جنگ غزه نه تنها از لحاظ مادی رژیم صهیونیستی را تحت تاثیر قرار داد، بلکه آسیب‌های روانی بسیاری نیز برای شهرک‌نشینان و سربازان این رژیم داشته است.

عملیات ناگهانی حماس در ۷ اکتبر سال گذشته باعث شوک جمعی در جامعه رژیم صهیونیستی شد که در حال تجربه یک بحران بی سابقه سلامت روان است.

براساس گزارش سما الاخباریه، یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی انگلیسی The Lancet نشان داد از نظر دامنه و وحشت آسیب روانی در میان شهرک‌نشینان صهیونیست بی‌سابقه است. 

این مطالعه به یک آسیب روانی عظیم به دلیل تعداد علائم استرس پس از سانحه و موارد افسردگی و پریشانی پرداخته است که نشان دهنده تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان شهرک‌نشینان صهیونیست است.

در همین زمینه، روزنامه صهیونیستی هاآرتص فاش کرد که چهار استاد دانشگاه در رشته روانپزشکی از ۷ اکتبر شروع به بررسی وضعیت شهرک‌نشینان در پی تجاوزات رژیم اشغالگر علیه نوار غزه کرده اند. از تحقیقاتی که هنوز انجام می‌دهند مشخص شد که بیش از ۴۰ درصد اعضای جامعه صهیونیست از افسردگی و آسیب‌های روانی رنج می‌برند. بنابراین برای رهایی از این وضعیت که بر رفتار‌های روزمره آنها تأثیر منفی می‌گذارد، نیاز به درمان روانی دارند.

 در شرایطی که رسانه‌های صهیونیستی تلفات سنگینی را فاش می‌کنند که بیش از آمار رسمی کشته‌ها و مجروحان ارتش رژیم صهیونیستی است، به نظر می‌رسد جنگ غزه بهای سنگینی را نه تنها در جان و صدمات جسمی، بلکه در اختلالات روحی و روانی ارتش رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است. 

گروهی برای مبارزه با خودکشی

 روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت به نقل از مقامات این رژیم اعلام کرد که اداره توانبخشی ارتش اشغالگر تصمیم گرفت تیم‌هایی متشکل از روانپزشکان و پرستاران را تشکیل دهد که قادر به مقابله با تمایلات خودکشی هستند، زیرا سربازان این رژیم به شدت به خودکشی تمایل پیدا کرده اند.

 این برنامه جدید فوریه گذشته به اجرا درآمد و شامل بیش از ۱۳۵۰۰ سرباز است که از جنگ‌های قبلی اسرائیل در غزه تحت درمان قرار می‌گیرند. در ادامه این روزنامه اعلام کرد که بیش از پنج هزار سرباز وارد فهرست توانبخشی روانی شدند که از این میان، ۳ درصد از وضعیت وخیم و ۱۸ درصد از مشکلات روانی ناشی از «اختلال استرس پس از سانحه» رنج می‌برند.

 نوآ روفا، رئیس واحد خدمات اجتماعی در بخش توانبخشی گفت که برخی از سربازان که وضعیت روانی آنها بدتر شده است، اکنون با سرپرستان یا اعضای خانواده خود تماس می‌گیرند و به دنبال تسکین هستند و تاکید می‌کند که این تعداد ظرف دو سال دو برابر خواهد شد.

 او ادامه داد: وقتی یک سرباز معلول به من می‌گوید که در مضیقه است و تصمیم گرفته خود را منزوی کند و به فکر آسیب رساندن به خودش است، تنها کاری که می‌کنیم این است که به پلیس بگوییم. اغلب اوقات، تماس با پلیس وضعیت را بدتر می‌کند.

این مقام رژیم صهیونیستی افزود: از اینجا ایده تیم بحران متولد شد که واحد‌های سیار شبانه روزی متشکل از پرستاران، روانپزشکان و پیراپزشکان هستند که می‌دانند چگونه با تمایلات خودکشی مقابله کنند.

خودکشی سربازان رژیم صهیونیستی

سربازان صهیونیست و دیدن کابوس فلسطینی‌ها

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی پیشتر فاش کرده بود که ۳۰۰۰ نفر از مجروحان جنگ آغاز شده توسط ارتش اشغالگر اسرائیل در نوار غزه به عنوان افراد دارای معلولیت دائمی در ارتش طبقه بندی شده اند.

سربازانی که از غزه باز می‌گردند از صحنه‌های وحشتناک جنگ دچار آسیب‌های روحی و کابوس‌های آزاردهنده می‌شوند. دو روز پیش، یک سرباز صهیونیست که از نوار غزه بازگشته بود، قبل از جلسه‌ای در کنست اعترافات تکان دهنده‌ای داشت.

او گفت که شب‌ها از وحشت کنترل ادرار خود را از دست می‌دهد، زیرا می‌بیند فلسطینی‌ها در کابوس هایش به ملاقات او می‌روند و از او می‌پرسند: چرا ما را کشتی؟

سرباز آویچای لوی که از جنگ غزه برگشته است، گفت: مدام تصور می‌کنم که گلوله‌های آرپی جی از بالای سرم پرواز می‌کنند. من خودم را در داخل بولدوزر تصور می‌کنم که در حال حمله هستم و بوی اجساد را استشمام می‌کنم. من از ترس در خواب ادرار می‌کنم و اگر یک بطری الکل ننوشم، نمی‌توانم بخوابم.

او همچنین کابینه رژیم صهیونیستی را مسئول آنچه برای او و همرزمانش رخ داد، دانست و گفت: ما را در جنگ رها کردند. من به خاطر شما مردانی را با دستانم کشتم. من بیش از ۴۰ نفر را برای شما کشتم.

این سرباز به این نکته اشاره کرد که اعداد و ارقامی که منتشر شده است قبل از اینکه به رسانه‌ها راه پیدا کنند، تحت سانسور نظامی بوده اند، بنابراین بعید نیست که اعداد و ارقام برای اثبات این موضوع بسیار بیشتر باشد.

منابع صهیونیستی اعلام کردند روز گذشته یک سرباز در شهر ساحلی شمالی ناهاریا خودکشی کرد. روانپزشکان ارتش اشغالی این خودکشی را ناشی از مشکلات روانی پس از جنگ دانستند. این متابع تاکید کردند جنگ منجر به افزایش تعداد سربازان و افسران آسیب روانی خواهد شد و اگر رویارویی با حزب الله رخ دهد، تعداد آنها به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار