رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با مطرح کردن ادعا‌هایی روسیه را به حمله الکترومغناطیسی به کارمندان سفارت‌های آمریکا در سراسر دنیا متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ضمن تکرار اتهامات دولت واشنگتن علیه مسکو مدعی شد روسیه می‌تواند پشت ماجرای «سندرم هاوانا» باشد که بر سلامت دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا تأثیر می‌گذارد، اما هیچ نتیجه گیری قطعی و احتمالات مختلفی وجود ندارد.

برنز در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا که دیروز پنجشنبه منتشر شد در پاسخ به این سوال که آیا روسیه نقشی در ماجرای سندرم هاوانا دارد، گفت: سالهاست که هر از چندگاهی اتهامات مشابهی علیه روسیه در مورد این نوع حملات در رسانه‌های آمریکایی ظاهر می‌شود و مسکو بار‌ها آن‌ها را رد می‌کند. در سال ۲۰۱۷، وزارت خارجه روسیه ادعا‌های آمریکا را کاملاً پوچ و عجیب توصیف کرد.

ویلیام گفت که او معتقد است سندرم هاوانا واقعی و جدی است و سیا مصمم است که بفهمد علت آن چیست یا چه کسی آن را ایجاد کرده است. رئیس سیا افزود که در حدود صد حادثه اینچنینی از افراد مبتلا به سندرم هاوانا در دولت آمریکا و کارمندان آن در سراسر جهان اتفاق افتاده است.

دولت آمریکا مدعی است دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ هدف حمله رادیویی امواج الکترومغناطیسی و مایکروویو که بعد‌ها به سندرم هاوانا معروف شد قرار گرفتند. علائم پزشکی مشابهی شامل سردرد، سرگیجه و عوارض آسیب مغزی در سال ۲۰۱۸ در میان کارمندان دیپلماتیک آمریکا در چین گزارش شده است. اگرچه واشنگتن تصور می‌کرد دیپلمات‌ها ممکن است در معرض حمله امواج مایکروویو ناشناخته قرار داشته باشند، اما به نتیجه گیری قطعی در مورد اینکه دقیقاً چه چیزی باعث بروز این سندرم شده است، نرسیدند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند برخی عوارض مشابه عوارضی است که نخستین بار دیپلمات‌های آمریکایی و جاسوسان این کشور در هاوانا، کوبا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ گزارش کردند و هنوز هیچ علت قطعی برایشان پیدا نشده است.

واشنگتن پیشتر از بروز علائمی مانند سردرد، سرگیجه و عوارض آسیب مغزی در میان کارمندان سفارت آمریکا در وین خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار