«جیم اینهاف» اعلام کرد در صورتی که ترکیه به خرید سامانه موشکی «اس ۴۰۰» از روسیه ادامه دهد، این تصمیم آنکارا عواقبی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، پس از آنکه «چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه، تأیید کرد که آنکارا بدون هیچ شکی سامانه موشکی «اس 400» را از روسیه خریداری خواهد کرد، آمریکا هم در واکنش به آن به ترکیه پیشنهاد کرد که در صورتی که خرید این سامانه موشکی از روسیه را متوقف کند، واشنگتن این کشور را به سامانه های «اف 35» مجهز خواهد کرد.

به دنبال آن، «جیم اینهاف»، رئیس کمیته نیروهای مسلح و سناتور جمهوری خواه ایالت اکلاهما در سنای آمریکا در گفتگو با بلومبرگ اعلام کرد: ترکیه باید بین خرید سامانه موشکی «اس 400» روسیه و یا سامانه موشکی «اف 35» آمریکا یکی را انتخاب کند. مرحله آخر این است که ترکیه باید بین روسیه و غرب یکی را انتخاب کند. اگر به خرید سامانه اس 400 از روسیه روی آورد، این تصمیم آنکارا عواقبی به دنبال خواهد داشت.

جیم اینهاف این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که پنتاگون چند روز پیش به ترکیه هشدار داد اگر به قرارداد خرید سامانه های موشکی اس 400 از روسیه ادامه دهد، از برنامه مشترک جنگنده های «اف 35» کنار گذاشته می شود.

پنتاگون در این گزارش اعلام کرد: اگر آنها به خرید این سامانه ها از روسیه ادامه دهند، تداوم مشارکت ترکیه به عنوان یکی از هشت کشور عضو برنامه مشترک اف 35 مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

«استیو زالوگا»، یک کارشناس آمریکایی در امور نظامی هم در گفتگو با بلومبرگ اعلام کرد که آمریکا نگران تصمیم ترکیه برای خرید سامانه های اس 400 از روسیه است؛ زیرا در این صورت تعدادی از کارشناسان روس باید برای آموزش و نگهداری آن به ترکیه اعزام شوند.

چاووش اوغلو روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که آنکارا تصمیم گرفته است سامانه های موشکی اس 400 را از روسیه خریداری کند؛ زیرا مسکو بهترین پیشنهاد را در زمانی که ترکیه به آن نیاز دارد، ارائه کرده است. چاووش اوغلو در این خصوص گفت: «توافق اس 400 یک توافق انجام شده است. ما پیشتر این توافق را نهایی کرده ایم و اس 400 را بدون هیچ شکی از روسیه می خریم. در 10 سال گذشته ما تلاش کرده ایم که سامانه های موشکی را از دوستان آمریکایی مان خریداری کنیم؛ اما این روند نتیجه ای به دنبال نداشته است.»

پیش از این هم وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد استقرار سامانه موشکی اس 400 در ترکیه از اکتبر سال 2019 آغاز خواهد شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار