گرامیداشت روز خبرنگار در شهرداری ارومیه

مراسم گرامیداشت روز خبرنگار به همت شهرداری ارومیه برگزار شد.

رئیس شورای شهر ارومیه در مراسم روز خبرنگار که در آمفی تئاتر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه برگزار شد گفت: خبرنگاران باید مسئولین شهر را به چالش بکشند و وضعیت فعلی را به سمت وضعیت سازنده و متعالی حرکت کند.

نقی کریمی با بیان اینکه  نقد مثبت و سازنده باید  سرلوحه کارخبرنگار  باشد، ادامه داد: از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران می‌خواهم انتقادات و پیشنهادات خود به مدیریت شهری را مطرح کنند اما با نیت الهی که عدالت نیز رعایت شود.

کریمی با اشاره به اینکه مصوبات شورای شهر بر اساس مطالبات مردم صورت می گیرد یاد آور شد :شهرداری مکلف به اجرای این مصوبات می باشد .

وی از جمله این مصوبات را برنامه پنج ساله توسعه ذکر کرد  که در مرکز پژوهش ها آغاز شده است.

کریمی یاد آور شد:ضعف اساسی شورا بر سر ارتباط این مجموعه با رسانه ها است که بزودی این ضعف رفع خواهد شد.

رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی  یکی دیگر از سخنرانان این مراسم به معضلی به نام شهروندخبرنگار در عرصه اطلاع‌رسانی اشاره کرد و گفت: شهروند خبرنگار، نوعی خبرنگاری است که توسط افرادی که روزنامه‌نگار حرفه‌ای نیستند، انجام می‌شود و آنها با استفاده از وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی اطلاعات را منتشر می‌کنند.

یوسف پیربوداقی اظهار کرد: اگر قرار باشد در عرصه پیام‌رسانی و اطلاع‌رسانی به شهروندخبرنگار اتکا کنیم، خبرنگار در چه جایگاهی قرار می‌گیرد؟

وی افزود: در مباحث ارتباطات و روزنامه‌نگاری هر شهروندخبرنگار الزاما خبرنگار نیست اما هر خبرنگاری می‌تواند شهروندخبرنگار باشد.

پیربوداقی اذعان کرد: خبرنگاران راوی دست اول‌ در بسیاری اتفاقات هستند اما نباید ‌بر شهروند خبرنگاری اتکا کنیم چرا که این موضوع درصورت آسیب شناسی بسیار چالش برانگیز است.

وی تحلیل محتوا و تفسیر وقایع اتفاق افتاده و پاسخگویی به عناصر خبری چرایی و چگونگی را از نکاتی نام برد که خبرنگاران باید در انعکاس اخبار مدنظر داشته باشند  که آنهارا  از شهروند خبرنگار که بیان کننده صرف وقایع است متمایز می کند.

رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی، جایگزینی پدیده شهروند خبرنگاری به جای روزنامه‌نگاری را بسیار نگران‌کننده دانست و تصریح کرد: پدیده شهروندخبرنگاری، ضمن اینکه وجه مثبت دارد و آگاهی و حساسیت مردم را بالا می‌برد در عین حال وجه منفی آن از نگاه دکتر فرقانی آن است که شهروندخبرنگاران، به هنجارها و ارزش های روزنامه نگاری پایبند نیستند و چه بسا اصلا هیچ شناختی از این هنجارها و ارزش ها ندارند.

پیربوداقی اضافه کرد: در روزنامه نگاری حرفه ای، تأکید بر آن است که روزنامه نگار باید از صحت اطلاعات مطمئن باشد، نسبت به آنچه منتشر می کند امانتدار و همچنین پاسخگو باشد، اخلاق حرفه ای را رعایت کند، به این معنی که به کسی توهین نکند، تهمت و افترا نزند، حریم خصوصی دیگران را در نظر داشته باشد و اطلاعات و عقاید را تحریف نکند به اصول خبرنویسی پایبند باشد این ارزش ها باید دغدغه اصلی هر روزنامه نگاری باشند که ممکن است در شهروندخبرنگار رعایت نشوند.

وی به سه دوره خبرنویسی خطی، خبرنویسی محتوایی یا سطحی و خبرنویسی کیفی اشاره و تصریح کرد: شهروندخبرنگاری یادآور دوران خطی است که به جزئیات پرداخت نمی‌شود و اخبار در قالب یک اتفاق منتشر می‌شوند.

پیربوداقی متذکر شد: اگر شهروند خبرنگاری ادامه دار باشد در جامعه دچار مشکلات اجتماعی خواهیم بود و اگر آسیب شناسی و علت یابی نشود مسلما جامعه را در تحلیل درست مسایل و مطالب با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: امروز با یک وظیفه سنگین‌تری مواجه هستیم و خبرنگاران باید فضا را مدیریت و واکاوی کنند و دوران کیفی به منصه ظهور برسد.

شهردار ارومیه نیز در این مراسم   گفت: ماهیت و رسالت خبرنگاری یک ماهیت مقدسی است که مباحث اجتماعی را در جهت پاسخ دهی به مطالبات مردمی و در ارتباطی دو سویه ایجاد می‌کند.

مهدی‌زاده با اشاره به عجین شدن رسالت خبرنگاران با مسئولیت اجتماعی  گفت: این مقوله ،وجه مشترک میان دو حرفه مدیریت شهری و خبرنگاری است خبرنگاران براساس مسئولیت اجتماعی وارد فضای رسانه می شوند و جزو ارکان تاثیر گذار یک حاکمیت هستند.

شهردار ارومیه با بیان اینکه هر ۲ شغل یک مسولیت مشترک درحوزه شهری و جامعه دارند افزود: سرمایه اجتماعی، آگاهی، مشارکت اجتماعی و اعتماد مردم از واژه‌هایی‌است که رسانه می‌تواند نقش کلیدی ابراز آن در جامعه باشد.

وی بابیان اینکه خبرنگاری از ارکان تاثیرگذار حکومت است افزود: جامعه خبرنگاری از طریق نقدهای منصفانه و جریان سازی مثبت نقش مهمی در امید آفرینی و شکوفایی جامعه دارند.

حسین مهدیزاده گفت: خبرنگاران واسط بین مطالبات مردم و عملکرد دستگاه های اجرایی هستند،و رسالت مهمی در پیشبرد احکام حاکمیت داشته ، نمود جامعه مدنی هستند

وی ادامه داد: این رسالت و حرفه در یک کشوری است که مزین به واژه اسلام و در نظام مقدس جمهوری اسلامی است و از این رو ماهیت خبرنگاری را دوچندان و مهم می‌کند.

شهردار ارومیه از افتتاح و کلنگ زنی  پروژه های مدیریت شهری ارومیه در آینده ی نزدیک خبر داد وافزود: 1.8 کیلومتر از کمربندی دوم ارومیه آماده آسفالت ریزی است.

حسین مهدیزاده با اعلام اینکه تاکنون ۶۰۰هزار مترمربع آسفالت ریزی و لکه گیری در سطح شهر ارومیه انجام شده است افزود:تا پایان فصل عمرانی پیش بینی می شود بیش از یک میلیون کیلومتر آسفالت ریزی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه قسمت B۱و B۴ پل آذربایجان تا پایان آبان سالجاری به بهره برداری می رسد، اظهار کرد: طرح پارک با هدف روان سازی ترافیک به مساحت ۲۵۰هکتار در ضلع جنوبی شهر مراحل پایانی تصویب خود را طی می کند.

مهدیزاده گفت: میزان نقدینگی شهرداری در ماه ۱۲۱ میلیارد تومان است که ۹۷میلیارد تومان صرف حقوق و مزایای پرسنل می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.