نماینده مردم اردستان در مجلس گفت: تعیین نحوه هزینه‌کرد مالیات‌ها توسط مودیان می‌تواند به کاهش فرار مالیاتی کمک کند.

احمد بخشایش اردستانی نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره طرح جدید سازمان امور مالیاتی برای شفاف‌سازی در نحوه هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی طرح جدیدی را برای پرداخت مالیات اعلام کرده است که براساس آن مودیانی که از طریق ماده ۱۰۰ مالیات خود را پرداخت کنند، می‌توانند تعیین کنند که مالیات پرداختی‌شان در کدام حوزه هزینه شود. در این طرح، پروژه ملی یا استانی دارای اهمیت مانند حوزه سلامت و بهداشت، زیرساخت‌های عمرانی، جاده‌سازی و ... به مودیان معرفی می‌شود و آنها می‌توانند انتخاب کنند که مالیات خود را در کدام حوزه هزینه کنند.

وی با اشاره به اینکه این طرح جدید نیست و از قبل وجود داشته است، بیان کرد: در گذشته و براساس ماده ۱۰۰، مردم ثروتمند در شهر‌های مختلف که قصد پرداخت مالیات داشتند، اموری مانند ساخت مدرسه را انجام می‌دانند و فاکتور هزینه‌های صرف شده برای ساخت این مدرسه را به اداره مالیات ارائه می‌کردند و این اداره هم آن اقدام را در ازای پرداخت مالیات قبول می‌کرد، اما در این شیوه برخی اقدام به فاکتورسازی می‌کردند و به این وسیله فرار مالیاتی شیوع پیدا می‌کرد. 

بخشایش تصریح کرد: در شکل جدید این طرح که در حال حاضر از آن صحبت می‌شود، اجرای آن نسبت به قبل کمی پیچیده‌تر شده است و امور اداری آن افزایش یافته تا به این وسیله جلوی فرار مالیاتی گرفته شود.

نماینده مردم اردستان در مجلس گفت: در مجموع باید گفت اجرای این طرح و پرداخت مالیات توسط مودیان از طریق ماده ۱۰۰، طرح خوبی است و موجب ترغیب پرداخت‌کنندگان مالیات به انجام اقدامات عام‌المنفعه در شهر‌ها و روستا‌های مختلف کشور می‌شود که این امر در نهایت کاهش فرار مالیاتی را در پی خواهد داشت. 

وی بیان کرد: در این طرح افرادی که باید مالیات پرداخت کنند، با انجام اقداماتی مانند ساخت مدرسه، مسجد، ایجاد و به‌سازی راه‌ها و اقدامات مشابه دیگر، مالیات پرداخت می‌کنند و سازمان امور مالیاتی هم اقدامات آنها را می‌پذیرد. 

بخشایش افزود: متاسفانه در جامعه ما گرایش زیادی به فرار مالیاتی هم توسط افراد و هم توسط صنایع و کارخانجات وجود دارد به‌عنوان مثال برخی کارخانه‌ها که تیم فوتبال دارند، با فاکتورسازی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند به عبارت دیگر این کارخانه‌ها اگر مبلغ صد میلیون برای تیم‌های فوتبال هزینه کنند، این مبلغ را یک میلیارد اعلام می‌کنند و با این روش از پرداخت مالیات خودداری می‌کنند.

نماینده مردم اردستان در مجلس اظهار کرد: فرار مالیاتی یکی از مشکلات اساسی است که در کشور ما وجود دارد و شاید بتوان گفت که دلیل این امر وجود درآمد‌های نفتی در کشور باشد.

وی گفت: بر خلاف کشورمان در کشور‌های غربی و توسعه‌یافته، پرداخت مالیات یکی از مهمترین اقداماتی است که انجام می‌شود لذا پرداخت مالیات از طریق ماده ۱۰۰ و با کیفیتی که بیان شد می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را در کشورمان حل کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار