استان سیستان و بلوچستان صنایع دستی متنوع و ارزنده‌ای دارد، از خولک بافی و سیاه‌دوزی در سیستان گرفته تا سفال کلپورگان و پلیواردوزی بلوچستان که هر یک، قدمتی به درازای تاریخ دارند.

یکی از هنر‌های اصیل منطقه بلوچستان، سوزن دوزی بلوچی است که ذوق و استعداد بالای زنان بلوچ را به نمایش می‌گذارد، ترکیبی از رنج و ظرافت در هنر دست بانوان این خطه، که امروزه شهرت جهانی یافته است.

گرچه هنر سوزن دوزی در میان بانوان شهر‌ها و روستا‌های مختلف سیستان و بلوچستان رواج دارد، اما کیفیت سوزن دوزی و تکنیک‌های خاصی که در میان هنرمندان ایرانشهری به کار می‌رود، باعث شده است تا این شهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی نامگذاری شود.

 گلثوم دامنی یکی از بانوان خوش‌ذوق ایرانشهری است که روزی مددجوی کمیته امداد بوده، اما امروزه به عنوان یک کارآفرین، برای ده‌ها بانوی مددجوی دیگر نیز اشتغالزایی کرده است.

 این بانوی کارآفرین اظهار می‌کند: کمیته امداد همواره حامی من بوده است، اما دوست داشتم روی پای خودم بایستم و تصمیم گرفتم هنری که از کودکی فراگرفته بودم را بصورت حرفه‌ای دنبال کنم.

رنج و ظرافت در هنر دستِ بانوان سیستان و بلوچستان

 از آنجا که علاقه بسیاری به فعالیت‌های هنری داشتم، به هنر صنایع‌دستی سوزن‌دوزی، سکه‌دوزی، حصیر بافی و گلیم بافی روی آوردم و تصمیم گرفتم نوع فعالیتم را به گونه‌ای انتخاب کنم که درآمدزایی داشته باشد.

 حدود سه سال است که بصورت حرفه‌ای، این کار را دنبال می‌کنم و به عنوان راهبر شغلی کمیته امداد نیز تاکنون با آموزش به بیش از ۱۸۰ بانوی سرپرست خانوار و بانوان علاقه‌مند به این هنر‌های فاخر که تحت پوشش کمیته امداد نیز هستند، زمینه اشتغال برایشان مهیا شده است.

رنج و ظرافت در هنر دستِ بانوان سیستان و بلوچستان

 هم‌اکنون کارآفرین روستایی و پشتیبان صنایع‌دستی در شهرستان ایرانشهر هستم و یک کارگاه در روستای کلینک دارم که ۱۵ بانوی مددجو نیز در آن مشغول به کار هستند.

 فروش محصولات خود را از طریق حضور در نمایشگاه‌ها و ارتباط با فروشنده‌های استان‌های دیگر افزایش داده‌ایم و امروزه تولیدات مددجویان ما به استان‌های مختلف صادر می‌شود.

برای موفقیت در کسب‌وکار، به عقیده من علاقه و پشتکار مهم‌ترین عامل است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار