکسیناسیون علیه تب برفکی از تاریخ ۱۰ تیرماه در ۱۷ استان کشور به مرحله اجرا گذاشته شده و همواره براساس اهداف ترسیم شده سازمان دامپزشکی استان‌ها را به ۲ منطقه سردسیر و گرمسیر تقسیم‌بندی کرده‌ایم.

به گفته او، فاز نخست واکسیناسیون سراسری تب برفکی از ۱۰ تیرماه در ۱۷ استان کشور به مرحله اجرا گذاشته شد و این برنامه به مدت ۲ماه ادامه پیدا خواهد کرد و مابقی استان‌ها از اول شهریور شروع می‌شود.

اسدی ادامه داد: بیماری تب برفکی ویروسی است و بایستی یک سیستم ایمنی یکپارچه و یکنواخت در دام‌ها به شکل سراسری ایجاد شود، به همین خاطر برنامه واکسیناسیون علیه تب برفکی دارای بازه زمانی ۲ ماهه است که جمعیت مورد انتظار دام سبک و سنگین باید مورد واکسینه قرار بگیرد.

 مدیرکل دفتر مدیریت مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت: برآوردها حاکی از آن است که در ۱۷ استان کشور ۳۱ میلیون راس دام سبک اعم از گوسفند و بز و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین ایمنی‌سازی شوند و در این برنامه دام‌ها به طور رایگان از اعتبار سازمان دامپزشکی واکسینه می‌شوند.

به گفته او، با اقدامات موثری که توسط سازمان دامپزشکی انجام شده، بیماری تب برفکی در کشور تحت کنترل است به طوریکه جای نگرانی در این خصوص نیست.

اسدی گفت: رعایت شرایط بهداشتی علاوه بر واکسیناسیون، شرط مهمی برای کنترل و پیشگیری بیماری‌های ویروسی است، لذا صرف انجام واکسیناسیون به سهولت نمی‌توان جلوی بیماری را گرفت و همواره دامداران باید اصول بهداشتی و امنیت زیستی را رعایت و از جابه‌جایی دام‌ها بدون اخذ مجوز خودداری کنند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار