نمایشگاه سرزمین تمدن ها با محوریت کشورهای مقاومت در برج میلاد افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایشگاه سرزمین تمدن ها امشب با حضور علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران،  معاونان شهردار تهران و برخی از سقرای کشورهای اسلامی و خانواده های معظم شهدا  در برج میلاد آغاز شد.

مخاطبان با حضور در این نمایشگاه سفری رایگان در جغرافیای فرهنگی و تاریخی کشورهای مقاومت که دروازه تمدن بشر هستند، خواهند داشت.

شهردار تهران در مراسم افتتاح سرزمین تمدن‌ها در برج میلاد گفت: منطقه غرب آسیا با مقاومت رنگ دیگری گرفته است و امروز غده سرطانی اسرائیل رو به زوال است و ما امیدواریم در این افق بلند بتوانیم گوشه‌ای از غم و رنج مردم فلسطین و همه کشور‌های مظلوم دنیا را با هنر به درستی نشان دهیم.

علیرضا زاکانی با بیان اینکه امیدوارم مردان، زنان و جوانان این مرز و بوم با حضور در این مکان از این وجهه ویژه بهره‌برداری شده از هنر و نشانگر مقاومت استفاده کنند. گفت: ما نظاره‌گر تحولاتی هستیم که معادلات قدرت در جهان را متفاوت‌تر از گذشته خواهد کرد. در این تحولات از استکبار و بهره‌کشی از مردم توسط قدرت‌های ظالم عبور خواهیم کرد و مقدماتی فراهم خواهد شد که عالم به سمت پایه گذاری و زمینه سازی ظهور کبری و عدالت گستری در جهان خواهد رفت. 

وی با اشاره به محتوای به نمایش درآمده در تم پارک سرزمین تمدن‌ها گفت: منطقه ما پیشینه تمدنی ویژه‌ای دارد و امروز نماد مقاومت است و در تم پارک سرزمین تمدن‌ها با کار برجسته هنری تمدن شش کشور محور مقاومت با محوریت فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف به نمایش در می‌آید که در آن تمدن ایران اسلامی با غنای فرهنگی‌اش در کنار تمدن عراق بزرگ و موثر در منطقه به همراه تمدن کشور یمن، نماد مقاومت و حریت، در کنار تمدن سوریه مظلوم که در یک دهه گذشته مورد ظلم قرار گرفت و با گوهر مقاومت سرپا مانده است، به همراه تمدن لبنان مقاوم با حزب الله سرافرازش با هدف نشان دادن مظلومیت فلسطین و آزادی قدس شریف به نمایش در خواهد آمد.

زاکانی با بیان اینکه در تم پارک سرزمین تمدن‌ها هم تجلی تمدن گذشته کشور‌های اسلامی محور مقاومت را داریم و هم عنصر مقاومت را به عنوان کلید اصلی خروج ملت‌های منطقه از مشکلات به رخ می‌کشیم. گفت: منطقه غرب آسیا با مقاومت رنگ دیگری گرفته است و امروز غده سرطانی اسرائیل رو به زوال است و ما امیدواریم در این افق بلند نیز که انتهای آن با پیروزی همراه است بتوانیم گوشه‌ای از غم و رنج مردم فلسطین و همه کشور‌های مظلوم دنیا را با هنر به درستی نشان دهیم.

محمد امین توکلی زاده؛ معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به افتتاح نمایشگاه بزرگ و بی سابقه سرزمین تمدن‌ها در محل برج میلاد تهران، اظهار کرد: تا امروز هرگاه صحبت از مقاومت و کشورهای حوزه مقاومت به میان می‌آمد ناخودآگاه افکار عمومی به سمت تحرکات نظامی و اخبار جنگ معطوف می شد اما این نمایشگاه با ویژگی‌های منحصر به فرد خود قصد دارد تا نگاه عامه مردم و دنبال کنندگان اخبار و مسائل کشورهای حوزه مقاومت را به سمت و سویی فراتر از اخبار نظامی و به سمت ریشه‌های فرهنگی و تاریخی ببرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های تمدنی کشورهای حوزه مقاومت افزود: برای رسیدن به هدف تمدن سازی و تحقق تمدن نوین اسلامی باید تمدن های دیرپایه را شناخت دلایل فراز و فرود آنها را شناخت وبر اساس شاخص ها  ومبانی اسلامی وایرانی به سمت تحقق آن حرکت کرد. کشورهایی که امروزه از آنها به عنوان جبهه مقاومت یاد می شود هر یک قدمتی به درازنای تاریخ دارند و شناساندن این قدمت و تاریخ و فرهنگ غنی به افکار عمومی یکی از کارهای راهبردی در عمق بخشی به مساله مقاومت است.

توکلی زاده گفت: سرزمین تمدن ها یک رویداد موثر و پویا و دارای المان‌ها و نشانه‌های فرهنگی تاریخی از کشورهای حوزه مقاومت یعنی ایران، سوریه، عراق، لبنان، یمن و فلسطین است که قطعا با روایت‌هایی که در این نمایشگاه ارائه خواهد شد میتواند گام مهمی در معرفی عمیق و نمایش چهره واقعی و درخشان این کشورها بردارد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به نقشه راه ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب در مورد خیزش تمدنی اسلام، اظهار کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) طی بیانات خود در اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی(شهریور 1390) فرموده بودند که "شک نیست که تحولات بزرگ اجتماعی، همواره متکی به پشتوانه‌های تاریخی و تمدنی و محصول تراکم معرفت‌ها و تجربه‌ها است"؛ ما نیز با برنامه ریزی و تدارک و آماده سازی نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها بنا داریم تا آگاهی جامعه را نسبت به رخدادهای مهم سرزمین های حوزه مقاومت افزایش دهیم و افتخارات حوزه مقاومت را بیش از پیش به عموم مردم معرفی کنیم.  بدون شک اشتراکات فرهنگی میان تمدن‌ها می‌توانند به پیوستگی میان ملل مقاومت و تعالی قدرت آنها کمک کند.

وی فزود: روایت این نمایشگاه از دروازه ملل تخت جمشید شروع می شود و در ادامه به پالمیرای اشکانی در سوریه، دروازه تاریخی بعلبک در لبنان، قلعه بابل عراق، دروازه رداعه یمن، محله الجزایری های غزه و نهایتا به بنای مسجد الاقصی(قبه‌الصخره) در قدس شریف خاتمه پیدا می‌کند. این رخداد فرهنگی محصول تلاش صدها هنرمند و طراح و همکاران ما در برج میلاد است که با تلاش فشرده خلق گردیده و جا دارد از همه آنها تشکر کنم.

برچسب ها: قدس ، مسجد الاقصی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار