به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت ملی نفتکش ایران درطی سالهای اخیر به عنوان یک شرکت خصوصی با محدودیتها و خسارتهای سنگینی از محل تحریمها مواجه شد اما نه تنها بر این محدودیتها فایق آمد بلکه توانست جایگاه نخست بزرگترین ناوگان حمل و نقل دریایی مواد نفتی جهان را نیز از آن خود کند.
شرکت ملی نفتکش ایران از مدتها قبل و همسو با حمل 90 درصد از نفت صادراتی کشور و در راستای مذاکرات و توافق هستهای ایران، برنامهریزیهای لازم را برای بازگشت به بازارهای اروپا انجام داده است.
براساس این گزارش شرکت ملی نفتکش از سال2012 در لیست تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا، قرار گرفت اما دادگاه عمومي اتحاديه اروپا به دلیل نبود ادله کافی و بی مورد با صدور حکمي به تاريخ ۳ جولاي ۲۰۱۴ (12 تير ماه) اعلام کرد تحريم شرکت ملي نفتکش ايران لغو مي شود.
اما با وجود این بازهم توانست در بین کشورهای مطرح دنیا با اراده خدمات بهینه قدرت نمایی کند بنایراین شرکت ملی نفتکش آماده است به محض لغو تحریمها، فعالیت خود را با تمام توان و بدون هیچ وقفهای در این بازارها از سربگیرد.
براساس این گزارش حال با اجرایی شدن لغو کامل تحریمها توسط اتحادیه اروپا و آمریکا بعد از دو ماه آینده انتظار میرود که این شرکت همزمان با اجرایی شدن برجام، رسما از لیست تحریمهای هستهای اعمال شده از سوی این کشورها خارج شود.
علی اکبرصفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در گفتگو
باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آمادگی شرکت ملی نفتکش ایران برای روزهای پساتحریم گفت: این شرکت هم اکنون برای روزهای پس از تحریم آمادگی کامل دارد. البته دراین زمینه مذاکرات مختلفی را نیز با شرکتهایخارجی و عمدتا اروپایی برای از سرگیری همکاریهای گذشته و موضوعاتی مانند بیمه کشتیها انجام داده است که با لغو تحریمها اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در مورد اقدامات این شرکت برای پس از تحریم افزود: شرکت از مدت ها پیش و در راستای مذاکرات هسته ای و پیش بینی احتمال لغو تحریم ها، برنامه ریزی های لازم را با کشورهایی اروپایی برای حمل نفت و تردد در بنادر کلیه کشورها انجام داده است که برای تحقق آن،منتظر امضاء توافق نهایی و مشخص شدن زمان و چگونگی لغو کامل تحریم ها هستیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه درحال حاضر ناوگان این شرکت یکی از بزرگترین و جوانترین ناوگان های حمل مواد نفتی جهان است،گفت: این شرکت آمادگی دارد تا مجددا فعالیت خود را در بازارهای اروپایی از سرگیرد البته برنامه ریزی ها برای ورود به این بازار بگونه ای خواهد بود که به حمل نفت خام صادراتی کشور لطمه ای وارد نشود.
صفایی اضافه کرد :این ظرفیت همواره مورد توجه شرکت های نفتی بین المللی که قبل از تشدید تحریم ها، از مشتریان اصلی شرکت ملی نفتکش ایران بوده اند، قرار داشته و بدون شک آنها از ورود دوباره این شرکت به بازارهای اروپایی استقبال خواهند کرد.
وی درباره توان و ظرفیت شرکت ملی نفتکش ایران افزود: ناوگان این شرکت شامل حدود 70 فروند کشتی VLCC است که بیشتر آنها غول پیکر بوده و در مجموع ظرفیت حمل بیش از 100میلیون تن محموله نفتی را دارا هستند و هم اکنون حمل نفت خام صادراتی کشور را به مقاصد بین المللی تعیین شده بر عهده دارند.
وی خاطرنشان کرد: شرکت ملی نفتکش ایران هم اکنون با ظرفیت ١٥ میلیون تن جزو شرکتهای برتر در حوزه حمل و نقل دریایی است.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران درباره این که با توجه به ضررهای وارد شده به این شرکت در دوران تحریم آیا هم اکنون این شرکت جز شرکتهای زیان ده شده است، تصریح کرد: با تلاش همکاران شرکت ملی نفتکش و مجموعه های مختلف این شرکت توانست بر مشکلات خود فائق بیاید و شرایط سود دهی را رقم بزند.
به گزارش
باشگاه خبرنگاران جوان، هماکنون شرکت ملی نفتکش با در اختیار داشتن 70 فروند کشتی ملکی با ظرفیت سالانه حمل 120 میلیون تن، بزرگترین شرکت حملونقل مواد نفتی دنیا محسوب میشود.
شرکت ملی نفتکش ایران با در اختیار داشتن بیش از ۱۵.۵ میلیون تن تناژ حمل نفت خام و فرآورده های نفتی از رتبه اول ظرفیت حمل دریایی طلای سیاه را در سطح ناوگان کشتی های حمل مواد نفتی جهان برخوردار است.
در شرایط فعلی کشتیهای نفتکش ایرانی از ظرفیت حمل و جابجایی سالانه بالغ بر ۱۳۰ میلیون بشکه نفت خام برخوردار هستند که در صورت افزایش تولید و صادرات روزانه یک میلیون بشکه ای طلای سیاه ایران در دوران پسا تحریم این ظرفین می تواند در خدمت صنعت نفت کشور قرار بگیرد.
انتهای پیام/