مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: سالانه بیش از ۲ میلیارد مترمکعب از منابع آبی استان مصرف می‌شود که ۷۳ درصدآن از منابع آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در نشست هم اندیشی و بهینه سازی بازار سهم آب استان، حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای را جلوه‌ای از همبستگی و مشارکت عمومی و نماد شکوه و عظمت ایران اسلامی برشمرد و برای رئیس جمهور منتخب ملت ایران آرزوی موفقیت کرد.

ستوده افزود: استان قزوین بدلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت شهر‌های مهم و بزرگ کشور دارای جایگاه خصای است و میزان مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب استان حدود ۲ میلیارد مترمکعب است که تقریبا ۲۷ درصد آن از منابع آب سطحی و ۷۳ درصد نیز از منابع آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

وی بیان کرد: براساس آخرین گزارش‌ها حوزه کشاورزی با حدود ۸۸ درصد بزرگترین مصرف کننده منابع آبی استان است.

ستوده در ادامه گفت: خشکسالی‌های پیاپی، تغییرات اقلیمی و تغییر الگوی بارش سبب شده تا به سفره‌های آب زیرزمینی جهت استحصال آب، فشار بیشتری وارد شود که درنتیجه این اقدام شاهد افزایش میزان فرونشست در برخی نقاط استان و کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی هستیم.

این مدیر یادآورشد: در راستای حفظ و حراست از منابع آبی با کمک ذینفعان، بهره برداران و مسئولان سیاسی و اجرایی استان اقداماتی برای افزایش بهره وری از منابع آب به شیوه‌های جدید و براساس ایده‌های دانش بنیان مورد توجه قرار گرفت و بر همین اساس اجرای طرح بازار سهم آب بصورت پایلوت در استان قزوین کلید خورد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: حمایت‌های صورت گرفته از سوی تیم سیاسی و اجرایی استان به ویژه استاندار در کنار برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد با منتقدان و ذینفعان این طرح و صاحبان ایده و دانش از جمله مهمترین دلایل موفقیت اجرای بازار سهم آب در استان قزوین بوده است.

محمد محجوب مدیر بازار سهم آب استان قزوین نیز در این نشست گفت: این بازار با نگاه حفاظت از منابع آب استان در حال اجراست و براساس شیوه نامه‌های تدوین شده از هر معامله صورت گرفته در بازار بهره وری و در بازار ثانویه حداقل ۱۰ درصد از میزان معامله به نفع آبخوان ذخیره می‌شود.

وی افزود: استفاده از تجربیات و دانش روز در کنار هم باعث می‌شود نقاط قوت این طرح تقویت شده و احتمال شکست آن به حداقل برسد. 

محجوب اضافه کرد: بر این اساس اصلاح مداوم شیوه نامه‌های اجرایی بازار سهم آب براساس رصد و بازخورد‌های میدانی باید به عنوان یک اصل مهم پیگیری و اجرا شود.

وی با بیان مزایای طرح بازار آّب اظهار داشت: کمک به کشف ارزش اقتصادی آب در استان، ترغیب بهره برداران جهت حرکت به سمت افزایش بهره وری و مدیریت در مصرف آب، ایجاد بستر قانونی برای مبادلات آبی و ایجاد یک شیوه جدید جهت ذخیره آب در آبخوان دشت قزوین از مهمترین نقاط قوت و مزایای بازار سهم آب در استان قزوین است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.