مخبر بر ضرورت اجرای تمامی مصوبات ستاد مرکزی اربعین تا نیمه محرم تاکید کرد.

سرپرست ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت اجرای تمامی مصوبات و تصمیمات جلسات ستاد مرکزی اربعین و تعهدات اربعینی وزارتخانه‌ها، نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی و ملی تا نیمه محرم، تصریح کرد: ستاد مرکزی اربعین تعهدات آن دسته از دستگاه‌ها را که اجرایی نشده است، هر چه سریع‌تر پیگیری کند.

محمد مخبر در جلسه ستاد مرکزی اربعین که پیش از ظهر امروز شنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه مراسم اربعین در طول دهه‌های گذشته همواره توسط مردم برگزار شده است، وظیفه دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های عمومی و انقلابی را پشتیبانی لازم با محوریت مردمی بودن این مراسم دانست.

مخبر جابجایی زائران و همچنین راهکار‌های مورد نیاز برای مقابله با گرمای هوا را مهمترین محور‌های اقدامات ستاد مرکزی اربعین برشمرد و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد اقدامات ضروری در راستای بهبود حمل و نقل عمومی از جمله تامین اتوبوس و الحاق واگن‌های ریلی برای جابجایی زائران اربعین حسینی را اتخاذ نمایند و همچنین اقدامات لازم برای افزایش ظرفیت تردد خودرو‌های شخصی و تجهیز پارکینگ‌ها برای تسهیل جابجایی مردم انجام شود.

ضرورت تمهید تامین آب مورد نیاز، سایبان، امکانات بهداشتی و درمانی در داخل کشور و همچنین در عراق، تامین امکانات سرمایشی به‌ویژه تونل سرد، تسهیل تردد زائران خارجی، ارزاق و غذای مورد نیاز زائران و مواکب و تامین سوخت از دیگر تاکیدات سرپرست ریاست جمهوری در این جلسه بود.

سرپرست ریاست جمهوری همچنین تأکید کرد: مواکب ایرانی از اول تا ۲۵ ماه صفر باید فعال باشند و به مردم خدمت‌رسانی کنند. حتی با هزینه یک موکب اختصاصی می‌شود ۳ یا ۴ موکب مردمی برپا کرد لذا از همه مسئولان می‌خواهم به این امر توجه کنند.

در این جلسه که وزرای کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و همچنین مسئولان دستگاه‌های مربوطه حضور داشتند، مسئول ستاد مرکزی اربعین، گزارشی از چگونگی اجرای مصوبات این ستاد ارائه کرد.

طبق این گزارش و دستور سرپرست ریاست جمهوری در خصوص تعهدات اربعینی وزارتخانه‌ها، نهاد‌ها و دستگاه‌های حاکمیتی و ملی، مقرر شد ستاد مرکزی اربعین نسبت به تجمیع گزارش‌های چگونگی برگزاری اربعین سال گذشته اقدام و ضمن شناسایی موفقیت‌ها و کاستی‌ها، برنامه ضربتی و کوتاه مدت برای رفع کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت را در اربعین سال جاری تهیه و اجرایی نماید.

در ادامه این جلسه گزارشی از جمع‌بندی تعهدات دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مراسم اربعین حسینی ۱۴۰۳ و برگزاری جلسات منظم با نمایندگان معرفی شده از سوی ۱۸ دستگاه ارائه شد.

همچنین کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین با اشاره به برآورد افزایش ۱۵ درصدی تعداد زائرین اربعین در سال جاری نسبت به سال گذشته، گزارشی از برآورد تقاضای سفر زائران اربعین حسینی در سال ۱۴۰۳ و تفکیک بر حسب شیوه حمل و نقل، پیش‌بینی تعداد کل ناوگان مورد نیاز، تعداد ناوگان برای جابجایی زائران از سوی ارگان‌ها، اقدامات به عمل آمده جهت واردات اتوبوس برون شهری، پروژه‌های مربوط به پایانه‌های مرزی اربعین حسینی و زیرساخت‌های پارکینگ برای خودرو‌های شخصی ارائه کرد.

 وزارت راه و شهرسازی نیز از اقدامات در خصوص وضعیت طرح‌های زیرساختی و طرح توسعه و بهسازی محور‌های اربعین به ویژه در بخش‌های ترمیم، تعریض، بهسازی و احداث اتوبان‌ها و مسیر‌های مواصلاتی و راه‌های اصلی گزارشی ارائه کرد.

در پایان این جلسه نیز استانداران ایلام و کرمانشاه گزارشی از نیازمندی‌ها، پیگیری تعهدات، کمبود‌ها و اقدامات انجام شده در مرز‌ها برای جابجایی زائران ارائه کردند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار