سخنگوی کرملین می‌گوید که روسیه آماده برگزاری مذاکرات صلح با اوکراین است، اما موانعی مانند مشروعیت زلنسکی و اخذ مجوز از «متصدیان غربی» او وجود دارد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درخصوص احتمال برگزاری مذاکرات صلح با طرف‌های اوکراینی گفت که روسیه به طور کلی آماده مذاکره با کی‌یف برای پایان دادن به درگیری است، اما همچنان سوالاتی پیرامون مشروعیت ولودیمیر زلنسکی به عنوان رئیس‌جمهور اوکراین مطرح است.

به گزارش رویترز، سخنگوی کرملین با اشاره به تمام شدن دوره ۵ ساله ریاست جمهوری زلنسکی و اینکه او باید یک انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کرد، گفت: «روسیه به طور کلی برای فرآیند مذاکره آماده است، اما ابتدا باید بفهمیم که طرف اوکراینی چقدر برای این کار آمادگی و تا چه اندازه مجوز این کار را از طرف متصدیان خود دارد؛ زیرا تاکنون اظهارات بسیار متفاوتی را از آنان شنیده‌ایم و [مواضع اوکراین] هنوز کاملاً مشخص نیست».  به نظر می‌رسد منظور پسکوف از «متصدیان» کشور‌های بلوک غرب باشند، زیرا او بار‌ها زلنسکی را «عروسک خیمه‌شب‌بازی غرب» توصیف کرده است.

سخنگوی کرملین همچنین اشاره کرد که علاوه بر مسئله مشروعیت زلنسکی به عنوان رئیس‌جمهور، اوکراین از نظر قانونی مذاکره با مسکو را تا زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه باشد، ممنوع کرده است؛ بنابراین موانع قانونی نیز در این مسیر وجود خواهد داشت.  

اوکراین که پیش‌تر هرگونه مذاکره صلح با روسیه را تا زمانی که پوتین در مقام ریاست جمهوری باشد ممنوع کرده بود، به تازگی موضع خود را تغییر داده و می‌گوید که آماده صلح است. دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز چهارشنبه در جریان سفر به چین گفت که به شرط رعایت حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حاضر به مذاکره خواهد بود. همچنین رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که به دنبال یک طرح صلح جدید با روسیه است و تا آخر امسال از آن رونمایی خواهد کرد.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار