سردبیر روزنامه رأی الیوم به بررسی جوانب اصابت موشک به مجدل شمس و مواضع آمریکا و اسرائیل در این خصوص در سایه توانمندی حزب الله لبنان پرداخت.

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم در یادداشتی در این روزنامه نوشت: موافقت شتابزده آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با داستان سرایی اسرائیل مبنی بر متهم سازی حزب الله به مسئولیت شلیک موشک و کشته شدن ۱۲ نوجوان در زمین بازی در شهرک مجدل شمس سوریه در جولان اشغالی در پی اصابت این موشک، مؤید این است که رژیم اشغالگر اسرائیل، همچون دیگر کشتار‌هایی که نیرو‌ها و هواپیماهایش در منطقه غزه، جنوب لبنان و بندر الحدیده یمن دست دارند، در پشت این کشتار نیز قرار دارد. این مسئله نیازی به اجرای تحقیقات بین المللی یا داخلی برای اثبات این واقعیت ندارد و بحث و جدل درباره آن به هدر دادن وقت است. 

بلینکن از توکیو و ساعاتی پس از اصابت موشک و پیش از اجرای هرگونه تحقیقات میدانی حتی از سوی ارتش اسرائیل این اتهام را مطرح کرد و فتوا داد «همه شواهد و قرائن گواه آن است که حزب الله لبنان موشک به مجدل شمس شلیک کرده است». وی گفت: «کشورش حق اسرائیل در دفاع از شهروندان خود در برابر حملات تروریستی را تایید می‌کند».

این اظهارات بلینکن که به صهیونیست بودن خود افتخار می‌کند، نشان می‌دهد این کشتار اسرائیل مورد توافق بوده و از قبل با آمریکا درباره آن هماهنگی صورت گرفته بوده است. بعید نیست نتانیاهو جزئیات آن را در سفر اخیر خود به واشنگتن برده و چراغ سبز کاخ سفید را برای آن دریافت کرده باشد. 

کشتار‌های اسرائیل علیه مردم عرب در طول تاریخ تکرار شده است

نوجوانان شهید که قربانیان کشتار موشکی اسرائیل بودند، خواه از گنبد آهنین شلیک شده باشد یا از پایگاه نزدیک اسرائیل، شهروندان اسرائیلی نبوده و از خانواده‌های عربی سوری بوده اند که در برابر فشار‌های اسرائیل برای تغییر تابعیت خود و دریافت تابعیت اسرائیل مقاومت کردند. اینکه بلینکن می‌گوید آنها شهروندان اسرائیلی بوده اند و اسرائیل حق دفاع از خود را دارد دروغی برای توجیه حمله احتمالی اسرائیل علیه لبنان است. 

کشتار‌های اسرائیل علیه مردم عرب و بویژه کودکان آنان نیازی به اثبات یا کمیته تحقیق ندارد، در همان روزی که اسرائیل مرتکب کشتار مجدل شمس در جولان اشغالی شد، نیروهایش مدرسه خدیجه را در شهر دیرالبلح (زادگاه من) در منطقه غزه با ۵ موشک هدف قرار دادند، آنها ادعا می‌کردند این مدرسه مرکز فرماندهی جنبش حماس بوده است، درست مثل همان چیز‌هایی که درباره اتاق عملیات گردان‌های قسام در تونلی در زیر بیمارستان شفای غزه می‌گفتند. 

نیر‌های اسرائیل عرب‌ها را می‌کشند و فجیع‌ترین اقدامات نژادپرستانه را علیه آنان مرتکب شده و در حقشان ظلم می‌کنند، خواه آنها از شهروندان درجه دهمشان باشند یا تحت اشغالگری اسرائیل زندگی کنند. وقایعی که در مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸ و کرانه باختری و غزه روی می‌دهد نمونه‌هایی است که این امر را تایید می‌کند. 

رژیم اشغالگر تنها شهروندان یهودی خود را به رسمیت می‌شناسد و برای حمایت از آنها وارد جنگ می‌شود و در راستای فتوا‌های خاخام‌ها و مطابق با متن توراتشان، حاضر نیست حتی یک قطره خون را در دفاع از عرب‌ها فدا کند. 

نتانیاهو و نظامیانش تحمل جنگ فرسایشی دیگر را ندارند

بنیامین نتانیاهو که با شکست در جبهه‌های داخلی و خارجی، بویژه در جنوب لبنان، احاطه شده است، دیگر جنگ فرسایشی با حزب الله و نیرو‌های مقاومتش در الجلیل اشغالی اعلی و سفلی را تاب نمی‌آورد، جنگی که تا کنون به آوارگی بیش از ۲۰۰ هزار شهرک نشین از بیم موشک‌ها و پهپاد‌های انتحاری منجر شده است و حدود دویست هزار دونم (معادل تقریبا بیست هزار هکتار) از مناطق زراعی با موشک‌های مقاومت آتش گرفته است. علاوه بر این سه پهپاد "هدهد" همه رادار‌ها و دستگاه‌های رهگیری پیشرفته اسرائیل را هک کرده و به اهداف مورد نظر دست یافته و از بسیاری از زیرساخت‌های غیرنظامی و نظامی در حیفا، تل الربیع، اعم از سکو‌های گازی، تصفیه خانه‌های آب و نیروگاه‌های برق، فرودگاه اللد (بن گوریون) تصویربرداری کرده اند به گونه‌ای که بانک اهداف حزب الله انباشته از هر آنچه از اهداف حساسی شده است که برای سیر کردن موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های انتحاری در جنگ احتمالی آینده لازم است. 

نتانیاهوی شکست خورده که از لحاظ روحی و روانی نابود شده است، امروز در بازگشت از واشنگتن بار دیگر تهدید‌هایی را که طی ۲۰ سال گذشته از او شنیده ایم تکرار کرد که مهمترین آن این بود: حزب الله تاوان سنگینی خواهد داد و حمله به مجدل شمس بی پاسخ نخواهد ماند. او تهدید کرد بیروت به غزه دیگری تبدیل خواهد شد. 

غیرنظامیان هرگز هدف حزب الله نبوده‌اند

حزب الله غیرنظامیان را نمی‌کشد و هدف قرار نمی‌دهد، زیرا آراسته به ارزش‌های اخلاقی متعالی است و به قوانین درگیری و جنگ احترام می‌گذارد. حزب الله هرگز با هدف کشتار شهرک نشینان اسرائیلی غیرنظامی موشکی شلیک نکرده است، هرچند بسیاری از ان‌ها چنین نیستند و سربازان احتیاطی هستند که در خدمت ارتش اسرائیل بوده اند.

اگر حزب الله قصد چنین کاری را داشته باشد و همچون اسرائیل دچار سقوط اخلاقی شود، ده‌ها و چه بسا صد‌ها هزار نفر را به راحتی می‌کشد، گواه ما نیز این است که از آغاز جنگ طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته تاکنون حزب الله فقط از موشک‌های کاتیوشا استفاده کرده است و نه موشک‌های سنگین نقطه زن که بیش از ۱۵۰ هزار فروند از آن را در انبار‌های خود دارد. 

حمله به لبنان گشوده شدن درهای جهنم به روی اسرائیل است

هرگونه حمله اسرائیل به لبنان، همانطور که یوآو گالانت وزیر جنگ تهدید کرد، چه به طور گسترده یا محدود، در‌های جهنم را به روی رژیم اشغالگر خواهد گشود و خیلی زود به آن پاسخی دردناک در عمق اسرائیل داده خواهد شد و همان طور که سید عبدالملک الحوثی رهبر معنوی جنبش انصارالله گفت، فرودگاه در مقابل فرودگاه، بندر در مقابل بندر و ویرانی در برابر ویرانی. 

ممکن است پاسخ به حزب الله محدود نشده و گسترده گردد و بسیاری از بازو‌های محور مقاومت در یمن، عراق، لبنان و سوریه و نیز منطقه غزه و کرانه باختری یا همه آن را در بر گیرد و من فکر نمی‌کنم ایران به عنوان رهبر و معمار این محور، دست بسته بماند. 

بیروت به غزه دیگری تبدیل نخواهد شد

در پایان می‌گویم بیروت به غزه دیگری تبدیل نخواهد شد و اگر هم چنین شود، تنها نخواهد بود، جناب سید حسن نصرالله در سخنرانی‌های اخیرش گفت با هرگونه حمله‌ای علیه لبنان با قدرت مقابله خواهد شد و قواعد درگیری محدود نبوده و سقف و محدودیتی نخواهد داشت. وی هشدار داد حزب الله تنها بخش کوچکی از توانمندی‌های نظامی خود را تاکنون بکار گرفته است. 

بیروت و فرودگاه آن در حمله جولای ۲۰۰۶ تخریب شد، اما روستا‌ها و شهرک‌های جنوب، و این شهر بازسازی گشت و سید حسن نصرالله اخیرا قول داد همه روستا‌های جنوب بازسازی شده و از قبل هم زیباتر می‌گردد، اما سئوال مهمتر این است که چه کسی حیفا، تل آویو، اسدود، عسقلان، عکا، یافا، قدس، بئر السبع و نهاریا را پس از آنکه به چندین غزه تبدیل شد، بازسازی خواهد کرد؟ 

ملت لبنان در سرزمین خود خواهد ماند، اما آیا با شروع جنگ اسرائیلی‌ها هم در فلسطین باقی خواهند ماند تا این شهر‌ها را پس از ویرانی آباد کنند؟ اگر نتانیاهو به تهدید‌ها خود با حمایت غلام مطیعش بایدن و دنباله روی او بلینکن عمل کند، در روز‌های آینده به پاسخ این سئوال‌ها خواهیم رسید.. گذر روزگار همه چیز را روشن خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
وقتی سازمان ملل در خصوص کشتار مردم فلسطین خفه خون گرفته و رژیم تروریست جنایتکاری مثل رژیم غاصب صهیونیستی که آتش افروزی هایش از ابتدای شکل‌گیری اش برای همگان واضحه هم جنگ راه می اندازه هم قاضی هم نقش پلیس را بازی میکنه هم مجری آحکام نابخردانه ایست که خود صادر می کند وضعیت جهان بهتر از این نمی شود اما نتانیاهو باید بداند که هر ماجراجویی بیشتر از همه وقبل از همه دامن خودش را خواهد گرفت .
آخرین اخبار