رئیس جمهور مکزیک اعلام کرد الگوی مقاومت کوبا در برابر دشمنی آمریکا از سال 1959 ستودنی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسوشیتدپرس، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک روز شنبه اعلام کرد کوبا «الگوی مقاومت» است.

لوپز اوبرادور همچنین پیشنهاد داد کل کوبا به مثابه یک مکان میراث جهانی اعلام شود.

رئیس جمهور مکزیک از توانایی کوبا برای ایستادگی در برابر دشمنی آمریکا از سال 1959 تمجید کرد.

لوپز اوبرادور از گذشته نیز مخالفت خود را با تحریم های آمریکا که تجارت با کوبا را محدود می کند، اعلام و تاکید کرده است این تحریم ها باید پایان یابد.

او همچنین گفت: سازمان کشورهای آمریکایی باید جای خود را «به یک نهاد که واقعا مستقل است و نوکر هیچکس نیست» بدهد.
مکزیک به طور علنی مخالفت خود را با نقش سازمان کشورهای آمریکایی در اوضاع سیاسی کشورهایی همچون بولیوی اعلام کرده است.

لوپز اوبرادور این سخنان را روز شنبه در مراسمی با حضور وزیر امور خارجه کوبا به مناسبت دویست و سی و هشتمین سالگرد تولد سیمون بولیوار بیان کرد.

بولیوار رهبری مبارزات برای آزادی چندین کشور آمریکایی جنوبی را از حاکمیت اسپانیا در اوایل قرن 19 میلادی برعهده داشت.

فیدل کاسترو همراه با ارنستو گوارنا دلا سرنا، معروف به «چه گوارا» و به همراه ده‌ها انقلابی دیگر، معروف به گروه «گرانما» نخستین دولت سوسیالیستی را در قاره آمریکا و تنها در چند صد کیلومتری ایالات متحده آمریکا بنیان نهادند. چریک‌های تحت رهبری او در شب سال نو ۱۹۵۹ میلادی دیکتاتوری ژنرال باتیستا را سرنگون کردند و بدین ترتیب کوبای جدید متولد شد. کوبایی که تقابل با آمریکا و لیبرالیسم غربی را در بطن و ریشه خود مشاهده می‌کرد. تقابلی که از سوی آمریکا هم به شدت دنبال می‌شد.

در دسامبر ۲۰۱۴ رائول کاسترو جانشین پدر شد و تصمیم گرفت تغییری در ساختار در هم تنیده کشورش بدهد و بالاخره بعد از حدود ۶ دهه کوبا و آمریکا روابط خود را از سر گرفتند. ۲۱ مارس سال ۲۰۱۶ باراک اوباما به نخستین رئیس جمهوری آمریکا تبدیل شد که از سال ۱۹۲۸ میلادی به هاوانا سفر کرده است.

اوباما تصمیم گرفت بخشی از تحریم‌های کوبا را لغو کند، اما این تصمیم که واکنش‌های بسیاری در سطح بین الملل به همراه داشت که نشان دهنده شکست محاصره آمریکا بر کوبا بود، دوامی نداشت و با روی کار آمدن دونالد ترامپ جمهوری‌خواه این توافق به صورت یکجانبه لغو شد.

حالا که کوبا در دوران پسا خاندان کاسترو‌ها قرار دارد همچنان دشمنی آمریکا علیه این کشور ادامه دارد و همواره تحریم‌های جدیدی علیه آن اعمال می‌شود با این حال دولت و مردم کوبا به مقاومت در برابر این دشمنی ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار