رئیس مرکز توسعه تجارت ایران در غرب آسیا گفت: حجم مبادلات تجاری ایران با قاره آفریقا از دو میلیارد دلار در سال به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافت.

در برنامه میز اقتصاد امروز به موضوع فرصت و چالش‌های تجارت با آفریقا پرداخته شد. در این بین فقیهی نایب رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا گفت: متاسفانه روابط اقتصادی ما با آفریقا ضعیف است، ما امروز توازن تجارت مناسبی با این کشور نداریم.

او ادامه داد: امروز با توجه به تحریم‌ها شرکت‌های ایرانی مستقر در آفریقا با مشکل روبرو هستند. آفریقای جنوبی در بین ۵۵ کشور آفریقایی یکی از پیشروترین کشور‌ها به حساب می‌آید و البته جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنیا نیز محسوب می‌شود.

فقیهی تصریح کرد: البته میزان تجارت ما با کشور‌های عربی شمال آفریقا بهتر شده مثلا با الجزایر تجارتی نداشتیم که الان به بالای ۲۰ میلیون دلار رسیده است، یا به مصر ۱۹ میلیون دلار صادرات داشتیم، با تونس و مراکش هم رشد تجارت داشتیم، حتی با جیبوتی الان بالای ۱۵ میلیون دلار تجارت داریم، به طور خلاصه از مجموع ۵۴ کشور آفریقایی با ۳۹ کشور تجارت مستقیم داشته ایم.

در ادامه حسینی رئیس مرکز توسعه تجارت ایران در غرب آسیا گفت: متاسفانه ما نتوانستیم جایگاه مناسبی از نظر اقتصادی با آفریقا داشته باشیم، ما یک راهبرد مشخصی برای اقتصاد در این زمینه نداشته ایم، ظرفیت‌های خوبی در حوزه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی داریم ولی از این نظر مغفول مانده ایم.

او گفت: ۷۳ نوع کاکائو جهان در آفریقا تولید می‌شود، به طوری که امروز صادرات کاکائو کمتر از صادرات نفت نیست، با توجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی در سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی، به نظر می رسد که توجه بیشتر به کشور‌های آفریقایی و شناسایی بازار‌های گسترده در این قاره، می تواند جایگاه ایران را در این زمینه ارتقا دهد.

حسینی بیان کرد: حجم مبادلات تجاری ایران با قاره آفریقا از دو میلیارد دلار در سال به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافت. کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که ایران می‌تواند در ۱۰ سال آینده به شریک دوم تجاری با آفریقا بعد از چین تبدیل شود، زیرا اکنون چین یک‌سوم بازار کالا‌های صادراتی خود را در آفریقا در اختیار دارد.

او تصریح کرد: هرچند بازار آفریقا دارای ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت، ذخایر معدنی گسترده طلا، الماس، سنگ‌های گران بها، آب و هوای مستعد تولید محصولات کشاورزی و غذایی و بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار تجارت سالیانه خارجی است، اما آمار‌ها نشان می‌دهد سهم ایران از این بازار با وجود برخی ظرفیت‌های اقتصادی و همچنین قرابت‌های فکری و دینی ناچیز است.

حسینی افزود: بخش خصوصی باید حمایت شود تا بتوانیم در توسعه تجارت کشور پیشرو باشیم، ما حداقل باید ۱۰ خط کشتیرانی با چند کشور آفریقایی داشته باشیم اما هنوز متاسفانه اتاق مشترکی با آفریقا نداریم.

خبرنگار: رضا زارع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار