به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه فرصت برابر شبکه آموزش درباره سال تحصیلی جدید عنوان کرد: امسال هفت میلیون و 700هزار دانشآموز در کشور تحصیل میکنند که با احتساب نوآموزان پیشدبستانی حدود هشت میلیون دانشآموز در کلاسهای درس حاضر میشوند.
وی افزود: در معاونت ابتدایی سه حوزه پیشدبستانی، ابتدایی و آموزش عشایری مورد توجه قرار گرفتهاند و باتوجه به این ماموریت برنامه یاد یار مهربان در این هفته برای استان کهگیلویهو بویراحمد برگزار شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امیدواریم شادابی و نشاط در دانشآموزان ابتدایی تا حد امکان برقرار باشد و آموزش و پرورش تا حد ممکن برای این هدف گام بردارد.
حکیمزاده افزود: فضای آموزشی و نیروی انسانی برای حضور دانشآموزان در کلاس درس مشکلی ندارد و با توجه تفویض اختیاری که به استانها انجام شده شاهد افزایش جنب و جوش در مناطق مختلف کشور هستیم.
وی در مورد ضرورت دوره پیشدبستانی گفت: بسیاری از پژوهشها در حیطه اقتصاد نشان میدهد که سرمایهگذاری در دوره پیشدبستان چند برابر نسبت به سرمایهگذاری در آموزش عالی نتیجه می دهد.
معاون آموزش ابتدایی افزود: در دولت یازدهم ردیف بودجهای به آموزش پیشدبستانی در مناطق 2 زبانه و محروم اختصاص داده شده بر همین اساس در استانهایی همچون سیستان و بلوچستان شاهد حضور نوآموزان پیشدبستانی بودیم و باید این طرح افزایش پیدا کرده تا پوشش 100درصدی در دوره پیشدبستانی داشته باشیم.
حکیم زاده درباره شرایط تحصیلی دانشآموزان عشایری با اشاره به اینکه 181 هزار دانشآموز عشایری در ۶ هزار و ۱۰۰مدرسه تحصیل می کنند، گفت: به دنبال این هستیم تا سهمیهای برای کنکور دانشآموزان مناطق عشایری در نظر بگیریم.
وی در مورد روند جذب معلم در این مناطق بیان کرد: سعی داریم از فارغالتحصیلان عشایری برای حرفه معلمی استفاده کنیم؛ چرا که این افراد با شرایط اقلیمی و فرهنگی عشایر آشنایی کامل دارند.
معاون آموزش ابتدایی گفت: باید تلاش کنیم در آموزش عشایر آنها را از فضای زندگی خود دور نکنیم بلکه آموزش را به درون عشایر ببریم.
حکیمزاده با اشاره به اینکه باید فرصت کودکی کردن را به دانشآموزان بدهیم، بیان کرد: مفاهیم درسی و فضای یادگیری بهتر باید در فضایی کودکانه تحقق یابد و تکتک کلمات بازخوردهای معلمان در شرایط دانشآموزان ابتدای موثر است.
وی در مورد معلمان دوره ابتدایی گفت: سختترین مقطع در حرفه معلمی مربوط به معلمان ابتدایی است و باتوجه به تجربه کاری خودم که در تمامی مقاطع تحصیلی تجربه کاری دارد معلمان ابتدایی به ویژه اول دبستان سختترین شغل را دارند چرا که با گروه سنی در تعامل بوده که هیچ آشنایی با درس و مدرسه نداشتهاند.
معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه در دوره ابتدایی از طرح کارآمد برای آموزش معلمان استفاده میکنیم، یادآور شد: در این طرح معلمان ابتدایی نیازهای خود را از طریق تبادل نظر و انتقال تجربیات برطرف میکنند و سعی داریم در این کار از تجربه معلمان بازنشسته بهرهمند شویم.
انتهای پیام/