نظام اسلامی باید از زمينه‌های انحراف در دستگاه قضا جلوگیری کند

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: نظام اسلامی باید با تامین مالی، جانی و فراهم کردن محیط مناسب برای قضات از زمينه‌های انحراف در دستگاه قضا جلوگیری کند.

 آیت‌الله مصطفی محامی در دیدار اعضای شورای قضایی استان که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد ضمن تبریک عید غدیر، نام و یاد شهدای هفتم تیرماه و شهید آیت‌الله بهشتی را گرامی داشت و اظهار کرد: اهمیت و حساسیت دستگاه قضا بر کسی پوشیده نیست و آیات مختلف در قرآن هشدار می‌دهد که نباید به تهدید و تطمیع‌ گرفتار شوید و این هشدار نشان دهنده این است که ما در معرض این آسیب هستیم.
امام جمعه زاهدان افزود: باید تلاش شود تا زمینه این آسیب کاهش یابد و یک جهت آن در فقه ما آمده و عنوان می‌کند قاضی باید به طور کامل تأمین شود که تحت فشار مشکلات زندگی تن به وسوسه شیطان ندهد.
آیت‌الله محامی گفت: در ادامه بیان شده که قاضی در مواقع فشار و عجله نباید رأی خود را صادر کند بلکه باید در یک حالت عادی و طبیعی به قضاوت بپردازد و حکم خود را صادر کند.
وی ادامه داد: گام بعد تأمین امنیت این فرد است تا ترس مانع انجام کار نباشد و در واقع نظام اسلامی باید از زمينه‌های انحراف جلوگیری کند و به تأمین مالی، جانی و فراهم کردن محیط مناسب برای قضاوت بپردازد.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اگر قاضی نیاز مالی داشته باشد، تأمین امنیت نشود و یا بر اساس تراکم بالا پرونده‌ها دقت در رسیدگی به پرونده را فدای سرعت در رسیدگی کند آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در کار قضاوت تشخیص درست حائز اهمیت است و مسائل مختلفی در این جهت تاثیر دارد و اگر نیروها پس از دریافت آموزش‌های تخصصی و کسب تجارب به سایر استان‌های کشور منتقل شوند همواره ما با مشکل رو برو خواهیم بود و باید در این جهت تدابیر لازم صورت گیرد و یک جهت کار آموزش و به کارگیری نیروهای بومی خود استان است و راهکار دیگر در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای نیروهای غیر بومی است تا عامل ماندگاری آن‌ها در استان باشد.
آیت‌الله محامی اضافه کرد: در شرایط فعلی لازم است تا جلسات توجیحی و آموزشی برای نیروهای کم سابقه برگزار شود و مسائل کاری و فضای استان برای آن‌ها تبیین شود تا به تدریج رشد پیدا کنند.
وی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان دستگاه قضا بر عدالت‌خواهی تاکید کردند و اینکه مردم احساس کنند یک دستگاه از حق آن‌ها دفاع می‌کند و برای برقراری عدالت باید به آن مراجعه کنند.
امام جمعه زاهدان اذعان کرد: برای اینکه دستگاه قضا ملجأ و پناهگاه مردم باشد در گام اول خود مردم باید این حس را نسبت به مجموعه داشته باشند و در سیستان و بلوچستان برای دستیابی به این جهت باید تلاش بسیار صورت گیرد.
آیت‌الله محامی گفت: اگر در میان همه خدمات و تلاش‌های خوبی که صورت می‌گیرد افراد اندکی اهل سوء استفاده باشند کار همه را خراب کرده و سرمایه اجتماعی سیستم را از بین می‌برند و اگر کسی تخلف می‌کند باید با سرعت و دقت مورد رسیدگی قرار گیرد.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خواستار صیانت از جایگاه دستگاه قضا در سیستان و بلوچستان شد و خاطرنشان کرد: یکی از محورهای کاری حفاظت و صیانت  است به گونه‌ای که قبل از غرق شدن فرد در باتلاق به او تذکر و هشدار داده شود.
وی افزود: تسهیل در فرایند رسیدگی به پرونده‌ها حائز اهمیت است و برقراری رابطه عاطفی با افراد عامل رضایت بیشتر مردم و در واقع خدمات شما را به کام آن‌ها شیرین خواهد کرد.
امام جمعه زاهدان افزود: گام مهم دیگر اطلاع‌رسانی است و می‌توان پس از محرز شدن تخلف جنبه‌های عمومی پرونده‌ها، آمار و برخورد‌های صورت گرفته را اطلاع رسانی کرد که در این صورت برای مردم هم دلگرم کننده خواهد بود و در کنار امیدآفرینی نگاه آن‌ها را تغییر می‌دهد.
همچنین در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین موحدی‌راد مدیر‌کل دادگستری استان نیز به ارائه گزارش عملکرد این مجموعه در طول سال ۱۴۰۲ پرداخت و مشکلات و موانع پیش روی دستگاه قضا در استان را تشریح کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار