در پی افشای استفاده سازمان جاسوسی سیا از فرودگاه‌های اسکاتلند برای انتقال مظنونین تروریستی، احزاب این کشور خواستار تحقیق در این باره شدند.

اعضای پارلمان اسکاتلند خواستار تحقیق درباره استفاده از فرودگاه های این کشور برای انتقال مظنونین تروریستی شدندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، حزب کارگر و حزب سبزهای اسکاتلند از وزرای این کشور درخواست کردند درباره استفاده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از فرودگاه‌های اسکاتلند برای پشتیبانی از پروازهای مرتبط با انتقال مظنونین تروریستی بعد از حوادث 11 سپتامبر، تحقیق کنند.

اعضای این دو حزب اعلام کردند گزارش اخیر مجلس انگلیس درباره دخالت این کشور در انتقال غیرقانونی مظنونین تروریستی اهمیت انجام این تحقیق را دو چندان کرده است.

این نمایندگان اعلام کردند گزارش روز پنجشنبه کمیته اطلاعاتی و امنیتی پارلمان انگلیس نگرانی آنان راجع به استفاده از فرودگاه‌های اسکاتلند برای سوخت‌گیری ده‌ها هواپیمای آمریکایی که مشغول انتقال مظنونین تروریستی به محل‌های بازجویی خارجی بودند را افزایش داده است؛ گرچه این بازداشت‌شدگان حین فرود این هواپیماها در این فرودگاه‌ها در هواپیما نبوده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد پلیس اسکاتلند 5 سال پیش متعاقب افشاگری روزنامه گاردین درباره استفاده مکرر از فرودگاه‌های اسکاتلند برای پروازهای مربوط به انتقال مظنونین تروریستی، یک تیم تحقیق را تشکیل داد که تاکنون هیچ گزارشی ارایه نداده و هیچ یافته‌ای نداشته است.

دکتر سام رافائل و پروفسور روث بلاکلی به عنوان اساتیدی که در این پروژه تحقیقاتی مشارکت کردند، معتقدند این پروازها شامل عملیات انتقال خالدشیخ محمد از مغزهای متفکر حملات تروریستی 11 سپتامبر می‌شده است.

این فرودگاه‌ها شامل دو فرودگاه دولتی و یک فرودگاه خصوصی بوده است. فرودگاه خصوصی به 75 مورد از این پروازها خدمات ارایه داده است.

جان فینی عضو حزب سبز اسکاتلند و افسر سابق پلیس این کشور می‌گوید این گزارش وزرای دولت این کشور را وادار می‌کند درباره نقش اسکاتلند در این رسوایی یک تیم تحقیق عمومی تشکیل دهند.

وی در نامه‌ای به حمزه یوسف که اخیرا به سمت دادستانی کل اسکاتلند منصوب شده، از وی خواسته است در این باره تحقیق کند. او در این نامه می‌نویسد: "فرودگاه‌هایی که تحت نظارت مستقیم دولت اسکاتلند بوده‌اند مسلما در این افتضاح بزرگ مقصرند. توجه جهانی به این مساله جلب شده و خطر یک آبروریزی بزرگ برای اسکاتلند وجود دارد."

نیل فیندلِی از اعضای حزب کارگر این کشور نیز می‌گوید: جیمز وولف دادستان عمومی اسکاتلند باید هر  چه سریع‌تر گزارشی جدید درباره این تحقیق پلیس به پارلمان ارایه کند.

وی در این باره اظهار داشت: "سوالات مهمی وجود دارند که باید پاسخ داده شوند. خصوصا مساله استفاده از فرودگاه‌های اسکاتلند برای عملیات انتقال مظنونین. دولت اسکاتلند تعهد داده که پلیس قویا در حال پیگیری ماجراست و ما همچنان منتظریم."

اداره دادستانی اسکاتلند اعلام کرده تحقیق پلیس ادامه دارد. پلیس اسکاتلند نیز پیشتر گفته بود: "ما مشغول جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات هستیم تا بتوانیم گزارشی را برای دادستانی تهیه کنیم."

انتهای پیام/

برچسب ها: تروریسم ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار