عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: مسئولان سیاست خارجی باید در مسیر باقیمانده برجام با احتیاط کامل و وسواس مذاکرات خود را با اتحادیه اروپا، چین و روسیه تداوم بخشند.

اروپایی‌ها در گذشته نشان داده‌اند که قدرت تصمیم گیری مستقل ندارندسید حسن رسولی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در گفت و گو با خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیش شرط‌هایی که رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام برای اروپایی‌ها به منظور تضمین منافع‌مان در برجام تعیین کردند، اظهار کرد: فلسفه وجودی برجام و هدف اصلی از امضای این برنامه با ۱+۵، رسیدن به اهدافی بود که در رأس آن رفع تمامی تحریم‌های مرتبط با پرونده فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران قرار داشت.

وی افزود: اکنون که آمریکا خلاف تمامی موازین حقوق بین‌المللی یکجانبه از این معاهده خارج شده، سوال اصلی این است که آیا با این خروج امکان حیات این معاهده که طی قطعنامه رسمی به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، وجود دارد یا خیر؟ مساله دیگر این است که محدودیت‌های قبل از برجام با کناره‌گیری آمریکا از این معاهده بین‌المللی با تضامین عملی و نه بیانیه‌های سیاسی اتحادیه اروپا، چین و روسیه شدنی است یا خیر؟

قدرت‌های باقی مانده در برجام باید به ایران در زمینه تجارت آزاد تضمین عملی دهند

رسولی تصریح کرد: آنچه به طور مشخص در مسیر تحقق این هدف به عنوان شاخص و معیار می‌تواند تعیین کننده باشد و قدرت‌های باقیمانده در برجام باید این شاخصه‌ها را به ایران اطمینان بدهند، عبارتند از تجارت آزاد نفت ایران و امکان تداوم نقل و انتقال ارز ناشی از این تجارت از طریق سیستم بانک‌های معتبر اروپایی و کشور‌های دیگری که این پیمان را امضاء کرده‌اند.

وی ادامه داد: درباره سایر معاملات بازرگانی کشور، باید این اطمینان داده شود که کشور‌های طرف ایران در برجام، تحت تأثیر آمریکا خروج ترامپ از برجام قرار نمی‌گیرند و مانع و محدودیتی بر سر راه تجارت بین‌المللی ایران ایجاد نمی‌کنند.

رسولی تأکید کرد: سند برجام یک سند جامع و مانع است، به این معنا که در این معاهده برخی از موارد، مورد توافق قرار گرفته احصاء شده و جامعیت دارد، مانند کاهش سطح غنی سازی اورانیوم توسط ایران و سایر مواردی که در این سند به عنوان تعهدات ایران قید شده است، همچنین در تمامی حوزه‌هایی که در این سند نفیا و اثباتا به آن پرداخته نشده  است از طرف سایر قدرت‌های باقیمانده در برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران مطلوب نیست.

وی تصریح کرد: به‌طور مشخص منظور از این مسئله سیاست‌های دفاعی و برنامه‌هایی است که در حوزه امنیت ملی و سیاست‌های دفاعی بازدارنده جمهوری اسلامی مانند صنایع موشکی مدنظر است.

اروپایی‌ها در مواقع حساس قدرت تصمیم گیری مستقل ندارند

رسولی ادامه داد: از آنجایی که ما در یک سال‌های گذشته بدون حضور آمریکا بخشی از مرحله برجام را با اروپایی‌ها طی کرده‌ایم و آنها در عمل نشان داده‌اند که در مواقع حساس قدرت تصمیم‌گیری مستقل ندارند، ضمن پرهیز از خروج شتاب‌زده از برجام که بهانه به دست آمریکایی‌ها می‌دهد، مسئولان حوزه سیاست خارجی باید در مسیر باقیمانده برجام نیز به دور از خوش‌بینی‌های مضر با احتیاط کامل و وسواس مذاکرات خود را با اتحادیه اروپا، چین و روسیه براساس تجارب غیرمثبت تداوم بخشند و این تضامین به صورت عملی با ادبیات حقوقی و اجرایی و نه به زبان دیپلماتیک باید طرف‌های مقابل ما گرفته شود، این موارد را در مراسم افطاری که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان احصاء کردند و تردیدی ندارم که متولیان حوزه سیاست خارجی کشور نیز در این مسیر حرکت خواهند کرد.

رسولی خاطر نشان کرد: در مجموع رفتار وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی، شخص رئیس جمهور و نحوه برخورد با پیمان شکنی آمریکا مبنی بر خروج از برجام را در این مقطع کاری هوشمندانه می‌دانم و فکر می‌کنم در عین حال که ما باید با نگاه‌های غیر خوش‌بینانه مسیر را طی کنیم، اما همواره باید با تکیه بر تجارب قبل برمبنایی حرکت کنیم که در آینده منافع ما را مورد شک و تردید قرار ندهد.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اظهار کرد: اگر در عمل با شرایطی مواجه شدیم که تجربه تلخ دهه ۸۰ تکرار شد، در آن صورت مطابق تمهیدات که در شورای عالی امنیت ملی و سایر مراجع عالی راهبری کننده تنظیم رفتار جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام تصمیم‌گیری می‌کند، رفتاری را  پیش خواهیم گرفت که مطابق مصالح ملی کشور باشد.

وی ادامه داد: تا جایی که بنده اطلاع دارم جهت‌گیری‌های اقتصادی، پولی و مالی کشور مبتنی بر گزاره‌های غیر خوش‌بینانه بنا شده و ما باید به نحوی کشور را اداره کنیم که ضمن حفظ اعتبار بین‌المللی در تعامل با دنیا با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی آمادگی روبه‌رویی با بدترین شرایط را در اداره کشور داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اصلاح طلبان ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار