/عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: قبل از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها در مورد مسائل بانکی تحت تاثیر ارعاب ترامپ با ایران همکاری نمی‌کردند بنابراین باید مذاکره کنندگان با وسواس بیشتری با اروپا مذاکره کنند.

محمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیش شرط‌هایی که رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام برای اروپایی‌ها به منظور تضمین منافع‌مان در برجام تعیین کردند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار نکات بسیار مهمی اشاره کردند که باید به آنها جامع عمل پوشاند.

وی با بیان اینکه برجام توافقی بین‌المللی میان کشورمان و  1+5 بوده است، گفت: ترامپ برخلاف قواعد بین المللی، خروج آمریکا از این توافق را اعلام کرد و حدود دو سال مذاکرات را نادیده گرفت.

انزوای آمریکا در صحنه جهانی

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: امروز آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان در یک ضلع و سایر کشورها در جایگاه مدافع برجام در ضلعی دیگر قرار گرفته اند. 

میرلوحی اضافه کرد: دولت آمریکا در گذشته احساس می کرد، می تواند سیاست بین الملل را مدیریت کند اما اکنون جایگاه خود را دست از داده است.

وی گفت: اقدامی که اخیرا در مجلس نمایندگان آمریکا اتفاق افتاد و کنگره در مقابل ترامپ قرار گرفت، نشان می دهد که در دنیا تحولی در حال اتفاق افتادن است.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با اشاره به اینکه اگر در برجام اتفاق خاصی نیفتد و منافع ایران تامین نشوند؛ ماندن مان در این قرارداد دیگر فایده‌ای ندارد، ادامه داد: اما به نظر می رسد که اروپا تضمین های لازم را بدهد چرا که آنان متوجه حساسیت مسئله شده اند.

میرلوحی بیان کرد: تهدید پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) علیه اروپا، می تواند نشانه این باشد که آمریکا احساس می کند، اروپا می خواهد تضمینی به ایران بدهد.

وی با اشاره به انتشار دوازدهمین گزارش سازمان جهانی انرژی اتمی و اعلام پایبندی ایران به برجام، تصریح کرد: قبل از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها در مورد مسائل بانکی تحت تاثیر ارعاب ترامپ با ایران همکاری نمی کردند و اکنون باید مذاکره کنندگان با وسواس بیشتری با اروپا مذاکره کنند.

اروپا چاره ای جز تضمین دادن به ایران ندارد

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه جمهوری اسلامی نشان داده است که برای گفتگوی جهانی، قراردادهای بین المللی و صلح جهانی ارزش قائل است، اضافه کرد: اگر اروپا تضمین ندهد در آن زمان تصمیم لازم را براساس منافع ملی می‌گیریم اما برداشتم این است که اروپا چاره ای جز تضمین دادن به ایران ندارد.

وی با بیان اینکه اگر اروپا در برجام ایستادگی نکند، خودش بیشتر از ما آسیب می بیند، افزود: آمریکا با خروج از برجام به اروپا بی احترامی  کرد چرا که مدیریت مذاکرات برعهده سیاست خارجی اروپا بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار