جلوگیری از ابتلای ۱۳۵ نوزاد به عقب ماندگی ذهنی در سیستان و بلوچستان

معاون فنی معاونت بهداشت سیستان و بلوچستان از پیشگیری عقب ماندگی ذهنی ۱۳۵ نوزاد در شهرهای زیر مجموعه این دانشگاه با شناسایی و درمان به موقع بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در سال گذشته خبر داد.

خداداد شیخ  اظهار کرد: سال گذشته تیم‌های سلامت، بیش از ۳۶ هزار و ۷۴۲ نوزاد را غربالگری کردند که از این تعداد ۱۳۵ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه بیماری کم کاری تیروئید در بیشتر نوزادانی که به آن مبتلا هستند، هیچ گونه علائم مشخصی ایجاد نمی‌کند تصریح کرد: ممکن است وجود این بیماری در نوزاد حتی تا چند ماه بعد از تولد هم تشخیص داده نشود بنابراین حتما لازم است والدین، نوزادان را ۷۲ ساعت پس از تولد برای نمونه گیری خون از پاشنه پا که اقدامی بسیار بی خطر است به مراکز خدمات جامع سلامت ببرند.

معاون فنی معاونت بهداشت سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه تاخیر در شناسایی و درمان به موقع نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید، باعث عقب ماندگی ذهنی نوزاد می‌شود گفت: سلامت غده تیرویید در طبیعی بودن ضریب هوشی و رشد و نمو نوزادان و کودکان نقش اساسی دارد.

وی تصریح کرد: میزان بروز کم کاری تیروئید در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه به نسبت میانگین کشوری، قدری بالاتر و نیاز است تا خانواده‌ها پس از تولد نوزاد، برای اطمینان از سلامت، نوزادشان را به مراکز خدمات جامع سلامت ببرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار