یک مقام بلندپایه نظامی آمریکا تاکید کرد حضور و فعالیت نظامی این کشور در قاره سیاه بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.

چشم طمع آمریکایی‌ها به آفریقا پس از شکست در خاورمیانهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، با این که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده بود شمار نیروهای نظامی خود را در خاک آفریقا کاهش می‌دهد، یک مقام بلندپایه نظامی آمریکا تاکید کرد حضور و فعالیت نظامی آمریکا در قاره سیاه که امنیت و ثبات آن برای امنیت بین‌المللی بسیار تعیین‌کننده است، بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.

ژنرال راجر کلوتیر، فرمانده نیروی زمینی آمریکا در آفریقا USARAF در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: "مسلم است که ما به حضور نظامی خود در آفریقا پایان نمی‌دهیم. ما بیش از هر زمان دیگری در آفریقا فعال هستیم و به دنبال فرصت‌های جدیدی می‌گردیم تا حضور و فعالیت خود را در آفریقا از این هم بیشتر کنیم."

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ماه گذشته میلادی اعلام کرد نیروهای نظامی خود در سرتاسر قاره آفریقا را طی چند سال آینده حدود ده درصد کاهش خواهد داد و بیشتر تلاش و توجه خود را برای مهار کردن تهدیدهایی که از جانب روسیه و چین متوجه آمریکاست، متمرکز خواهد کرد.

در حال حاضر نزدیک به هفت هزار و دویست سرباز آمریکایی در ده کشور آفریقایی به ویژه سومالی، نیجر و لیبی حضور دارند اما این سربازان عمدتا از اعضای واحدهای نیروهای ویژه هستند که با نیروهای مسلح کشورهایی که در آنها حضور دارند عملیات مشترک بر ضد گروه‌های افراط گرای مسلح انجام می دهند.

اما به گفته ژنرال کلوتیر، دو هزار سرباز نیروی زمینی آمریکا در آفریقا در حدود چهل کشور آفریقایی مستقر هستند و در زمینه آموزش نیروهای مسلح کشورهای آفریقایی به ویژه آنهایی که در عملیات صلحبانی مشارکت دارند، فعالیت می‌کنند. این نیروها همچنین در رزمایش‌ها و عملیات مشترک با نیروهای خارجی به ویژه نیروهای فرانسوی عضو عملیات «برخان» در مالی شرکت می‌کنند و از آنها حمایت‌های تدارکاتی به عمل می‌آورند.

عملیات برخان اول اوت سال دو هزار و چهارده به جای عملیات «سروال» در منطقه ساحل آفریقا آغاز شد و در حال حاضر نزدیک به چهار هزار سرباز فرانسوی در این عملیات حضور دارند.

فرمانده نیروی زمینی آمریکا در آفریقا افزود: "حضور نظامی ما در آفریقا پیشگیرانه است. ما تلاش می کنیم از بروز بحران جلوگیری کنیم و توانمندی ارتش‌های آفریقایی را برای حل مشکلاتی که در سطح ملی و منطقه ای دارند، افزایش دهیم."

ژنرال کلوتیر تاکید کرد: "نظامیان آفریقایی که در آمریکا آموزش داده می شوند، در کشورهای خود سمتهای فرماندهی نظامی را بر عهده می گیرند. رویکردی که ما دنبال می‌کنیم یک رویکرد نسلی است. ایجاد پیوندها و روابط پایدار با سران کشورهای آفریقایی با حضور یک هفته ای در این کشورها یا تمرینات و آموزش‌های کوتاه مدت برای نظامیان این کشورها، تحقق نمی یابد."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار