سی ان بی سی در مطلبی به خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر دیگر کشورهای عضو پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان سی ان بی سی در مطلبی نوشت: ادامه حیات اتحادیه اروپا پس از خروج انگلیس از این اتحادیه در هاله ای از ابهام است. اگر مردم انگلیس به طرح خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برکسیت) رأی مثبت دهند، نگرانی هایی در خصوص پایان این اتحادیه وجود خواهد داشت. شاید برکسیت پایانی بر بازار واحد و ارز یکسان اروپا باشد. این طرح می‌تواند به هرج و مرج در این قاره و جهان فراتر از آن نیز منجر شود.

طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در 23 ژوئن (سوم تیر) به رأی گذاشته می‌شود. برخی کارشناسان می‌گویند مردم انگلیس در نهایت به سخنان دولتمردان خود گوش خواهند داد و در اتحادیه اروپا باقی خواهند ماند. با این وجود، با انتشار نظرسنجی‌هایی مبنی بر تمایل مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، ترسی پنهان به بازارهای مالی راه یافته است. 

مهم ترین مساله برای رأی دهندگان انگلیسی، سیاست اتحادیه اروپا در قبال مهاجرت پناهندگان از خاورمیانه به این قاره است.

مارک چندلر، تحلیلگر آمریکایی، در این خصوص گفت: «مساله اینجاست که انگلیس اولین کشوری است که اتحادیه اروپا را ترک می‌کند و این امر راه را برای خروج دیگر کشورهای عضو باز خواهد کرد. بسیاری از مردم انگلیس درخصوص مشکلات اقتصادی و سیاسی پس از برکسیت نگران هستند. دولت تمام تلاش خود را برای ماندن در اتحادیه به کار گرفته است. رأی مثبت به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، نوعی رأی عدم اعتماد به دولت انگلیس نیز خواهد بود. برکسیت، اتحادیه پولی اروپا را نیز با بحران مواجه خواهد کرد.»

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، نیز درخصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد. او در مصاحبه ای اظهار داشت: «برکسیت می تواند آغاز نابودی اتحادیه اروپا باشد. پیامدهای خروج انگلیس در دراز مدت ملموس تر خواهد شد. تمامی اعضای اتحادیه، به خصوص انگلیس، از لحاظ اقتصادی صدمه خواهند دید.»

آخرین نظرسنجی در خصوص طرح برکسیت نشان می دهد 45 درصد رأی دهندگان موافق خروج از اتحادیه اروپا و 43 درصد مخالف آن هستند.

بحث مهاجرت و پناهندگان برای دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز به مشکل بزرگی تبدیل شده است. خروج انگلیس برای اتحادیه اروپا دردناک است؛ اما تاثیر خروج انگلیس بر دیگر کشورهای عضو و خروج کشورهای منطقه یورو از اتحادیه اروپا نیز برای این اتحادیه مشکل ساز خواهد بود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار