مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

تحقق ۱۱۶ درصدی تعهد اشتغال/ تعاونی‌ها مصداق بارز تحقق شعار سال هستند

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان از تحقق ۱۱۶ درصدی تعهد اشتغال استان در طی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

 خلیل احمد سلامی در شورای اشتغال سراوان که با حضور اعضا و برخی از مسوولان استانی در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: تعهد ایجاد اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های استان براساس آمار و اطلاعات سامانه رصد اشتغال در طی سال گذشته، ۱۱۶ درصد رشد داشته که براساس صحت سنجی‌های پیامکی، تلفنی و میدانی بالغ بر ۸۵ درصد این آمار مورد تائید قرار گرفته که در نوع خود قابل توجه است.
وی ادامه داد: براساس ابلاغ پایان سال گذشته میزان تعهد ایجاد اشتغال استان در طی سال ۱۴۰۳، برش شهرستانی تعهد اشتغال بر اساس سه شاخص، نرخ بیکاری، GDP و جمعیت توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام و از طریق دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان ابلاغ شده و با تصمیمی که با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گرفته شد، مقرر شده بود تا خود فرمانداران میزان تعهد را در بین دستگاه‌های هر شهرستان تقسیم و به دبیرخانه کارگروه اشتغال استان اعلام کنند، اما پس از گذشت یک ماه آنگونه که باید به نتیجه نرسیدیم و در این راستا تعهد اشتغال هر دستگاه مشخص و به دستگاه‌های استان ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: در صورتی که در شهرستانی دستگاهی میزان تعهد ایجاد اشتغال خود را دریافت نکرده، لازم است تا با مرکز استان و از دستگاه مربوطه خود پیگیری لازم را انجام دهد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تعهد اشتغال استان امسال، ۴۱ هزار و ۶۵۱ نفر با اولویت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی هست به طوری که خود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعهدی را برای استان‌ها مشخص کرد که براساس آن، استان ما حداقل ده درصد از میزان تعهد اشتغالی که باید ثبت سامانه رصد اشتغال ثبت کند، باید از فارغ التحصیلان دانشگاهی باشند و امسال سامانه براین اساس طراحی شده است.
این مقام مسوول در خصوص جذب میزان اعتبارت حوزه مشاغل خانگی در طی سال گذشته، بیان کرد: قریب به ۹۰ درصد اعتبارات بخش مشاغل خانگی در سال گذشته و با همکاری اعضای کارگروه اشتغال و تعامل بسیارخوب بانک‌های عامل، جذب شده و امیدواریم بتوانیم در سال جاری شاهد جذب کامل این اعتبارات باشیم.
وی با بیان این که ۱۰۰ درصد تعهد اشتغال سراوان در سال گذشته محقق شده است، گفت: در حوزه جذب اعتبارات مشاغل خانگی، سراوان از میزان هفت میلیارد تومان اعتبار تخصیصی، تنها در حدود سه میلیارد تومان معادل ۴۲ درصد را توانست جذب کند که انتظار ما با توجه به ظرفیت‌هایی که این شهرستان رد حوزه‌های مختلف صنعت و معدن، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و ... دارد، جذب صد درصدی این اعتبارات بود.
دبیر کارگروه اشتغال سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: براساس عملکرد سال گذشته، اعتبار چهار میلیارد تومانی به حوزه مشاغل خانگی شهرستان سراوان تخصیص داده ایم و امیدواریم با همکاری اعضای کار گروه اشتغال و بانک‌های عامل، جذب این اعتبارات با اولویت در دستور کار قرار داشته باشد و در این مسیر اگر مشکلی بود، به دبیرخانه کارگروه اشتغال استان اطلاع رسانی شود تا با پیگیری مشکل رفع شود.
وی با تاکید بر توجه بیش از پیش به حوزه تعاونی‌ها و این موضوع که مصداق بارز تحقق شعار امسال، تعاونی‌ها هستند، بیان کرد: با توجه به مصوبات کارگروهه اشتغال استان، طرح‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌هایی به مثل صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پارک علم و فناوری و ... با محوریت تعاونی‌ها اجرا شوند.
وی از اختصاص سهم ویژه بخش تعاون در تصویب شیوه نامه و دستور العمل تسهیلات تبصره ۱۸ و تبصره ۲ سال ۱۴۰۲ و سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی مکلفند حداقل ۱۰ درصد و تا سقف ۲۵ درصد منابع تسهیلاتی را به بخش تعاون اختصاص دهند که تحقق این امر مساعدت و پیگیری فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.
سلامی با بیان اینکه در دولت سیزدهم رئیس جمهور شهید نگاه ویژه‌ای به بخش تعاون وجود داشت، ادامه داد: اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی به استان ابلاغ شده، که بر حسب آن باید ۷۰ درصد از آن به طرح‌های پشتیبان و ۳۰ درصد به طرح‌های مشاغل مستقل پرداخت شود.
شایان ذکر است در ادامه این نشست، اعضا به بیان پیشنهادات، راهکار‌ها و مشکلات خود پرداختند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار