روزنامه رأی الیوم در مطلبی با اشاره به تلاش کشور‌های عربی برای عادی‌سازی روابط با دمشق نوشت این اقدام نشان‌دهنده شکست امریکا در مقابل سوریه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رأی الیوم در مطلبی درباره راه حل بحران سوریه نوشت: سوریه شاهد فعالیت‌های فشرده در همه سطوح است؛ فعالیت‌هایی که مستقیماً در راستای تلاش‌های سریع برای دستیابی به راه حلی سیاسی قرار دارد بر اساس دیدگاه دمشق قرار دارد و بدون شک اقدامات دیپلماتیکی که الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه روسیه به سوریه، انجام می‌دهد از یک تمایل منطقه‌ای و بین‌المللی حکایت می‌کند که بر ضرورت دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت تأکید می‌کند.  این ضرورت را دولت سوریه و مقاومت آن به وجود آورد و این واقعیتی است که کشور‌های محور دشمن سوریه درک کرده‌اند. 

این روزنامه افزود: در نتیجه صحبت کردن از بازگشت دمشق به آغوش کشور‌های عربی بر اساس زمان سیاسی صورت گرفت که سوریه تعیین کرد؛ به خصوص اینکه پیشتر هم امارات سفارت خود را در دمشق افتتاح کرد و این اقدام بدون چراغ سبز عربستان و کشور‌های غربی صورت نمی‌گرفت. عربستان که در نوک حمله متجاوزان به سوریه قرار داشت درک کرد که تلاش‌ها برای از بین بردن نقش محوری سوریه در خاورمیانه فایده‌ای ندارد و علاوه بر این همه تلاش‌هایی که برای تغییر ساختار نظام سیاسی سوریه صورت گرفت با شکست مواجه شد در نتیجه چاره‌ای جز ایجاد روندی سیاسی وجود ندارد؛ روندی که به بازکردن کانال‌های دیپلماتیک مستقیم با دمشق منجر می‌شود.

علاوه بر این، آمریکا هم درک کرد تغییر اساسی واقعیت سیاسی و نظامی در سوریه یا سرمایه‌گذاری مجدد سیاسی و تروریستی ممکن نیست.

بدون شک دستاورد‌های نظامی که ارتش سوریه کسب کرد یک ساختار سیاسی به وجود آورد که فقط با از سرگیری روابط با دولت سوریه می‌توان آن را آشکار کرد، اما اقدامات روسیه با هدف نشان دادن پیروزی‌های میدانی نتایجی سیاسی داشت که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

واشنگتن هم که به معادله‌های سیاسی و نظامی امید بسته بود در جزئیات عملیات اجرایی در سوریه شکست خورد که این مسئله به نوبه خود بازتابی منفی در عملکرد آمریکا در منطقه داشت و نشان داد سیاست این کشور نمی‌تواند با برهم زدن مجدد برگه‌ها درباره سوریه دستاوردی حاصل کند. در مقابل واشنگتن می‌خواهد با تکیه برقاعده حفظ تأثیرگذاری خود در روند سیاسی منطقه از شدت شکست سیاسی خود در سوریه بکاهد در نتیجه می‌تواند گفت چراغ سبز آمریکا به کشور‌های متجاوز به سوریه همسو با این قاعده است و به همین سبب محافل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی شاهد تغییر رویکرد در برابر سوریه هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: اقدامات کشور‌های خلیج (فارس) در برابر دمشق قطعا به مثابه اذعان آمریکا به شکست است، اما واشنگتن ضرری در این مسئله نمی‌بیند که به تلاش‌های سیاسی بیهوده خود در برابر سوریه ادامه دهد. تلاش‌هایی از جمله تحریم‌های اقتصادی و استفاده از کُردها، اما همه این تلاش ها، واقعیت سیاسی و نظامی را که حکومت سوریه و متحدان آن اعمال کردند، تغییر نمی‌دهد.

رای الیوم در ادامه افزود: لاورنتیف چند روز پیش به عربستان سفر کرده بود و با نگاه به صحنه سیاسی سوریه کاملا مشخص می‌شود که توانایی مسکو و تهران برای رسیدن به راه حل‌های سیاسی با توافق با دمشق بوده است و با ملحق شدن ترکیه صحنه سیاسی آشکارتر شد. گام‌های روسیه که با اهداف سوریه و آرمان‌های ایران و ترکیه همسو است واقعیت جدیدی را ایجاد می‌کند که ممکن است در نشست روز‌های 25 و 26 آوریل در آستانه خود را نشان دهد در نتیجه کاملا مشخص است که اقدامات روسیه در برابر ریاض با هدف کاهش تنش بین طرف‌های درگیر سوریه و تضمین عدم مانع‌تراشی ریاض برای مذاکرات طرف‌های درگیر سوری و حتی پیشبرد آن‌ها صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر روسیه تلاش می‌کند کانال‌های ارتباطی بین دمشق و ریاض را مجددا باز کند و نگرانی‌ها دو طرف را از بین ببرد و بدون شک تلاش روسیه در درجه اول برای تضمین منافع این کشور است به خصوص اینکه معامله‌ای که بین سوریه و روسیه صورت گرفت و بر اساس دولت سوریه موافقت کرد بندر طرطوس را برای مدت 49 سال به روسیه اجاره دهد یک فضای سیاسی مناسب می‌طلبد که در سایه این فضا باید برای تحقق هدف دوم تلاش کرد که به پایان دادن جنگ سوریه مربوط است.

نویسنده در انتهای این مطلب نوشت: بر اساس این داده‌ها مشخص است که همه طرف‌های مؤثر در سوریه به دنبال راه حل‌های سیاسی هستند و باید گفت حکومت سوریه بعد از چندین سال جنگ نمی‌تواند با راه حل‌هایی موافقت کند که آنچه را برایش مقاومت کرده است، محقق نمی‌کند به خصوص اینکه سوریه همواره در بررسی راه حل‌های سیاسی که حاکمیتش را نقض نمی‌کند پیشتاز بوده است. علاوه بر این دمشق به هیچ وجه نمی‌تواند راه حل سیاسی را بپذیرد که عاملی برای تأثیرگذاری بر دو متحد روسی و ایرانی خود می‌باشد از این رو می‌بینیم اعتماد متقابل بین سوریه و متحدان در نشست آستانه خود را نشان داد و نقش مثبت متحدان در کنار قدرت موضع سوریه بدون شک عامل اصلی و مستقیمی در بررسی ساختار‌های فعالیت مشترک خواهد بود؛ فعالیتی که بر پایه اصول احترام به حاکمیت سوریه قرار دارد و در نهایت آرمان‌های مردم این کشور را محقق می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار