جزئیاتی از اسناد محرمانه منتشر شده پنتاگون درباره اقدامات آمریکا در جنگ اوکراین فاش شد.

پس از آنکه روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» اولین بار درز اسناد پنتاگون را منتشر کرد، جزئیاتی از این اسناد محرمانه در رسانه های غربی فاش شد.

روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» در این خصوص گزارش کرد: بیم آن می‌رود که بیش از یکصد سندی فاش شده باشد که یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا آن را «کابوسی برای پنج چشم» خوانده است. پنج چشم در حقیقت اشاره به توافق اشتراک‌گذاری اطلاعات میان آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و کانادا دارد.

اسناد منتشر شده درباره جنگ اوکراین شامل عکس‌هایی از نمودار‌های سلاح‌هایی است که قرار است به اوکراین تحویل داده شود و همچنین برآورد‌هایی از قدرت نیرو‌ها و گردان‌ها نیز ارائه شده است. پنتاگون می‌گوید گرچه این اسناد واقعی است، اما ظاهراً تغییراتی در آن ایجاد شده است.

یکی از اسنادی که روز جمعه درز پیدا کرد، نقشه‌ای بوده است که وضعیت جنگ در شهر باخموت را نشان می‌داد که این شهر در ۶ ماه گذشته مرکز درگیری‌های شدید در اوکراین بوده است. تعداد کشته و زخمی‌های جنگ و همچنین جزئیاتی از نرخ هزینه‌های مهمات تحت کنترل ارتش اوکراین از جمله سامانه‌های راکتی هیمارس، سامانه‌های موشکی توپخانه‌ای ساخت آمریکا ارائه داده است.

بر اساس این گزارش، اسناد فاش شده همچنین به تحلیل آمریکا از وضعیت غرب آسیا و چین و تهدیدات تروریستی در سراسر جهان اشاره دارد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» اولین بار این درز اسناد پنتاگون را منتشر کرد و به نقل از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد اسناد طبقه بندی شده زیادی درباره جنگ اوکراین طی هفته گذشته در شبکه اجتماعی توییتر و تلگرام منتشر شده است. این اطلاعات حاوی جزئیاتی درباره برنامه مخفیانه آمریکا و سازمان ناتو بوده است.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال بررسی چگونگی انتشار این اسناد در تلگرام و توییتر و نحوه افشای آن در این دو پلتفرم است.

شبکه‌ای بی سی نیوز آمریکا نیز در این خصوص گزارش کرده است که اسناد فاش شده پنتاگون همچنین شامل اطلاعاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی نیز می‌شود که البته هنوز جزئیاتی در این خصوص منتشر نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار