معاون سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در حوزه توسعه ناوگان حمل ونقل بسته های سرمایه‌گذاری تدوین شده است.

قناد زاده معاون سازمان توسعه تجارت در نشست خبری گفت: یکی از محرک های اصلی کشور سرمایه گذاری خارجی است باتوجه به زیر ساخت‌های اصلی کشور و دسترسی به موقعیت‌های ژئوپلیتیکی کشورمان شاخص های اصلی را دارا می باشد.

او افزود: عمده تمرکز ما تجارت کالا در قالب رویداد های مختلف است،خوشبختانه کشور ما عضو سازمان‌های مهم از جمله بریکس و غیره در جهان است، ما بالغ بر ۱۵۰ نمایشگاه مجوز صادر کرده ایم که نگاه ما به این نمایشگاه ها فرصت های سرمایه‌گذاری کشور است.

قنادزاده تصریح کرد: از ۱۰۰ درصد کالاهای تجاری ۸۷ درصد در لیست تجارت آزاد با تعرفه صفر قرار می‌گیرد، اما برخی کالاهای ممنوعه وارداتی مانند برخی محصولات کشاورزی و صنایع نساجی در فهرست تجارت آزاد با تعرفه آزاد قرار نمی‌گیرد و کالاهایی مانند خودرو با همان تعرفه‌ای که برای آن تعیین شده وارد می‌شود.

معاون سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در حوزه توسعه ناوگان حمل ونقل بسته های سرمایه‌گذاری تدوین شده است.چالش‌های سرمایه‌گذاری مختلف است، باید ثبات قوانین در چارچوب های سرمایه‌گذاری رعایت شود.

معاون سازمان توسعه تجارت از  رشد ۳۰ درصدی تجارت  ایران با سایر کشورهای همسایه خبر داد.

او با اشاره به موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اوراسیا، اظهار کرد: موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا در مجلس ایران در دست بررسی قرار دارد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی به صحن ارائه خواهد شد.

وی افزود: در صورت ابلاغ نهایی این موافقت‌نامه، ۸۷ درصد کد تعرفه‌ها میان ایران و ۵ کشور عضو اتحادیه اوراسیا صفر خواهد شد.برقراری تجارت آزاد با پاکستان و تجارت ترجیحی با عمان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی در مورد علت کاهش تجارت با روسیه گفت: عمده واردات ما از روسیه نهاده‌هاست که به جهت تنش‌هایی که پیش‌بینی می‌شد ذخایر نهاده‌ها را افزایش دادیم. عملاً در ۶ ماه اول پارسال نیازی به واردات چندانی در این بخش نداشتیم. البته باید صادرات به روسیه را افزایش دهیم.

قنادزاده در مورد تعداد رایزنان بازرگانی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲ رایزن بازرگانی مستقر داریم و ۱۱ رایزن هم در شرف اعزام هستند که در مجموع به ۳۳ رایزن می‌رسد.در سال اول دولت چهاردهم نیز این عدد به ۶۰ رایزن خواهد رسید.

خبرنگار:رضا زارع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار