مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: سرانه فضای مطالعاتی در قزوین برای هر ۱۰۰ نفر حدود سه متر مربع است که تا مقدار استاندارد کشوری پنج متر با کمبود مواجه است.

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: استان قزوین جزو سه استان نخست کشور در حوزه مطالعه و کتابخوانی است و متاسفانه با وجود استقبال بالا در این حوزه از سوی دستگاه‌های متولی اقدام چشمگیری برای افزایش سرانه فضای مطالعاتی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در بیشتر فضاهای با تراکم جمعیتی بالا در استان قزوین با فقدان فضای مطالعاتی روبرو هستیم، اضافه کرد: هم اکنون در مناطقی مثل کوثر و مینودر نیاز به کتابخانه بیش از پیش احساس می‌شود، اما نهاد کتابخانه‌ها به عنوان بهره بردار فضاهای مطالعاتی بوده و متولی ساخت کتابخانه نیست، بر همین اساس دستگاه‌های متولی مثل شهرداری و اداره راه و شهرسازی باید اهتمام بیشتری برای اختصاص فضاهای مطالعاتی در استان برای ساخت کتاب رقم اقدامات قابل توجهی را انجام دهند.

محمدبیگی به افزایش سرانه فضاهای مطالعاتی تا ۲ هزار متر مربع خبر داد و گفت: افزایش سرانه مطالعاتی به میزان ۵۴۵ متر مربع در سگزآباد، ۲۷۰ متر مربع در نیکویه و یک هزار و ۲۴۵ متر در بیدستان از طرح‌های در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان قزوین است.

این مسئول ادامه داد: امروز اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با انجام بازطراحی کتابخانه‌ها به دنبال توسعه فضاهای مطالعاتی است که از جمله این موارد می‌توان به احداث اتاق‌های علم، مادر و کودک و فضای آموزشی برای دانش آموزان و کودکان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: کتابخانه امام خمینی (ره) فقط ۲ سال مجزا برای مطالعه داشت که آقایان و بانوان فقط در روزهای زوج و فرد امکان حضور در این کتابخانه را داشتند، اما اکنون تعداد این سالن‌ها به چهار باب افزایش یافته و با اختصاص سالن ویژه برای محققان میزان بهره مندی از فضای مطالعاتی افزایش یافته است.

محمدبیگی با بیان اینکه خدمات بازطراحی نسبت به گذشته افزایش داشته است، ادامه داد: برای ایجاد خدمات جدید و استاندارد سازی امورات متعددی در دستور کار قرار دارد که بعد از کتابخانه امام خمینی (ره)‌ در کتابخانه‌های عارف قزوینی و علامه رفیعی آغاز خواهد شد.

این مسئول به راه اندازی کتابخانه سیار هدهد در استان قزوین اشاره کرد و گفت: کتابخانه سیار هدهد سفید در استان راه اندازی شد که نخستین و مجهزترین کتابخانه در کشور بود، برای همین موضوع خودرویی خریداری شد و پس از تجهیز و تامین نیروی انسانی در روستاهای ورس، باورس و مشعلدار درحال خدمات دهی و تردد است.

در حال حاضر ۴۰ باب کتابخانه عمومی، ۱۸ باب کتابخانه مشارکتی (همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی) و یک پانسیون مطالعاتی در استان قزوین داریم که با دارا بودن منابع اطلاعاتی مناسب به برگزاری کارگاه های علمی و نشست های مطالعاتی می پردازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار