مدیر کل مخابرات زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: ۵۰ درصد ذرات گرد و غبار را توانستیم شناسنامه دار کنیم.

رضا شهبازی مدیر کل مخابرات زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در نشست روز جهانی مقابله با طوفان های ماسه و گرد‌وغبار اظهار کرد: گزارشات مختلفی در مورد ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی گرد و غبار در مناطق مختلف ایران ارائه شده است. این گزارش‌ها نشان می‌دهند که گرد و غبار مناطق خشک و نیمه‌خشک ایران حاوی ترکیبات متنوعی هستند که شامل ذرات سلیسی، کربناتی، و فلزات سنگین هستند.

او گفت:در مناطق مختلف مانند یزد و کرمان، ذرات سیلت  ۲ تا ۵۰ میکرومتر بیشترین درصد گرد و غبار را تشکیل می‌دهند. توانسته ایم ۵۰ درصد ذرات را شناسنامه دار کنیم.ذرات ماسه بیش از ۵۰ میکرومتر پس از سیلت بیشترین سهم را دارند و ذرات رسی کمتر از ۲ میکرومتر‌کمترین فراوانی را دارند.مهمترین ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و کانی‌شناسی گرد و غبار اتمسفری شهر یزد در مرکز ایران بررسی ویژگی‌های کانی شناختی و شیمیایی غبار مناطق مختلف شهر کرمان، pH گرد و غبار معمولاً در بازه ۷.۱۰ تا ۹.۷۴ متغیر است که نشان‌دهنده خاصیت قلیایی آنها است. هدایت الکتریکی گرد و غبار نیز نشان‌دهنده شوری بالای آنهاست که می‌تواند به دلیل وجود یون‌های کلرید، نیترات، پتاسیم و سدیم باشد.

شهبازی تصریح کرد:گرد و غبار حاوی ترکیبات مختلفی مانند کربنات‌ها ،سیلیکات‌ها و فلزات سنگین نظیر سرب، کادمیوم هستند. مطالعات نشان داده‌اند که گرد و غبار می‌تواند فلزات سنگینی مانند سرب و کادمیوم را به محیط منتقل کند. منابع گرد و غبار در مناطق مختلف شامل زمین‌های بایر، بیابان‌ها و فعالیت‌های انسانی مانند معدن‌کاری و صنعت هستند. منشأ گرد و غبار در فصول مختلف سال ممکن است تغییر کند که این موضوع به تغییرات در منابع طبیعی و انسانی گرد و غبار مربوط می‌شود.

او گفت:مهمترین ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و کانی‌شناسی گرد و غبار اتمسفری شهر یزد در مرکز ایران و مناطق غبارخیز ایران دارای تنوع زیادی در ترکیبات فیزیکی و شیمیایی است که می‌تواند تاثیرات مختلفی بر محیط زیست و سلامت انسان داشته باشد. 

خبرنگار:عطیه رضایی 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۳ تير ۱۴۰۳
الان دو‌ ساله که برای کارت ملی ثبت نام کرده ام و هنوز صادر نشده ! اون وقت اینها برای شن و ماسه و ریزگردها شناسنامه صادر می کنند !
آخرین اخبار