دو تن از فعالان سیاسی کشور امشب در برنامه نگاه یک به بررسی راه های مقابله با نفوذ آمریکا و غرب در کشورمان پرداختند.

شریعتمداری: برجام در نقاط مختلف زمینه‌هایی برای تضعیف اقتدارمان است/ خرازی: ایران قدرت بزرگ منطقه است/ باید با عملکرد دقیق خود نقاط ضعف برجام را برطرف کنیمبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تلاش‌های غرب و آمریکا برای نفوذ در ایران امشب 28 شهریور در برنامه نگاه یک با حضور حسین شریعتمداری و محمد صادق خرازی از فعالان سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
خرازی در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که راه های مقابله با تلاش‌های آمریکا برای نفوذ در کشور چیست گفت: حماسه دفاع مقدس نشان دهنده شور ، شعف و بینش و آگاهی مردم ایران بود که توانست برگ زرینی را در تاریخ مجاهدت‌های خود ثبت کند
 
این فعال سیاسی با اشاره به این که رهبر انقلاب از دو واژه در رابطه با حضور نظام سلطه استفاده کردند که یکی از آن‌ها مربوط به حضور و دیگی مربوط به نفوذ بود.
 
وی با اشاره به این که حضور یک کشور به صورت عادی می‌تواند در قالب مناسباتی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تعریف شود خاطر نشان کرد: از نفوذ کشورهای برخوردار از ایدئولوژی برای اثبات ایدئولوژی خود استفاده می‌کنند به گونه ای که نفوذ هژومونی خودشان را در کنار حضورشان تعریف می‌کنند.

خرازی با اشاره به این که آمریکا معمولاً در هر جایی از جهان حضور و نفوذ داشته است بیان کرد:3 کشور در جهان امروز دارای ایدئولوژی در سیاست خارجی شان هستند که این کشورها شامل آمریکا، جمهوری فرانسه و جمهوری اسلامی ایران است.
 
این فعال سیاسی با بیان این که آمریکا ایدئولوژی لیبرال دموکراسی را در جهان تبلیغ و ترویج می‌کند گفت: جمهوری فرانسه در تلاش است تا نظام لائیسیته را با لاتینیته توأمان کند.
 
 ایران ایدئولوژی مقاومت را در منطقه و جهان تعریف کرد
 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران ایدئولوژی مقاومت را در منطقه و جهان امروز تعریف کرده است بیان کرد: ما باید شناخت دقیقی از پیچیدگی‌های نظام سلطه داشته باشیم لذا شناخت باید توأم با اخلاق و منطق باشد.
 
خرازی با اشاره به این که اگر قرار باشد به شعارهای خیلی ابتدایی بسنده کنیم و انتزاعی بنگریم دیگر نمی‌توانیم کاری انجام دهیم بیان کرد: باید به دنبال اقتدار و اعتلای هویت ملی‌مان باشیم گفت: در دیپلماسی که در آن جنگ و رودررویی ذهن‌ها صورت می‌گیرد ادبیاتی تند و یا گاهاً متعارف و معمولی وجود دارد به طوری که ذهن‌ها و اذهان با برخورداری از پشتوانه فکری رو در رو با طرف مقابل ستیز می‌کند اما در چارچوب بحث دیپلماتیک همه حرف‌های خود را می‌زنند.
 
این فعال سیاسی با بیان این که آمریکایی‌ها به دنبال مهار ایران هستند نباید تردیدی داشت گفت: در بخشی از هیئت محاکمه آمریکا ادبیات براندازی را شاهد هستیم لذا در هر نظام سیاسی پیچیدگی‌هایی وجود دارد و این امر نیز در آمریکا هم موجود است.
 
وی افزود: عده ای معتقد هستند که  با ایران انقلابی می‌توان همزیستی در چارچوب مشخص داشت تا به منافع مشترک رسید
 
خرازی با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 اظهار داشت: آمریکایی‌ها ادبیات تهدید و جنگ را دنبال کرده‌اند .
 
توانستیم معادلات منطقه را بر هم بزنیم

این فعال سیاسی با تاکید بر این که قدرت بازدارندگی ایران در خاورمیانه به برکت عمق استراتژیک سیاست خارجی مان در لبنان ، سوریه، عراق و پاکستان بوده است گفت: قدرت بازدارندگی ایران افزایش یافته است به گونه ای که توانستیم معادلات منطقه را بر هم بزنیم.
 
وی با بیان این که آمریکا توقعات خود را در مورد ایران به تعدیل رساند گفت:آمریکا دارای روح سلطه گری و تحمیل است بنابراین در این که آن‌ها می‌خواهند ادبیات خود را مستقر کنند تردیدی نباید کرد.
 
خرازی با اشاره به افزایش قدرت بازدارندگی ایران بیان کرد: همبستگی ملی ایران نشئت گرفته از وجود شخصیت بزرگ و انقلابی امام خمینی (ره) بوده است.
 
این فعال سیاسی با اشاره به این که اگر ما قوی عمل کنیم آن‌ها نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند افزود: اما برعکس اگر در نوع شناخت و معرفت خود در مقابل جهان سادگی کنیم طبیعی است که ضربه می‌خوریم.
 
وی با اشاره به این که در آمریکا چند جریان با هم کار می‌کنند گفت: آن‌ها ناچار هستند که ایران را به عنوان تهدید بنگرند به این دلیل که بتوانند از رژیم‌های منطقه حمایت کنند.
 
 ایران قدرت بزرگ منطقه است
 
خرازی با اشاره به این که در سیستم ایالت متحده آمریکا عده ای به این نتیجه رسیده‌اند که ایران کشوری نیست که بتوان با آن به راحتی برخورد کرد افزود: ایران قدرت بزرگ منطقه است.
 
این فعال سیاسی با اشاره به قدرت بازدارندگی ایران در منطقه افزود: این قدرت ایران را به برنده تبدیل کرده است
 
ضرورت برطرف کردن نقاط ضعف برجام با عملکرد دقیق/ می‌توانیم تمام روزنه های نفوذ را بگیریم
 
وی با اشاره به این که باید با عملکرد دقیق خود نقاط ضعف برجام را برطرف کنیم افزود: در این صورت است که مطمئناً می‌توانیم تمام روزنه های نفوذ را بگیریم.
خرازی با اشاره به این که اگر نتوانیم نقاط ضعف را برطرف کنیم مشکلات فراوانی به وجود می‌آید ادامه داد: فضای نظام سلطه به دلیل این که اقتدار و قدرت جهانی را در دست خود گروگان گرفته است  با پدیده های تلخی روبرو بوده است.
 
این فعال سیاسی با تاکید بر این که باید به صورت جدی نگرانی‌ها را حل کرد گفت: باید نقاط ضعف و روزنه های نفوذ را شناسایی کنیم و این که تصور کنیم در نظام سیاسی امریکا همه یک دست هستند برداشت غلطی است
 
وی با اشاره به این که نمی‌توان در ایالت متحده آمریکا نمی‌توان همه چیز را سیاه  و سفید دید گفت: عده ای در دستگاه استراتژیک ایالت متحده آمریکا به دنبال کاهش قدرت بازدارندگی کشورمان هستند.
خرازی با اشاره به این که اسلام ما اسلام ناب محمدی است ادامه داد:  این اسلام نمی‌تواند در برابر نظام سلطه بی تفاوت باشد.
 
این فعال سیاسی با بیان این که بحث جنگ فقر و غنی  و یا بحث مرفحین بی درد در ادبیات انقلاب شناخته شده است و همه با آن آشنا هستند اظهار داشت: برداشت از ادبیات انقلابی انتزاعی اشتباه است.
 
وی با بیان این که اسلام دین حکومت است گفت: دو نوع تفکر و نگرش به اسلام وجود دارد به طوری که عده ای می‌گویند اسلام باید منتظر امام زمان (عج) باشد تا مسائل حل و فصل شود لذا در دوره اخیر کسانی بودند که این شعارها را سر می‌دادند.
 
خرازی گفت: عده دوم هم معتقد هستند که اقامه حکومت جزء وظایف حاکم مسلمین است لذا اسلام همه جوانب مختلف را در نظر می‌گیرد.
 
این فعال سیاسی  گفت: با اشاره به این که در نگاه اسلامی نباید دچار برداشت انتزاعی شد
 
شریعتمداری در ادامه برنامه با اشاره به این که باید جغرافیای موقعیتی را که در آن حضور داریم به خوبی ترسیم کنیم گفت: نظام ما بر اساس اسلام ناب محمدی بنا نهاده شده است.
 
وی با اشاره به اینکه قدرت استکباری بر خوی سلطه گری تکیه دارد اظهار داشت: تقابل این دو نظام ماهوی است.
 
این فعال سیاسی  با اشاره به این که دو نوع نفوذ در نظام سیاسی مستقر است ادامه داد: نوع اول نفوذ برای عملیات تروریستی تعریف شده است که عامل تروریستی تا زمانی که به هدف خود برسد از خود هیچ نشانه ای را بروز نمی‌دهد تا این که کار خود را انجام دهد.
 
 نظام سلطه براندازی ما را به عنوان هدف استراتژیک دنبال می‌کند
 
شریعتمداری با اشاره به اینکه مراکزی در نظام از جمله سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی در این گونه مواقع وارد میدان عمل می‌شود افزود: نظام سلطه براندازی ما را به عنوان هدف استراتژیک دنبال می‌کند.
 
وی با اشاره به نوع دوم نفوذ که مربوط به تغییر ساختار است خاطر نشان کرد: نوع دوم نفوذ از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که نیروی نفوذی پنهان نیست لذا این نیرو خود را به هدف نزدیک می‌کند.
 
این فعال سیاسی  در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا رجزخوانی‌های طرف مقابل برای مصرف داخلی است گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای اقتدار منطقه ای و داخلی است و این امر اقتدار حریف را در عرصه های مختلف به چالش می‌کشاند.
 
برجام در پی تضعیف اقتدارمان است / برجام در نقاط مختلفش زمینه‌هایی برای تضعیف اقتدارمان دارد

شریعتمداری با تاکید بر این که این اقتدار ما را به برجام رساند اما این برجام در پی تضعیف اقتدارمان است لذا برجام در نقاط مختلف زمینه‌هایی برای تضعیف اقتدارمان دارد.
 
وی با بیان این که کنگره و دولت آمریکا یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند افزود: هدف مشترک آن‌ها در تضعیف اقتدار ایران و تغییر رفتار است
 
این فعال سیاسی  با اشاره به اینکه کنگره و دولت آمریکا یک هدف را دنبال می‌کنند خاطر نشان کرد: اوباما ، جان کری و ژرمن به جمهوری خواهان توضیح می‌دادند که آن چه شما دنبال می‌کنیم ما هم نیز به دنبال آن هستم.
 
شریعتمداری با اشاره به اینکه آیا برجام تکیه گاه نفوذ در داخل کشور است گفت: برجام زمینه ای برای کاستن اقتدارمان محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به این که اوباما با صراحت می‌گوید اطمینان داشته باشید که بعد از ده سال ایران ساختارش تغییر خواهد کرد گفت: در نظاممان بر اسلام ناب محمدی تکیه داریم زیرا این اسلام ظلم ستیز است بنابراین اگر فقر را برمحرومین و مستضعفین تحمیل کنیم باید اذعان داشت که آن اسلام ، اسلام آمریکایی است.

قطعنامه ای که  قانونی است آیا اسمی جز ورق پاره دارد

این فعال سیاسی  با بیان این که برجام اساساً برای تضعیف قدرت جمهوری اسلامی ایران طراحی شده ضمن این که زمینه های نفوذی هم دارد یادآور شد: قبلاً چند قطعنامه علیه ما صادر شده بود که حضرت امام (ره) به صراحت فرمودند ملت ایران این قطعنامه ها را بیشتر از یک کاغذ پاره تلقی نمی‌کند.
 
شریعتمداری با طرح این سؤال که  آیا قطعنامه ای که غیرقانونی است قابلیت اجرایی دارد یا خیر گفت: قطعاً این قطعنامه قابل اجرا نیست لذا قطعنامه ای که قانونی نیست اسمی جز ورق پاره ندارد
 
 
وی در ادامه به قطعنامه 2231 اشاره کرد و گفت: در ماده 37 برجام و بند 11 و 12 قطعنامه 2231 مکانیزم مارشه طراحی شده به این معنی که آن‌ها هر لحظه که بخواهند به شکل بسیار راحتی می‌توانند قطعنامه های قبلی را بازگردانند.
 
 توافق وین به عنوان یک معاهده دو جانبه تعریف شده
 
مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به توافق وین گفت: توافق وین با ملحقاتش به عنوان یک معاهده دو جانبه تعریف شده که یک سوی این توافق ایران و سوی دیگر آن 1+5 و اتحادیه اروپا است
 
این فعال سیاسی تصریح کرد: توافق وین مطابق کنوانسیون 1969 وین یک معاهده دو جانبه است که قابلیت تحفض ندارد یعنی شما یا باید همه این معاهده را قبول کنید یا آن را قبول نکنید لذا امکان این که بتوانید شرط بگذارید وجود ندارد.
 
خرازی نیز با بیان این که قطعاً حقوق‌دانان برجسته معیار و ارزیابی قطعنامه ها هستند گفت: توافق وین را توافق بر اساس مندرجات کنوانسیون 1969 نمی‌دانم و معتقد نیستم که توافق وین توافق دو جانبه ای است و خلل ناپذیر است لذا تمام تحفضات آن قابل بحث است.
 
تنها عیب  برجام این است که این دولت آن را انجام می‌دهد
 
وی خاطر نشان کرد: برجام نقاط قوت بسیاری دارد که در آن نقاط قوت امتیازاتی گرفته شده که حتی در مخیله دوستان نمی‌گنجید اما تنها عیب این قضیه این است که این دولت آن را انجام می‌دهد به این معنی که اگر در دولت قبل همین برجام صورت گرفته بود چند جشن برپا می‌شد.
 
انحراف دولت نهم و دهم از آن جایی شروع شد که به سمت اصلاحات رفت

 در بخش دیگری از این برنامه شریعت مداری عملکرد دولت احمدی نژاد اشاره کرد و گفت: دولت نهم و دهم خدماتی داشت و در نقطه ای انحراف پیدا کرد و من معتقدم که این انحراف از نقطه ای شروع شد که فلش حرکتش را به سمت فلش حرکت اصلاح طلبان تغییر داد.
 
در بخش دیگری از برنامه نگاه یک امشب خرازی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان گفت ارزش‌های انقلاب در جامعه کم رنگ شده اظهار داشت: همه هم فکران من معتقدند که انقلابی بودن، انقلابی زندگی کردن و انقلابی ماندن سه نکته مهمی است که باید به آن اهمیت داد.
 
در تشریح مواضع رهبری نباید خطی عمل کنیم
 
وی با بیان این که قهرمان شدن کار سختی است اما قهرمان ماندن مهم و دشوار است تصریح کرد: اولاً بنده معتقدم که بی انصافی است که بخواهیم دیدگاه رهبری را تقصیر به رای کنیم و در یک جاهایی نیز سکوت کنیم در حالی که رهبری متعلق به همه است لذا باید در تشریح مواضع وی هیچ گاه خطی عمل نکنیم.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که در تشریح مواضع رهبری باید منصف باشیم و وجود رهبری را متعلق به آحاد مردم بدانیم تاکید کرد: اگر بخواهیم مواضع رهبری را مصادره به مطلوب کنیم این یک اشتباه بزرگ استراتژیک است.
 
مهم‌ترین عنصری که می‌تواند مقاومت را در منطقه ثبت کند روح انقلابی است
 
خرازی با بیان این که مردم ایران مردم با بصیرتی هستند گفت: مهم‌ترین عنصری که امروز توانسته مقاومت را در منطقه ثبت کند همین روح انقلابی است لذا تمام قدرت‌های جهان در صددند که معاملات خاورمیانه را با تحت تأثیر قرار دادن این روح انقلابی تغییر دهند که در این راستا متأسفانه برخی از رقبا و رفقای ما در خاورمیانه نیز یک سری ناشیانه گری هایی دارند.
 
وی تاکید کرد: اگر آن‌ها روح انقلابی را بگیرند روح مقاومت را گرفته‌اند و اگر مقاومت وجود خارجی نداشته باشد افکار و اندیشه های نظام سلطه راحت‌تر ساری و جاری می‌شود.
 
 در بحث مقاومت و روحیه انقلابی گری باید فراجناحی عمل کنیم

خرازی با تاکید بر این که قلمرو اندیشه انقلابی باید پاسداری شود خاطر نشان کرد: در بحث مقاومت روح انقلابی گری و ایستادگی باید فراجناحی عمل کنیم ضمن این که سیاست مداران کشور باید از گذر نگاه انقلابی به مسائل مهم باشند.
 
شریعتمداری نیز در راستای اظهارات این فعال اصلاح طلب با بیان این که امروز نگاه مردم مستقیم به رهبری است گفت: در زمان صدر اسلام نگاه مردم به خواص بود ولی امروزه نگاه مردم مستقیم به رهبری است.
 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که راه های نفوذ فراوانی وجود دارد گفت: اصلی‌ترین خط نفوذ در دو مرکز تصمیم گیری و تصمیم سازی است مرکز تصمیم سازی مرکزی است که در این جا دشمن می‌تواند عواملش را مشخص کند .
 
این فعال سیاسی اصول گرا ادامه داد: یکی دیگر از راه های نفوذ رسانه‌ها است که ستاد پشتیبانی هستند و یکی دیگر از راه های نفوذ به کشور زدن خاکریزها است که به عنوان نمونه می‌توان به مورد هدف قرار دادن شورای نگهبان، سپاه و بسیج اشاره کرد که می‌توانند مانع نفوذ باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار