سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چابهار گفت: چابهار آلوده‌ترین شهر کشور از نظر وجود پشه ناقل بیماری تب دنگی بوده و تقریباً در تمام شهر، مرکز دشتیاری و کنارک این نوع پشه مشاهده شده است.

ایرج ضاربان  اظهار کرد: سال گذشته ۹ بیمار وارد چابهار شده بودند و امسال سه بیمار از پاکستان به این شهرستان که ناقل این بیماری بودند وارد شدند.

افزود: بیمار که باشد پشه با گزش فرد بیمار، آلوده می‌شود و بیماری را به فرد دیگری منتقل می‌کند؛ بنابراین اگر بیمار قرنطینه نشود و در معرض پشه باشد، قطعاً این بیماری هم به دیگران منتقل می‌شود.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چابهار گفت: در ۷۸۱ مکان چابهار، پشه شناسایی شده و با وجود دیده شدن پشه و بیمار مبتلا به تب دنگی، هنوز انتقال داخلی و محلی صورت نگرفته است.

 

تب دنگی؛ بومی کشور پاکستان

وی با بیان اینکه تب دنگی، بومی کشور پاکستان است، تاکید کرد: پاکستان کشور آلوده‌ای است و مانند ایران، سیستم بهداشتی و خانه بهداشت ندارند، همیشه هم شرایط اینطور بوده اما از همه اینها مهمتر میزان بارندگی است، هر زمان بارندگی زیاد شود، بیماری‌های منتقله از پشه هم بالا می‌رود چراکه تعداد پشه‌ها پس از بارندگی زیاد می‌شود و با افزایش تعداد پشه، میزان ابتلا به بیماری‌ها هم بالا می‌رود.

ضاربان درباره تاثیر سیل امارات بر افزایش موارد ابتلا هم اشاره کرد و افزود: بیشتر موارد شناسایی‌شده مربوط به کشورهای پاکستان و امارات است و به‌نظر می‌رسد که از اواخر مرداد و در شهریور، کشور با اپیدمی این بیماری مواجه شود.

وی ادامه داد: ما نباید نسبت به این بیماری خوش‌بین باشیم، هرچقدر بیمار از آن طرف مرز وارد کشور شود، احتمال انتقال هم زیاد می‌شود.

تب دنگی، بومی کشور پاکستان است

سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چابهار گفت: این دانشگاه اقداماتی برای پیشگیری از گسترده‌تر شدن شیوع بیماری تب دنگی انجام داده که شامل سمپاشی، از بین بردن لارو، توزیع پشه‌بند و همچنین بیماریابی است.

وی تاکید کرد: پشه‌بند به‌اندازه توزیع شده اما با توجه به اینکه در تحریم به سر می‌بریم نمی‌توان به‌طور گسترده سمپاشی کرد. ما به‌ طور کلی سالانه دوبار سمپاشی می‌کنیم. در حال حاضر هم دشتیاری، بخش‌هایی از چابهار نیاز به سم دارند، دستگاه سمپاش و مه‌پاش نیاز است.

ضاربان بیان کرد: سال گذشته ۴۶ هزار زائر پاکستانی از مرز ریمدان وارد سیستان و بلوچستان ‌شدند. امسال برآورد شده که تعداد این زائران ۱۰۰ هزار نفر شود، این افراد نباید از داخل شهرها تردد کنند و باید برایشان مسیرهای خارجی در نظر گرفته شود، بهترین وسیله تردد هم هوایی است؛ بر این اساس باید مراقب بود که این افراد بیماری‌ را بیشتر نکنند و بیماریابی به‌شکل گسترده‌ای انجام شود تا چرخه انتقال بیشتر نشود.

وی گفت: در حال حاضر هیچ بیماری در چابهار بستری نیست، اما تعدادی از بیماران در منازل‌شان قرنطینه هستند، سیستان و بلوچستان اما تنها با تب دنگی مواجه نیست بلکه مالاریا هم به‌طور همیشگی در این استان دیده می‌شود، ما برنامه حذف مالاریا در سال ۱۴۰۴ را داشتیم؛ اما از سال گذشته موارد ابتلا به مالاریا بیشر شده و امسال تا کنون ۲۷۵ مورد ابتلا شناسایی شده است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چابهار تاکیدکرد: سال گذشته یک‌هزار و ۳۰۰ مورد ابتلا داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر بود و دلیل آن هم بارندگی‌های زیاد در پاکستان و چابهار بود؛ اما با این همه، نه در تب دنگی، نه در مالاریا فوتی نداشتیم.

شناسایی سه بیمار مبتلا به تب دانگی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ۲ مورد از بیماری تب دانگ در سراوان و یک بیمار مبتلا به این بیماری در چابهار شناسایی شده که هر سه مورد بیماران مبتلا به تب دنگی از کشورهای امارات و پاکستان به کشور ایران آمده‌اند.

مهدی زنگنه افزود: علاوه بر صید پشه آئدس در سیستان بلوچستان در استان های هرمزگان، بوشهر، گیلان و مازندران این پشه صید شده که نوع آن در شمال و جنوب کشور با یکدیگر متفاوت بوده و پشه صید شده در جنوب کشور تهاجمی‌تر و بیماری‌زاتر است.

وی بیان کرد: با توجه به همجواری سیستان و بلوچستان با کشور پاکستان و فراوانی پشه آئدس در این کشور و ترددهای مرزی استان با این کشور، لازم است هم استانی ها، خودمراقبتی را جدی بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: علائم بیماری تب دانگ همانند سایر بیماری های ویروسی مانند تب، بدن درد، ضعف، خستگی و علائم شبیه سرماخوردگی است و می تواند در مدت کوتاهی افراد زیادی را مبتلا کند.

جدی گرفتن مراقبت‌های تب دنگی در چابهار

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: تمامی مسوولان مراقبت‌های تب دنگی ناشی از ناقلین (پشه آئدس) در شهرستان را جدی بگیرند و هر چه سریعتر شهرداری و مدیریت سازمان پسماند نسبت به جمع آوری لاستیک‌های مستعمل و قایق‌های فرسوده که محل تجمع این نوع از پشه است اقدام کند.

جواد سپاهی اظهارکرد: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و حضور زوار پاکستانی جهت شرکت در این مراسم، نیاز است فرمانداران شهرستان‌های همجوار نظارت‌ها و اقدامات بهداشتی را از بدو ورود زائران در مرز ریمدان دشتیاری داشته باشند تا دچار ورود این بیماری به کشور نباشیم.

وی با اشاره به اینکه ۲ نشست کارگروه امنیت غذایی شهرستان چابهار برگزار شده، افزود: حضور تخصصی کارگروه سلامت در محل استقرار و استراحت مسافران اربعین حسینی ضروری است.

فرماندار چابهار گفت: اطلاع رسانی به مردم و تبیین این بیماری به شهروندان در مساجد، هیات ها و رسانه‌های محلی باید در اولویت باشد تا از همه گیر شدن این بیماری جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: تشکیل کمیته نظارتی با حضور نمایندگان اعضای کارگرو به صورت مستمر انجام و اقدامات به صورت روزانه بررسی و تا بتوانیم از جلوی این بیماری گرفته شود.

سپاهی تاکید کرد: بررسی آخرین اقدامات در خصوص پیگیری (پشه آیدس ) در چابهار، برنامه ملی مراقبت غذا و تغذیه کودکان ۲تا پنج ساله استان‌های کم برخوردار دستور کار مسوولان در چابهار باشد.

نگرانی از ورود زائران پاکستانی به کشور برای مراسم اربعین حسینی

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: برخی مدعی هستند که سازمان انرژی اتمی می‌تواند دستگاهی به منظورعقیم شدن پشه‌های نر تولید کند و همچنین با توجه به اینکه کیت تشخیص سریع این بیماری به صورت محدود وارد شده در این رابطه باید تلاش کنیم که مانند بیماری کرونا کیت این بیماری نیز توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شود تا به موقع بتوان بیماری را تشخیص و از شیوع آن جلوگیری کرد.

حسینعلی شهریاری در مورد آخرین وضعیت شیوع تب دنگی در کشور، بیان کرد: متاسفانه پشه آئدس در بسیاری از مناطق کشور بویژه مناطق جنوبی کشور و استان گیلان دیده شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مبتلایان به تب دنگی علائم ندارند، افزود: علائم این بیماری تب و درد شدید استخوان است و درد آن افراد را زمین گیر می‌کند؛ ۲ ایرانی که به امارات مسافرت داشته‌اند جان خود را از دست دادند و در ایران تنها یک نفر فوتی داشته‌ایم.

نگران ورود زائران پاکستانی به کشورمان برای مراسم اربعین حسینی هستیم

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه تب دنگی از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد کشورمان شده و در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی دیده شده، ادامه داد: متاسفانه پشه آئدس در هر جایی که آب جمع شده باشد و حتی در آب جمع شده پشت کولرها تخم گذاری می‌کند و تکثیر می‌یابد و این پشه به رنگ مشکی هم علاقه خاصی دارد و بر همین اساس در لاستیک‌های فرسوده خودرو که در آن آب جمع شده لارو گذاری می‌کند؛ برخی کشورها وضعیت این بیماری را به سازمان بهداشتی جهانی گزارش نمی‌کنند البته ما گزارش داده‌ایم.

وی با بیان اینکه نگران ورود زائران پاکستانی به کشورمان برای مراسم اربعین حسینی هستیم، گفت: باید در این رابطه آمادگی لازم را داشته باشیم؛ با توجه به اینکه مسوول بهداشت و درمان فرهنگستان علوم پزشکی هستم نشستی را با حضور مسئولانی از وزارت بهداشت، انستیتو پاستور و پدافند غیرعامل تشکیل و کارگروهی تشکیل دادیم البته فرهنگستان در مردادماه تعطیل است؛ اما تاکید داشتیم که اوایل مردادماه نشست دوم را برگزار و شرکت‌های دانش بنیان و سازمان انرژی اتمی گزارشی را ارائه کنند.

شهریاری با یادآوری اینکه تب دنگی از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و مرگ و میر آن تنها یک درصد است، افزود: این بیماری از طریق گزش پشه آئدس منتقل و پشه آلوده می‌تواند آن را به سایر افراد منتقل کند؛ کسانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند باید مراقبت لازم را داشته باشند و با پوشیدن لباس‌های آستین بلند خود را از گزش پشه حفظ کنند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت آمادگی لازم برای مقابله با شیوع این بیماری را دارد، گفت: بر اساس اظهارات مسوولان مربوطه، این وزارت خانه آمادگی لازم را دارد تا مانند کرونا غافلگیر نشویم البته نیاز است وزارت خانه‌های کشور، راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست و شهرداری‌ها با وزارت بهداشت همکاری لازم را داشته باشند، زیرا کاری بین بخشی است و وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند با این بیماری مقابله کند؛ به طور قطع اگر دستگاه‌ها با هم همکاری لازم را داشته باشند مشکلی ایجاد نخواهد شد.

برچسب ها: تب دنگی ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۳۱ تير ۱۴۰۳
راه ندید مثل کرونا نکنید بی زحمت
آخرین اخبار