گاردین: ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا، مسئله این است!

مردم انگلیس قرار است در همه‌پرسی 23 ژوئن در خصوص ادامه عضویت 43 ساله این کشور در اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کنند.

گاردین: ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا، مسئله این است!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی گاردین در گفتگویی با دو تحلیلگر امور تجاری و بین‌المللی به بررسی زوایای خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا یا ماندن در این اتحادیه پرداخت و نوشت: فرهنگ غنی و اقتصاد قوی کشورها تنها به‌وسیله تعامل با دیگر کشورها رخ می‌دهد و بدون تعامل، هر کشوری محکوم به رکود و نابودی است. عبارت فوق بخشی از سخنان "ویل هاتن" مفسر امور بین‌الملل است. هاتن در سخنان خود به تعامل تمدن‌های یونان و روم اشاره کرد و پیشرفت آن‌ها را در همکاری‌های دوجانبه و تجارت دریایی دانست.

 وی گفت: جریان آزاد افکار و مرزهای به هم پیوسته یکی از دلایل اصلی پیشرفت کشورها است. به طور مشابه، جوامع باز و تعامل اقتصادی و فرهنگی، فرصت‌های تجاری را طی دهه‌های آینده به بالاترین سطح می‌رساند. باز بودن جوامع، جریان ایده‌ها، فناوری‌های جدید و تجارت را تسهیل می‌کند و به شکل‌گیری فرهنگ منجر می‌شود. از سوی دیگر، انقلاب صنعتی در انگلیس به دلیل تعامل این کشور با دیگر کشورهای اروپا و جهان بود. روندی که در کنار صنعتی شدن انگلیس، زمینه را برای رشد تجارت و مهاجرت آماده کرد.

وی ادامه داد: حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر این اصرار دارند که انگلیس باید بار دیگر کنترل مرزهای خود را در اختیار داشته باشد و روند مهاجرت را کنترل کند؛ حتی اگر بهای آن خروج از اتحادیه اروپا و پایان منافع انگلیس باشد. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، به معنای پایان اقتصاد باز و تجارت آزاد است. اختلال در تجارت آزاد کشورها می‌تواند بر کانال مهاجرت تأثیر داشته باشد. جمعیت یکی از فاکتورهای رشد اقتصادی است و مهاجرپذیر نبودن یک کشور ضامن پیری و رکود اقتصادی کشورها خواهد بود. رویدادی که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ممکن می‌شود.

سازمان تجارت جهانی، حامی نظام تجارت آزاد در جهان، انگلیس را یکی از متولیان تجارت آزاد در جهان معرفی می‌کند که خروج آن از اتحادیه اروپا می‌تواند روند تجارت آزاد این کشور را تحت تأثیر قرار دهد و شعله بحران اقتصادی را در کشورهای دیگر شعله‌ور کند.

"گیزلا استوارت" از موافقان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر این باور است که طی یک قرن گذشته اروپا و علی‌الخصوص انگلیس فرصت زیادی برای تجارت داشته‌اند. این در حالی است که با ظهور دو بلوک شرق و غرب – آمریکا و روسیه – فرصت پیشرفت اقتصادی تا حدودی از انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی گرفته شد. دنیای کنونی تغییر کرده است و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در قالب یک اقتصاد مستقل می‌تواند فرصت تجارت و پیشرفت را بار دیگر به انگلیس بازگرداند. از سوی دیگر، بوروکراسی اتحادیه اروپا محکوم به شکست است. ساختارهای سیاسی مانند اتحادیه اروپا متمرکز هستند و به وسیله یک دسته بوروکرات مدیریت می‌شوند و این شیوه مدیریتی هیچ‌گاه موفق نخواهد بود.

وی ادامه داد: منطقه یورو روز به روز با بحران پولی جدیدی مواجه می‌شود. سطح بیکاری جوانان در این حوزه بالای 20 درصد است و تاکنون راه‌حلی برای مقابله با آن اتخاذ نشده است. انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا و اتخاذ سیاست‌های جدید برای خود می‌تواند بحران بیکاری‌اش را کنترل کند. سیاست‌های بیکاری اتحادیه اروپا برای همه اعضای آن ثمربخش نیست. به عنوان مثال بحران بیکاری در یونان و اسپانیا با انگلیس قابل‌مقایسه نیست و بدون شک سیاست‌های کلی اتحادیه اروپا برای انگلیس پاسخگو نخواهد بود. این روند درباره سیاست‌های مهاجرتی اتحادیه اروپا نیز صدق می‌کند.

مردم انگلیس قرار است در همه‌پرسی 23 ژوئن در خصوص ادامه عضویت 43 ساله این کشور در اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار