علی خضریان نماینده تهران در مجلس در یادداشتی نوشت: عزاداری مردم در ماه محرم جدای از ابعاد مذهبی، دارای کارکرد اجتماعی مهمی است.

علی خضریان نماینده تهران در مجلس در یادداشتی نوشت؛ عزاداری مردم در ماه محرم جدای از ابعاد مذهبی، دارای کارکرد اجتماعی مهمی است. بطوریکه مهم‌ترین عنصری که امکان بازسازی و بقا به جامعه ایران می‌دهد و آن را هر ساله از نو احیا می‌کند و روابط اجتماعی مردم را بیش از هر اقدامی تعدیل و تصحیح می‌کند، برگزاری اجتماعات مذهبی در محرم است.

در فضای هیئات مذهبی شاهدیم که مردم بدون در نظر گرفتن اختلافات رایج و خارج از روابط خویشاوندی، با همدیگر بصورت کاملاً دوستانه تعامل می‌کنند و یک جامعه مدنی واقعی را تشکیل می‌دهند.

لذا در کنار زنده کردن شعائر دینی، کارکرد اصلی محرم از منظر اجتماعی، احیای مجدد جامعه ایران است.

قدرت و قوت حضور مردم در آیین عزاداری امام حسین(ع) فارغ از همه شکاف‌ها و صف‌بندی‌هایی که دارند، آن قدر در حفظ و احیای جامعه ایران زیاد است که هیچ پدیده اجتماعی دیگری یارای مقایسه با آن را طی صدها سال گذشته نداشته است.

از این رو، در کنار سایر عناصر انسجام دهنده و وحدت‌بخش اجتماعی، عمده‌ترین عنصر وحدت‌بخش در جامعه ایران دین‌داری است و مشخصا کارکرد عزاداری ماه محرم در حفظ و ارتقای این عنصر بیش از حد برجسته و مهم می‌باشد. و بدون اغراق می‌توان از آن به عنوان قلب تپنده زیست جهان دینی یاد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار