اقتدار مرد،عنصری است که باعث انسجام و تحکیم خانواده می شود اما در این میان باید تفاوت بسیاری میان اقتدار و زورگویی و استبداد قائل شد،مرز میان اقتدار و استبداد و تفاوت میان این دو،سمت و سوی زندگی را مشخص می کند.

بایدها و نباید های اقتدار مرد در خانواده/ از ثبات تا استبداد
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،اقتدار مرد عنصری حائز اهمیت است که باعث انسجام و نظم در خانواده می شود و به نوعی تعاملات و بنیان خانواده را استحکام می بخشد.

کارشناسان امور خانواده معتقدند که اقتدار مرد لازمه هر خانواده ای است و در صورت فقدان این عنصر تعیین کننده،سستی و بی ثباتی در خانواده حاکم می شود.

حمید رضا وطن خواه،روانشناس و کارشناس امور خانواده در تشریح بایدها و نبایدهای اقتدار مرد در خانواده اظهار کرد:خویشتن داری،تعادل روحی و رفتاری،قاطعیت در تصمیم گیری،روحیه مشورت پذیری،دوراندیشی ،سعه صدر و خردورزی از مولفه های سازنده ای است که لازمه اقتدار مرد در خانواده است.

وی افزود:اقتدارگرایی صرف بدون لحاظ کردن ویژگی ها و خصیصه های مورد اشاره به استبداد و زورگویی می انجامد و این امر باعث تنش و دلهره در خانه و خانواده می شود.

این روانشناس و کارشناس امور خانواده عنوان کرد:اقتدار محض بدون در نظر گرفتن الزامات،باعث دلسردی در خانواده می شود و خانواده های بسیاری هستند که با ورود مرد در خانواده و یا بازگشت پدر خانواده از محل کار یا سفر، احساس خوبی نسبت به این بازگشت و حضور دوباره مرد خانواده پیدا نمی کنند.

**جنگ قدرت در خانواده

وطن خواه،با اشاره به لزوم توجه به نیازهای فطری مرد در خانواده گفت:گاهی تصمیم گیری در خصوص اینکه مرد در خانواده حرف آخر را بزند یا زن،باعث بروز تنش هایی می شود و جنگ قدرت را در خانواده پدید می آورد.

وی افزود:در این جنگ و رقابت قدرت،برنده ای وجود ندارد و تمامی اعضای خانواده از صدر تا ذیل بازنده خواهند بود،زیرا پیامد این رقابت،تنش است ،تنشی که هیچکس در خانواده از آن مصون نخواهد بود.

این روانشناس و کارشناس امور خانواده عنوان کرد:روحیات مرد به گونه ای است که نیازمند اقتدار است،همانطور که زن نیازمند مهر،محبت و ملاطفت است،کارکرد خانواده ایجاب می کند که این نقش ها به خوبی تخصیص و تفویض شود در غیر اینصورت کارکرد مذکور با چالش روبرو می شود و نظم و نظام طبیعی را از خانواده می زداید.

وی افزود:نباید از نظر دور داشت که قوه تصمیم گیری و اقتدار یک ویژگی یا امتیاز نیست بلکه وظیفه است،وظیفه ای خطیر که با توجه به قدرت بدنی،درآمدزایی،نان آوری و حضور میدانی و روزانه مرد در اجتماع معنا ومفهوم پیدا می کند.

** اقتدار مرد نافی الفت و محبت نیست


وطن خواه،با اشاره به ضرورت جاری و ساری بودن محبت،صمیمیت و مهربانی در خانواده عنوان کرد:مردانی که گمان می کنند الفت،محبت و مهربانی باعث شکنندگی اقتدار آنها می شود،به بیراهه رفته اند.

وی افزودمحبت،صمیمیت،قاطعیت و اقتدار دو نیمه زندگی هستند که باید با هم حفظ و تلفیق شوند و خلا هر کدام از این موارد،باعث خلل در اداره اصولی و تعالی خانواده می شود.

این روانشناس و کارشناس امور خانواده عنوان کرد:زن و مرد تکیه گاه یکدیگر محسوب می شوند،به واقع مهربانی والفت باعث سرزندگی روح حاکم بر خانواده می شود که بخش قابل توجهی از بار این عرصه بر دوش زن است و از سوی دیگر اقتدار،قاطعیت،ثبات را در زندگی حاکم می کند که تحقق این امر نیز با نوع رویکرد و روش،منش رفتاری و روحیه پراگماتیسم مرد حاصل می شود.

وی افزود:آنچه که باید در کانون خانواده مورد توجه قرار گیرد،توجه مضاعف به کارکردهای فردی،روحی و روانی زن و مرد است و باید توجه داشت که مرد سالاری یا زن سالاری،پویایی و بالندگی را از خانواده می گیرد.

وطن خواه یادآور شد:در زندگی پویا،سالم و منسجم،تمامی اعضای خانواده اعم از زن و مرد بر مبنای ویژگی های روحی،روانی،جسمی که از آن برخوردارند به ایفای نقش می پردازند و هر کدام از این شخصیت ها به خودی خود محوریتی هستند که در کنار یکدیگر و بنا بر شرح وظابف و کارکرد زاتی خویش معنا و مفهوم پیدا می کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار