قاضی حسین زاده گفت: هیچ ثمنی ارزش برابری با خون عزیزان ما را ندارد و نمی‌تواند فقدان حضور آنها را در ذهن و ضمیر ما جبران کند.

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت ایالت متحده آمریکا صبح امروز (یکشنبه) ۷ مردادماه در شعبه ۵۵ دادگاه امور بین الملل به ریاست قاضی حسین‌زاده آغاز شد.

در ابتدای جلسه قاضی حسین زاده گفت: این جلسه با دادخواهی ۷۲۵ نفر از اتباع ایرانی به طرفیت ۱۸ خوانده از جمله دولت ایالات امریکا تشکیل شده و این پرونده ۵۹ کلاسه دارد.

وی افزود: دادگاه تهران شایستگی و صلاحیت استماع دعوای لازم را دارد.

قاضی حسین زاده گفت: پرونده حاضر ۳۸ وکیل دارد و از ۲۷ استان است لذا پرونده‌ای ملی است و مختص استان تهران نیست.

 در ادامه جلسه دادگاه، ویدئویی از اقدامات آمریکا در دادگاه پخش شد و محمدی وکیل خانواده شهدا گفت: ویدئویی که در دادگاه پخش شد، ادله بی شماری است که نشان می‌دهد چه خسارت‌هایی به موکلینم وارد شده است.  

در ادامه جلسه پروین نراکی همسر شهید مدافع حرم اهل البیت(ع) حاج حمید تقوی فرد با حضور در جایگاه ضمن تشکر از قوه قضائیه برای برگزاری این دادگاه بین المللی که چهره واقعی آمریکای تروریست پرور را برملا می‌کند، فرصت را مغتنم شمرد و به گوشه‌ای از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آمریکا در استمرار جنایات داعش و گروه‌های تکفیری و انجام عملیات‌های تروریستی توسط این گروهک‌های تکفیری در اقصی نقاط دنیا و علی الخصوص کشور اسلامی ایران پرداخت و گفت: دولت آمریکا با حمایت غیرمتعارف و خلاف حقوق بین الملل از گروهک‌ تروریستی تکفیری داعش از آغاز شکل گیری، در طول حیات شوم و حتی بعد از پایان رسمی دولت شیطانی داعش در عراق و سوریه، با راهبرد تروریسم خوب- تروریسم بد، به دنبال استفاده ابزاری از گروهک‌های تروریستی تکفیری در تحقق اهداف و منافع شوم و استکباری خود در اقصی نقاط جهان است.     

وی افزود: دولت مستکبر آمریکا با هدف مقابله با انقلاب اسلامی، با ایجاد جنگ نیابتی علیه جمهوری اسلامی ایران، تهدید مرزها و نفی استقلال و تمامیت ارضی و ضربه زدن به امنیت و آسایش مردم شریف ایران، تخریب و تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی در منطقه، از جنایات داعش وگروه‌های تکفیری در سطوح و حوزه‌های مختلف تسلیحاتی و مالی و پشتیبانی حمایت کرده و می‌کند. 

این همسر شهید مدافع حرم ادامه داد: گروه تروریستی داعش، جبهة‌النصره، احرار الشام و... از خطرناک‌ترین و بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی هستند که جهان تاکنون به خود دیده است. تسلط این گروه‌های تروریستی بر منابع اطلاعاتی و همچنین دسترسی به سلاح‌های آمریکایی و شیوه‌های مدرن رزمی، گویای این است که، این گروه‌ها دست‌پرورده‌ی آمریکا هستند؛ گرچه در ظاهر، مقامات آمریکایی و غربی، این موضوع را رد کرده و حتی خود را در صف مبارزین با این گروهک‌ها قرار می‌دهند؛ اما همه شواهد و مستندات، دال بر ارتباط بین آمریکا با گروه‌های تروریستی تکفیری دارد.  

وی ادامه داد: تسلیح گروهک تروریستی داعش در ادوار مختلف فعالیت‌های تروریستی توسط ایالت متحده آمریکا، مورد اذعان دولتمردان، سیاستمداران و سناتورهای آمریکایی نیز بوده است. در این راستا، راند پاول، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، یکی از دلایل تقویت داعش را ارسال سلاح‌های آمریکایی برای متحدان این گروه در سوریه عنوان و می‌گوید: «داعش در سوریه متحد ما بود. ما برای عقب راندن نیروهای وفادار به دولت دمشق، به شبه‌نظامیان سلاح دادیم و مکانی امن برای این افراد در سوریه درست کردیم. به نظر من، دخالت ما در سوریه منجر به اوضاع جاری عراق شد». آمریکا و متحدین او همچون انگلیس و رژیم صهیونیستی تلاش کرده اند، با تقویت گروه‌های تروریستی و شعله‌ور کردن جنگ‌ها، بازار فروش تسلیحات خویش را در غرب آسیا رونق بخشند و زمینه دسترسی به منابع طبیعی و معدنی این کشورها را فراهم کنند.  

وی ادامه داد: ارتباط آمریکا با تروریست‌ها در غرب‌آسیا به‌خوبی روشن است، اکنون این سؤال مطرح می‌شود که با وجود آنکه آمریکا شعارهای مبارزه با تروریست سر می‌دهد، چرا دنبال نابودی و از بین بردن گروه‌های تروریستی نیست؟ در این مورد، رهبر انقلاب اخیراً اعلام کردند، «آمریکا برخلاف ادعاهای ظاهری، به‌هیچ وجه دنبال ریشه‌کن شدن تکفیری‌ها نیستند و تلاش دارند تا بخشی از این تروریست‌ها را برای مقاصد آینده‌ی خود حفظ کنند.» آمریکایی‌ها همواره به دنبال استفاده ابزاری از تروریسم و گروه‌های تروریستی در تحقق اهداف و مطالبات سیاسی و امنیتی نامشروع خود علیه کشورهای مستقل بوده اند. نمونه آن استفاده‌ی ابزاری آمریکا از تروریسم در حملات مشکوک یازده سپتامبر در سال ۲۰۰۱ است، که به بهانه‌ مبارزه با تروریسم به غرب‌آسیا لشکرکشی کرد.

نراکی گفت: نتیجه‌ی آن ایجاد گروه‌های افراطی و تروریستی متعددی در جهان است که امنیت را در ابعاد جهانی به خطر انداخته است. گروه تروریستی - تکفیری داعش و همفکرهای آن در عراق، سوریه و لبنان و بسیاری از کشورهای اسلامی در غرب آسیا و افریقا، برآیند سیاست دولت آمریکا پس از واقعه‌ی یازده سپتامبر است. با توجه به جنایاتی که گروه‌های تروریستی تکفیری در ایران و منطقه غرب آسیا مرتکب شدند و اعترافات صریح مقامات آمریکا از جمله آنچه در کتاب خاطرات خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمده است، آیا نباید براساس آموزه‌های عدالت با مقامات گذشته و حال دولت آمریکا که همان مسیر حمایت از تروریست‌ها به خصوص حمایت از تروریسم دولتی رژیم غاصب صهیونیستی را ادامه می‌دهند و با حمایت و پشتیبانی مستمر از گروهک تروریستی داعش، مکرر مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شوند، برخورد قضایی و حقوقی گردد؟ در حال حاضر نیز؛ منافع مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاب می‌کند که داعش، فعالیت خود را از سر بگیرد تا دوباره با انجام عملیات‌های تروریستی در نقاطی که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال تحقق اهداف امنیتی، نظامی و سیاسی خاصی می‌باشند، افکار عمومی جهان را منحرف کنند. ما می‌توانیم این موضوع را از حملات تروریستی اخیر در ایران و روسیه و حملات پراکنده آنها در سوریه و عراق مشاهده کنیم.  

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها با آموزش و سازماندهی اتباع خارجی در پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه خاورمیانه به خصوص در عراق و سوریه که غیر قانونی اشغال کرده‌اند، با اعزام آنها در قالب گروهک‌های تروریستی برانداز به کشورهای هدف، چون جمهوری اسلامی ایران، اقدام به اجرای عملیات‌های تروریستی می‌کنند. عملیات تروریستی داعش در گلزار شهدای استان کرمان در سالگرد شهید عزیز سردار سلیمانی الگو و اسوه مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان، همچنین عملیات‌های تروریستی در راسک و چابهار و سایر اقدامات تروریستی، از مصادیق عینی حمایت آمریکا از فعالیت‌های تروریستی در اقصی نقاط جهان است. تجهیزات و تسلیحات آمریکایی مکشوفه و ضبط شده از تروریست‌های عامل، موید پشتیبانی تجهیزاتی و آموزشی آمریکا و رژیم صهیونیستی از آنهاست.     

همسر شهید مدافع حرم اهل البیت(ع) حاج حمید تقوی گفت: یک تحقیقات ۲۰۰ صفحه‌ای به دست آمده نشان می‌دهد که بیش از یک سوم تسلیحاتی که در اختیار گروه تروریستی قرار گرفته و نوعاً نیز تسلیحاتی بسیار خطرناک هستند، ساخت کشورهای بلغارستان، رومانی و مجارستان و آلمان است و از ارتش‌های عراق و سوریه دزدیده شده و با حمایت آمریکا به دست نیروهای گروه‌های تروریستی رسیده است. همین امر مسئولیت دولت آمریکا و سازمان‌های امنیتی آن را محرز و مسلم می‌کند.

وی ادامه داد: هدف اصلی آمریکا استفاده ابزاری از تروریسم، در جهت حفظ منافع نامشروع راهبردی و تعریف شده آن است. براساس اصول و قواعد بین المللی و انسانی این رویکرد منطقاً و عرفا مسئولیت و هزینه‌هایی برای دولت آمریکا در بر خواهد داشت، در نتیجه مسئولیت این اقدامات نیابتی تروریست‌ها، مستقیماً متوجه دولت آمریکا است و باید پاسخگوی مسئولیت حقوقی و کیفری خود باشد.

نراکی اظهار کرد: همان گونه که به استحضار رسید؛ رزمندگان مجاهد و ضد تروریسم ایران اسلامی با فرماندهی سردار آسمانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله همسر بنده سردار شهید حاج حمید تقوی فرد برای جلوگیری از نفوذ و تجاوز داعش از مرزهای غربی به داخل ایران عزیز ما، برای انجام عملیات‌های تروریستی، به مبارزه با مزدوران نیابتی و تروریست‌های تحت امرآمریکا اعزام و به جهاد برخواسته‌اند و در آنجا در خط مقدم مقابله با تروریست‌های آمریکایی قهرمانانه جنگیدند و مظلومانه به دست اشقیا به شهادت رسیدند.

وی گفت: بنده اعلام می‌دارم که هیچ ثمنی ارزش برابری با خون عزیزان ما را ندارد و نمی‌تواند فقدان حضور آنها را در ذهن و ضمیر ما جبران کند. از سویی دیگر ساختارهای غیر منصفانه و تبعیض محور حقوقی و قضایی بین المللی موجود که ذیل حق ناصواب و ناعادلانه حق وتو، تحت سلطه قدرت‌های بزرگ است، قادر به پیگیری و احقاق حقوق حقّه و جاری و ساری کردن عدالت در حق خواهان‌ها و خانواده‌های آسیب دیده و متضرر از جنایات و اقدامات تروریستی گروهک‌های تکفیری آمریکایی ـ صهیونیستی نمی‌باشند. این دادخواست حقوقی و محکومیت دولت آمریکا تنها می‌تواند، بخش بسیار کوچکی از تالّمات جانفرسا و استخوان سوز ما را بکاهد. از آن جناب استدعا داریم حداکثر محکومیت قانونی و بازدارنده را برای دولت و مقامات تروریست آمریکا صادر فرمایند.

در ادامه جلسه قاضی حسین زاده ادامه داد: براساس قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران و قانون الزام دولت به پیگیری خسارت‌های ناشی از اقدامات دولت آمریکا علیه دولت و مردم ایران، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه، قانون اقدام متقابل و قانون تشدید مقابله با اقدامات آمریکا با لحاظ اینکه دولت آمریکا به کرات مصونیت قضایی دولت و مردم ایران را نقض کرده است، محاکم ایران صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های علیه دولت آمریکا را دارد. پرونده ناظر بر دادخواهی خانواده‌هایی است که برخی از اعضای خود را به دلیل اقدامات آمریکا از دست داده‌اند.

 در ادامه جلسه دادگاه حبیب‌الله پیشوا، وکیل یکی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم در جایگاه قرار گرفت و گفت: بنده به وکالت از وراث مرحوم شهید «ستار اورنگ» در این پرونده مطالب و مواردی را درباره صلاحیت رسیدگی این دادگاه برای رسیدگی به دعاوی علیه دولت آمریکا بیان می‌کنم.

وی ادامه داد: این دادگاه با توجه به قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دول خارجی مصوب سال ۱۳۹۰ و همچنین قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی مصوب سال ۱۳۹۵، قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا مصوب سال ۱۳۶۸، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه تروریستی آمریکا در منطقه مصوب سال ۱۳۹۶، قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوب سال ۱۳۹۴ و قوانین اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا مصوب سال ۱۳۹۴ و قوانین کنفدراسیون‌های بین‌المللی مبارزه با تروریسم و با توجه به اقدام خواندگان در حمایت مستقیم و غیرمستقیم اطلاعاتی و نظامی، لجستیکی، مالی و رسانه‌ای و سایر پشتیبانی‌های آن‌ها از اقدامات گروه‌های تروریستی صلاحیت رسیدگی به دعاوی علیه دولت آمریکا را دارد.

پیشوا ادامه داد: مضاف بر این قوانین از منظر ظرفیت قانونی، پیگیری خسارات مادی و معنوی ناشی از عملکرد دولت آمریکا و رهبران آن در قبال شهدای ایرانی اولیای دم و خواهان‌ها مبارزه با تروریسم می‌توان به دیگر قوانین موضوعه نیز اشاره داشت؛ از جمله ماده واحده قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا مصوب سال ۱۳۹۶ که به صراحت به سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال ایران در منطقه می‌پردازد. آنچه محرز و مسلم است حمایت مستقیم قانون از نیروهای مسلح ایران به ویژه شهدای مدافع حرم است که به صورت حضور مستشاری ایران در قالب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و همچنین به استناد این قانون آمریکا عملاً با حمایت همه جانبه و آشکار از گروه‌های تروریستی منافع حیاتی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران را نیز تحت الشعاع و خطر قرار داده است.

این وکیل دادگستری گفت: با دقت در صراحت ماده (۳) قانون فوق الذکر دقیقاً این اقدامات مصداق تمثیلی فعالیت‌های ایذایی دولت آمریکا در ایجاد تقویت و حمایت تروریسم و افراطی‌گری علیه مردم کشورهای مختلف منطقه است که یکی از آثار آن نیز همین ادعای ثابت شده خواهان‌های پرونده به عنوان اولیای دم شهدای ایرانی مبارزه با تررویسم است که جهت دفاع از جان و مال مردم بی‌گناه و بی‌دفاع منطقه در میدان جنگ نیابتی آمریکا با گروه‌های تروریستی حاضر شده‌اند و در قالب مبارزه با تروریسم جان خود را تقدیم کرده‌اند. مجدداً تأکید می‌کنم اگر حمایت‌های همه جانبه و ثابت شده‌ دولت آمریکا از گروه‌های تروریستی نبود، این گروه‌ها تا این حد در منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق قدرت جولان نظامی و اقدامات مخرب نداشتند.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت تروریستی ایالت متحده آمریکا با دادخواهی۶۴۶ نفر از ۱۵ استان کشور در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران در ۱۴ آبان ماه سال گذشته برگزار شد.

برچسب ها: دادگاه ، مدافع حرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۳
خیلی خوبه ترامپ قمارباز و کاملا هریس رو در دادگاه ایران محکوم و دستگیرشون کنید بیارن اوین بندازین توی یک سلول با هم باشن ، شاید آشتی کردن!!! خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۳
وای کاملا هریس ترسید !!!!
آخرین اخبار