یکی از ماهواره‌های ناسا موفق شد برای دومین بار گذر ماه را از سمت روشن زمین به تصویر بکشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تک کرانچ؛ دوربین مستقر بر روی ماهواره هواشناسی ناسا با نام Deep Space Climate Observatory) DSCOVR) موفق به ثبت لحظه نادر عبور ماه از مقابل زمین شده است. این تصویر در تاریخ 4 و 5 ژوئیه (14 و 15 تیر) ثبت و به تازگی بوسیله ناسا منتشر شده است.

رویارویی زیبای ماه و زمین+ تصاویر


این برای دومین بار است که عبور ماه از مقابل زمین بوسیله DSCOVR ثبت و ضبط میشود. اولین در حدود یک سال قبل و 16 ژوئیه 2015 همین اتفاق بوسیله این ماهواره به ثبت رسیده بود.

رویارویی زیبای ماه و زمین+ تصاویر

ماهواره هواشناسی DSCOVR در فاصله 1 میلیون مایلی از کره زمین (یک میلیون و 610 کیلومتر)  قرار دارد و به عنوان یک راهنمای اساسی برای دانشمندان در مورد توفان‌های خورشیدی عمل میکند. ماموریت و هدف اصلی این ماهواره رصد مداوم و Real-Time وضع توفان های خورشیدی است که به نهاد National Oceanic and Atmospheric Administration) NOAA) اجازه پیش بینی خطرات ناشی از رویدادهای فضایی بر آب و هوای کرده زمین و هشدار در خصوص آنها را می‌دهد.

این ماهواره برای آنکه ماموریت خود را با موفقیت انجام دهد در نقطه ای منحصر به فرد میان خورشید و زمین با نام نقطه «لاگرانژ 1» یا به اختصار L1 مستقر شده است.

این نقطه محلی میان خورشید و زمین است که نیروی کشش جاذبه زمین برابر و همچنین مخالف با نیروی کشش جاذبه خورشید است. در نقطه مذکور این ماهواره همواره به شکلی ثابت میان زمین و خورشید شناور است و همواره بخش روشن زمین را – در حالی که زمین به دور خود می‌چرخد – نشان میدهد:

رویارویی زیبای ماه و زمین+ تصاویر

ماهواره DSCOVR در یک مدار پیچیده و غیرتکراری موسوم به مدار Lissajous دور نخستین نقطه لاگرانژ زمین و خورشید می‌چرخد. این مدار از حالت بیضوی به کروی و بالعکس تغییر میکند و ماهواره‌ را بین چهار تا 12 درجه از خط زمین و خورشید قرار می‌دهد. این مدار چهار بار در سال مدار ماه را قطع میکند. بسته به مراحل مداری ماه و DSCOVR، یک یا دو بار در سال ماه بین ماهواره و زمین قرار میگیرد.

در این نقطه عبور ماه از مقابل زمین یک یا دو بار در سال قابل رویت بوسیله DSCOVR است. این تصاویر منحصر به فرد بوسیله دوربین Earth Polychromatic Imaging Camera (EPIC) که یک دوربین و تلسکوپ 4 مگاپیکسل از نوع CCD است ثبت می‌شوند. همین دوربین در ماه مارس موفق به ثبت یک تصویر خارق العاده از خورشید گرفتگی این ماه شد:

رویارویی زیبای ماه و زمین+ تصاویر

در نقطه‌ای که این ماهواره قرار گرفته است EPIC همواره رو به سمت زمین است و مشغول رصد وضعیت لایه ازون، پوشش گیاهی زمین، ارتفاع ابرها و میزان گازهای وارد شده به جو است. در سمت دیگر این ماهواره ابزار دیگری قرار دارد که رو به سمت خورشید و مشغول به تخمین و رصد ذرات خورشیدی است:


رویارویی زیبای ماه و زمین+ تصاویر
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار