سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر بر اثر ابتلا به بیماری مالاریا در بروندی جان باخته اند.

مرگ هزار و ۸۰۰ تن در سال ۲۰۱۹ بر اثر مالاریا در بروندیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر بر اثر ابتلا به بیماری مالاریا در بروندی جان باخته اند.

دفتر هماهنگی‌های امور بشردوستانه سازمان ملل متحد OCHA اعلام کرد در سال ۲۰۱۹ تعداد ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد ابتلا به مالاریا در بروندی شناسایی شده اند که بیش از نیمی از جمعیت این کشور را شامل می‌شوند.

از این تعداد مبتلا، در مجموع یک هزار و ۸۰۱ نفر بین اول ژانویه تا ابتدای ژوئیه، جان باخته اند. با وجود هشدار سازمان ملل متحد، هنوز مقامات بروندی اعلام وضعیت اضطراری نکرده اند.

بروندی در ماه مارس ۲۰۱۷ همه گیری مالاریا را اعلام کرد که در آن زمان تعداد یک میلیون و هشتصد هزار نفر مبتلا شده بودند و شمار تلفات بیماری به ۷۰۰ نفر رسیده بود، ولی اکنون دولت در این مورد مقاومت می‌کند. یک مقام دولتی که خواست نامش فاش نشود گفت دولت به علت نزدیک بودن انتخابات ۲۰۲۰ قصد دارد از ضعیف دیده شده جلوگیری کند!

علامت متداول بیماری مالاریا تب شدیدی است که همراه با سایر علائم مربوطه (لرز، عرق) برای مدت ۵ تا ۸ ساعت ادامه یافته و سپس هر ۲ یا ۳ روز یکبار باز می‌گردد. هر یک از این حملات، نیروی بیمار را به شدت تحلیل برده و باعث کاهش شدید فعالیت‌های بیمار در طی دوران بیماری می‌شود.

حملات اولیه مالاریای حاد حداقل ۲ هفته یا بیشتر طول می‌کشد و در اثر ابتلا‌های مکرر و همراه با پیشرفت بیماری، کم خونی و بزرگی طحال حادث شده که در اکثر بیماران در طی یک یا دو هفته بعد از حمله اولیه می‌توان آنرا لمس نمود.

در صورتی که عامل ابتلا انگل گونه فالسیپارم باشد می‌تواند منجر به گلومرولونفریت، افزایش شدید پارازیتمی، پدیده جداسازی مویرگی (Sequestration)، گیجی، تشنج، کاهش فشارخون، ادم ریوی، علائم گوارشی (مثل استفراغ، درد‌های شکمی، اسهال، خونریزی روده ای)، سندرم نفروتیک، کولاپس گردش خون، سیانوز و مرگ شود.

دوره نهفتگی بیماری (Incubation Period) به طور معمول از ۹ تا ۳۰ روز متفاوت است و ممکن است تا چندین ماه طول بکشد. گونه‌های پلاسمودیوم ویواکس در مناطق معین جغرافیایی دوره نهفته طولانی و بیشتر از ۱۰ ماه دارند.

۱ یا ۲ روز قبل از شروع علائم تعداد کمی انگل در گردش خون ظاهر می‌شوند سپس با افزایش تعداد انگلها، علائم مختلف شروع به تظاهر می‌کنند که عبارتند از سردرد، خستگی، درد‌های مبهم در عضلات و استخوان‌ها و مفاصل، احساس لرز و تب که به دلیل شبیه بودن علائم با بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا به خصوص در مناطق غیر آندمیک تشخیص را بر مبنای این بیماری‌ها می‌گذارند.

در طی چند روز آینده وقتی که تعداد انگل‌ها در خون به حد کافی رسید علائم مالاریا بروز می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار