وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به ظرفیت‌های متنوع کشاورزی ۵ راهبرد را در نظر گرفتیم.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در جلسه هیات دولت در ارائه گزارش وزارت خانه متبوع خود گفت:با توجه به ظرفیت‌های متنوع کشاورزی ۵ راهبرد را در نظر گرفتیم. راهبرد اول حداکثرسازی تولید در حوزه‌های مختلف با تکیه از حفاظت از منابع پایه مانند آب و محیط زیستراهبرد دوم یکنواختی در تولید محصولات کشاورزی تا نواسانات را در تولید کاهش دهیم تا تولید کننده و مصرف کننده کمتر متضرر شوند. 

وی ادامه داد: راهبرد سوم متناسب سازی تولید با سهم بری هریک از محصولات از منابع در حال استفاده؛ راهبرد چهارم تولید صادرات محور برای ارز آوری و توسعه سرمایه گذاری، اشتغال و حمایت از تولید و تولیدکننده؛ راهبرد پنجم کشاورزی دانش بنیان و افزایش فناوری و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و موسسات علمی و نخبگان بخش کشاورزی؛ در یکی از موسسات حوزه کشاورزی بیش از ۳۰ شرکت دانش بنیان به صورت مشترک کار‌های علمی و تولیدی انجام می‌دهند. ۶ الویت را در بخش کشاورزی تعریف کردیم که دو الویت در زیرساخت هاست. 

نیکبخت افزود: اولویت در زیرساخت‌ها آبخیزداری و کار‌های کوچک تامین آب و به اضافه طرح‌ها و پروژه‌های آب و خاک به عنوان زیرساخت‌های مهم حوزه‌های مختلف کشاورزی؛ ۴ اولویت در سرمایه گذاری تعریف شد و اولویت اول شیلات در صید و آبزی پروری و اولویت دوم صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع غذایی، اولویت سوم توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی و اولویت چهارم دامپروری؛ در ۱۴۰۲ بیش از یک میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی با توجه به راهبرد چهارم نسبت به سال قبل افزایش یافت. بیش از ۲ میلیارد دلار تراز تجاری بخش کشاورزی بهبود یافت. نرخ رشد ارزش افزوده در بخش کشاورزی از منهای ۴.۶ درصد در بهار ۱۴۰۲ به ۶ دهم درصد مثبت در زمستان ۱۴۰۲ رسیدیم و در ۱۴۰۳ از رکود خارج خواهیم شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار