رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل استان قزوین گفت: در استان سه منطقه حفاظت شده باشگل، الموت و طارم سفلی با مساحت ۱۲۹ هزار و ۴۷۲ هکتار به عنوان مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.

سیاوش رضازاده رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل استان قزوین گفت: در استان قزوین سه منطقه حفاظت شده باشگل، الموت و طارم سفلی با مساحت ۱۲۹ هزار و ۴۷۲ هکتار و چهار منطقه شکار ممنوع؛ الموت شرقی، الموت غربی، آوج و اله‌آباد با مساحت ۳۳۵ هزار و ۸۵۲ هکتار به عنوان مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.

رضا زاده افزود: حفاظت و بهره‌برداری پایدار حیات وحش نیازمند راهبرد و برنامه‌ریزی بلند مدت منطبق بر اصول علمی است که در بسیاری از نقاط جهان در حال اجرا است، در این سیاست‌گذاری نقش دولت‌ها تعیین استراتژی و تدوین قوانین و برنامه‌ها بر پایه مشارکت مردم و بخش خصوصی است. زیرا بودجه دولتی محدود بوده و امکان حفاظت کامل از تمامی عرصه‌های طبیعی و حیات وحش به صورت کامل وجود ندارد. 

وی عنوان کرد: مانند تمام امور، حفاظت از حیات‌وحش نیز بدون مشارکت مردم امری ناقص و ناکارآمد محسوب می‌شود، در کشور ما متاسفانه وظیفه حفاظت بر عهده دولت و سازمان حفاظت محیط زیست و بخشی هم سازمان منابع طبیعی با امکانات، نیروی انسانی و اعتبارات محدود است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل استان قزوین در خصوص نقش مردم در این حوزه گفت: تعییر رویکرد حفاظت دولتی به حفاظت توسط مردم سال‌ها است که در دنیا اتفاق افتاده و مثال‌های زیادی از نجات بسیاری از گونه‌های جانوری در حال انقراض وجود دارد.

این مسئول گفت: خطراتی که حیات‌وحش را تهدید می‌کنند متاسفانه در کل دنیا رو به افزایش است؛ شکار غیرقانونی و قاچاق حیات‌وحش، آلودگی‌های محیط زیست، معرفی و جابه‌جایی گونه‌های مهاجم به زیستگاه‌های جدید، تغییرات اقلیمی و خشکسالی و از همه مهم‌تر تخریب زیستگاه‌های حیات وحش از جمله مهم‌ترین عوامل تهدید کننده حیات و بقاء حیات‌وحش محسوب می‌شوند. بسیاری از این عوامل قابلیت کنترل و مدیریت کردن را دارند.

وی بیان کرد: وقتی می‌گوییم تخلف، یعنی اقدامی مغایر با قانون، این اقدامات می‌تواند عمدی یا سهوی باشد. شکار، صید، زنده‌گیری، خرید و فروش جانوران وحشی و اجزای آنها بدون اخذ مجوز از نهاد‌های ملی و بین‌المللی تخلف آگاهانه محسوب می‌شود.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل استان قزوین یادآور شد: مسدودسازی منابع آبی حیات‌وحش، رهاسازی گونه‌های جانوری در زیستگاه‌های جدید، دستکاری ژنتیکی گونه‌ها و بسیاری از موارد دیگر، اقدامات و تخلفاتی هستند که ممکن است ناآگاهانه اتفاق بیفتد. 

وی ادامه داد: مصرف صحیح منابع، برخورد صحیح با حیات‌وحش، مدیریت درست پسماند‌ها و انرژی، مدیریت آلودگی‌ها، سبک صحیح زندگی، توسعه کشاورزی پایدار می‌توانند محور‌های اصلی کشور برای حفاظت از محیط زیست و اجزای آن باشند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل استان قزوین ابراز کرد: زیستگاه بسیاری از گونه‌های ارزشمند جانوری توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان حفاظت می‌شوند. تاکنون ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۰ گونه پستاندار، ۲۴ گونه خرنده، دو گونه دوزیست و ۱۱ گونه ماهی در زیستگاه‌های استان شناسایی شده‌اند.

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار