انتشار گزارش جدید پارلمان انگلیس درباره نقش نهاد‌های اطلاعاتی لندن در شکنجه مظنونین تروریستی پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، سوالات سختی را در برابر وزیر خارجه پیشین این کشور قرار داده است.

سوالاتی که جک استراو باید درباره نقش انگلیس در بازداشت و شکنجه مظنونین تروریستی پاسخ دهدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه انگلیسی گاردین، پس از انتشار گزارش‌های تاسف‌آور از مشارکت انگلیس در بازداشت و شکنجه مظنونین تروریستی پس از حملات 11 سپتامبر در آمریکا، «جک استراو» وزیر خارجه پیشین انگلیس گفت که برای اولین بار و آن هم از طریق این دو گزارش، از بسیاری جنبه‌های فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی این کشور اطلاع پیدا کرده است. وی برخی جنبه‌های این مساله را نیز نشان دهنده بی‌گناهی خود دانست.

او گفت: "گزارش‌ها نشان می‌دهند که هرگاه در این تصمیم‌ها دخالت کرده‌ام به دنبال آن بوده‌ام که مطمئن شوم انگلیس مطابق سیاست‌های درازمدت خود و همچنین هنجارهای بین‌المللی رفتار کرده است. "

با این حال، از نظر گاردین، جزئیات گزارش‌های پارلمان انگلیس، سوالات جدی و سختی را پیش روی استراو قرار داده است که عبارتند از:

چرا در اکتبر سال 2004 دستور تامین مالی عملیات انتقال مظنونین تروریستی را دادید؟

این دو گزارش نشان می‌دهند که دولت انگلیس و نهادهای اطلاعاتی آن به تامین مالی سه عملیات انتقال مظنونین تروریستی کمک کرده‌اند. دستکم در یک مورد جک استراو دستور "تامین بخش عمده هزینه‌ها" را صادر کرده است. او خوب می‌داند که در صورت مصاحبه با رسانه‌ها، آنها حتما در این باره از وی سوال خواهند کرد.

دو قربانی این عملیات چه کسانی بودند، به کجا فرستاده شدند و هنگام رسیدن چه بلایی بر سرشان آمد؟

هویت اصلی قربانیان پشت اسم مستعارشان در گزارش پارلمان مخفی مانده و محل ربایش و همچنین کشوری که به آن جا انتقال یافته‌اند نیز نامعلوم است. کمیته اطلاعاتی و امنیتی پارلمان می‌گوید که "آن ها به مکانی برده شده‌اند که در آن خطر جدی شکنجه یا رفتارهای بی‌رحمانه و غیرانسانی و تحقیرآمیز وجود داشته است." بسیار بعید است وی به این سوال پاسخ دهد.

چرا یک سال بعد از آن به کمیته وزارت خارجه گفتید هرکس بر این باور است که انگلیس در عملیات انتقال مظنونین تروریستی دخالت داشته یک نظریه‌پرداز توطئه است؟

جک استراو در ماه دسامبر سال 2005 خطاب به کمیسیون مشترک خارجی گفت: "...مگر این که بخواهیم به تئوری‌های توطئه ایمان بیاوریم و  باور کنیم که مسئولان دارند دروغ می‌گویند، من دارم دروغ می‌گویم و این که پشت سر این مسایل نوعی دولت مخفی وجود دارد که با نیروهای اهریمنی در آمریکا همدست است... اما واقعیت این است که ادعای دخالت انگلیس در عملیات انتقال مظنونین حملات تروریستی صحت ندارد."

استراو در این باره که چرا این سخنان را بیان کرد هیچگاه توضیح نداده است.

وقتی تیم تحقیق اسکاتلندیارد از شما درباره عملیات‌هایی پرس و جو می‌کرد که طی آن دو خانواده در اوایل سال 2004 با هواپیما به لیبی منتقل شدند آیا به بازپرس‌ها در این باره چیزی گفتید؟

بازپرس‌هایی که درباره عملیات انتقال تروریست‌های لیبیایی تحقیق می‌کردند از جک استراو به عنوان شاهد -نه مظنون- پرس و جو می‌کردند. بعید به نظر می‌رسد وی خودش به آنان گفته باشد که دستور تامین مالی این عملیات انتقال را داده است. 

آیا به تونی بلر که آن زمان نخست‌وزیر انگلیس بود درباره این که چه کاری دارید انجام می‌دهید توضیح دادید؟

از نظر عده‌ای، این سوال بسیار کلیدی است و تاکنون به آن پاسخی داده نشده است.

 انتهای پیام/

برچسب ها: انگلیس ، تروریسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۳۸ ۰۹ تير ۱۳۹۷
مرگ بر انگلیس روپاه
آخرین اخبار